آلودگی هوا در رشد جنین هم اختلال ایجاد می‌کند، جنین اکسیژن خود را از مادر دریافت می‌کند و زمانی که اکسیژن مناسب به مادر نرسد به جنین نیز نمی‌رسد و جنین صدمه می‌بیند. مواجه‌شدن با هوای آلوده به خصوص در هشت هفته اول حاملگی، احتمال بروز بیماری‌ها و نارسایی‌های قلبی و ایجاد یک مجموعه بیماری‌ها و ناهنجاری‌های اندامی را در جنین افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز :آلودگی هوا در رشد جنین هم اختلال ایجاد می‌کند، جنین اکسیژن خود را از مادر دریافت می‌کند و زمانی که اکسیژن مناسب به مادر نرسد به جنین نیز نمی‌رسد و جنین صدمه می‌بیند. مواجه‌شدن با هوای آلوده به خصوص در هشت هفته اول حاملگی، احتمال بروز بیماری‌ها و نارسایی‌های قلبی و ایجاد یک مجموعه بیماری‌ها و ناهنجاری‌های اندامی را در جنین افزایش می‌دهد.
 با رسیدن فصل سرما آلودگی شهر تهران ده چندان می‌شود و به تبع آن بیماری و خطرات برای شهروندان صد چندان؛ حتی جنین‌ها در شکم مادرشان هم در امان نیستند.
به گزارش قانون، مهم‌ترین علت آلودگی هوا در فصول سرد پدیده وارونگی هواست. دکتر غلامرضا ابری درباره نقش این پدیده در آلودگی بیشتر هوا را این گونه توضیح می‌دهد: «در فصل سرما وجود ابر، یا برف، باعث کاهش گرمای سطح زمین می‌شود. نتیجه این کاهش این است که لایه‌های پایینی جو از یکی از منابع گرمایی خود محروم می‌شوند و حتی ممکن است بر اثر مجاورت با زمین سرد از لایه‌های بالاتر خود هم سردتر باشند و این همان چیزی است که ما آن را وارونگی دمایی هوا می‌دانیم. به همین علت است که وارونگی‌های دمایی اغلب در فصول سرد سال و زمستان اتفاق می‌افتد.»
در واقع وارونگی هوا یا وارونگی گرمایی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد می‌شود و در این شرایط درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی است. وارونگی هوا معمولاً در شهرهای بزرگی از تهران باعث آلودگی چند برابر هوا می‌شود.

جنین به سختی نفس می‌کشد
افزایش این آلودگی هزار و یک درد بی‌درمان با خودش برای شهروندان می‌آرود؛ از سرطان گرفته تا سردرد، تنگی نفس، بیماری‌های اعصاب و روان و... اما این امراض فقط دامن کودکان، بزرگسالان و سالمندان را نمی‌گیرد، بلکه دامن آن‌ها که هنوز به دنیا نیامده‌اند را هم دودستی می‌چسبد.
پزشکان می‌گویند که آلودگی هوا بر سلامت جنین تأثیرگذار است و زمانی که آلودگی هوا بر سلامت مادر تأثیر می‌گذارد، حیات و سلامت جنین نیز تحت شعاع قرار می‌گیرد.
آلودگی هوا در رشد جنین هم اختلال ایجاد می‌کند، جنین اکسیژن خود را از مادر دریافت می‌کند و زمانی که اکسیژن مناسب به مادر نرسد به جنین نیز نمی‌رسد و جنین صدمه می‌بیند.
پزشکان توصیه می‌کنند که مواجه‌شدن با هوای آلوده به خصوص در هشت هفته اول حاملگی، احتمال بروز بیماری‌ها و نارسایی‌های قلبی و ایجاد یک مجموعه بیماری‌ها و ناهنجاری‌های اندامی را در جنین افزایش می‌دهد.

آلودگی هوا همچنین می‌تواند بروز سقط جنین را افزایش دهد و احتمال بروز ناهنجاری در جنین را افزایش می‌دهد، اما معمولاً زمانی که ناهنجاری‌های جنینی اتفاق می‌افتد، جنین سقط می‌شود و به دنیا نمی‌آید.
در عین حال یافته‌های پژوهشگران حاکی از این است که آلودگی هوای ناشی از ترافیک یا زندگی‌کردن در کنار جاده‌های بزرگ ممکن است با اختلال رشد جنین ارتباط داشته باشد.
این پژوهشگران دریافتند که قرار‌گیری مقابل ذرات معلق در هوا در دوره انتهایی حاملگی، دو تا سه برابر افزایش خطر محدود شدن رشد جنین را به همراه دارد و همچنین خطر جداشدگی زودرس جفت و پارگی زودرس پرده‌های جنینی نسبت به مادر هم از عوارض آلودگی هواست.

این‌ها همه مصیبت‌های یک جنین است که قبل از آنکه دست و پایش را برای اولین بار زمین بگذارد‏؛ ریه‌هایش با تأثیرات این دنیای کثیف آشنا می‌شود.
حالا تصور هوای آلوده تهران را در فصل سرما بکنید. به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به قانون روز گذشته شاخص سنجش آلودگی هوا عدد 140 بوده که بیشتر از وضعیت استاندارد که پایین‌تر از 100 است، می‌باشد؛ ضمن اینکه تأکید کرده بود که با این شرایط وضعیت هوای تهران به احتمال زیاد در هفته جاری ناسالم باقی می‌ماند.
با این شرایط آیا بهتر نیست که همه زنان از حاملگی در فصل سرما پرهیز کنند و قید بارداری در فصل سرما تا اطلاع ثانوی - حداقل تا کاهش قطعی آلودگی هوا - بزنند. به مادران باردار هم توصیه می‌شود که در این روزها از منزل خارج نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha