سلامت نیوز : دستور صحیح ندادن برای مصرف داروهای تجویزی از جمله گزارش‌هایی است كه به وزارت بهداشت می‌رسد، بر این اساس از این پس با داروخانه‌هایی كه تخلف كرده یا نسخه اشتباه بپیچند، برخورد جدی می‌شود.

دكتر محمدرضا شانه‌ساز، معاون داروی سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با ایران در این‌باره با اشاره به این‌كه تحویل داروی اشتباه یا دستور صحیح ندادن از جمله گزارش‌هایی است كه مرتب به سازمان غذا و دارو ارائه می‌شود، گفت: در هفته‌های اخیر بازدیدهایی از داروخانه‌ها انجام و با آن دسته از داروخانه‌ها كه دستور ناصحیح داده یا نسخه اشتباه پیچیده‌اند، برخورد شده است.
وی با بیان این‌كه به این منظور ارزشیابی داروخانه‌ها تغییر كرده است، افزود: از این پس 60 درصد امتیاز داروخانه‌ها به ارائه خدمات دارویی اختصاص یافته و بخش زیادی از ارزشیابی‌ها به خدمات ارائه شده از سوی داروساز اختصاص دارد، لذا تحویل نسخ، حضور داروساز و مسئول فنی از جمله نكات جدی مورد توجه در ارزشیابی بیمارستان‌ها است.
معاون داروی سازمان غذا و دارو با تأكید بر ضرورت اجرایی شدن قانون الزام در وزارت بهداشت و درمان تصریح كرد: بر این اساس وزارت بهداشت موظف است برای مناطق زیر 50 هزار نفر، محروم و نیازمند، مسئول فنی داروخانه معرفی كند و چنانچه داروساز به هر علتی در داروخانه‌ها نبود، از دانشجویان داروسازی كه واحدهای لازم را سپری كرده‌اند، استفاده كند، این قانون باید اجرایی شود و ما درخواست خود را برای اجرایی شدن آن ارائه داده‌ایم.
وی با اشاره به این‌كه هم‌اكنون بر‌اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشكی 300 تا 400 داروساز در داروخانه‌های كشور كم داریم، گفت: به علاوه بیش از 400 مسئول فنی هم در كشور كم داریم، این در حالی است كه 14 هزار داروساز در كشور داریم كه اگر 10 هزار نفر آنها هم در داروخانه‌ها باشند، بخشی از مشكلات برطرف خواهد شد.
دكتر شانه‌ساز با بیان این‌كه از علل تحویل اشتباه دارو یا دستور صحیح ندادن برای مصرف دارو، صرفه اقتصادی نداشتن فعالیت داروخانه‌ها است، اظهار كرد: اگر داروخانه‌ای به‌طور متوسط 100 تا 120 نسخه در روز بپیچد، صرفه اقتصادی ندارد و عملاً تحویل این میزان نسخه از سوی یك مسئول فنی ممكن نخواهد بود. از سویی دخل و خرج داروخانه‌ها با توجه به ارزان‌تر بودن دارو در ایران نسبت به سایر كشورها با هم همخوانی ندارد و از سویی كمبود داروساز به این مشكلات هم دامن می‌زند.
به گفته وی، بدخط بودن پزشكان هم از دیگر علل اشتباه دارو یا دستور اشتباه به بیماران هنگام نسخه‌پیچی است و لذا باید تدابیری درنظر گرفته شود تا با پیشرفت‌های نرم‌افزاری كنونی، نسخه‌نویسی با دست حذف شود.
معاون داروی سازمان غذا و دارو تصریح كرد: در هر حال داروساز یا مسئول فنی كه مرتكب اشتباه در زمینه پیچیدن نسخه شود، در هیأت‌های بدوی نظام پزشكی محكوم خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha