دیوان لاهه مقصد بعدی ایران برای گرفتن غرامت هموفیلی‌ها
سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که بر اساس قانون، شرکت فرانسوی مریو به‌علت فروش خون‌ آلوده به ایران محکوم شده و باید غرامت را پرداخت کند، گفت: در صورت نپرداختن غرامت از سوی این شرکت، جمهوری اسلامی از ابزارهای بین‌المللی مانند دیوان لاهه استفاده می‌کند.

انوشیروان محسنی‌بندپی در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از شرکت مریو فرانسه به‌علت نپرداختن غرامت به بیماران آلوده هموفیلی ایران، افزود: این شرکت برخلاف قانون از پرداخت غرامت سر باز می‌زند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که از سال ۷۵ با شکایت چهار بیماری هموفیلی به‌علت استفاده از خون‌های آلوده، شرکت فرانسوی باید برای پرداخت غرامت اقدام می‌کرد، گفت:‌ نپرداختن غرامت از سوی شرکت مریو به کشور ایران تنها جنبه سیاسی دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه کشور فرانسه به عنوان یکی از کشور‌های استکباری با موضع‌گیری‌های جمهوری اسلامی مخالف است به این علت برای انجام کارهای قانونی هم مانع تراشی می‌کند.

 بیشتر کشورها خسارت خود را دریافت کرده‌اند

این نماینده مجلس هشتم، با تأکید بر این که هم‌اکنون بیشتر کشورهای خسارت دیده مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس و به‌ویژه عراق، غرامت خود را از شرکت مریو فرانسه گرفته‌اند، یاد‌آور شد: این در حالی است که کشور ما به‌علت‌های مختلف در گرفتن غرامت از این شرکت توفیق چندانی نداشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که بر اساس قانون شرکت فرانسوی مریو به‌علت فروش خون‌ آلوده به کشور ایران محکوم شده و باید هر چه سریع‌تر غرامت را پرداخت کند، افزود:  در صورت نپرداختن غرامت از سوی شرکت مریو، جمهوری اسلامی از ابزار و مرجع‌های بین‌المللی مانند دیوان لاهه برای گرفتن غرامت استفاده می‌کند.

 دستگاه دیپلماسی به اقدامات خود سرعت ببخشد

محسنی‌بندپی گفت: عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور درباره گرفتن غرامت از شرکت فرانسوی مریو نامناسب بوده است از این رو وزارت خارجه باید به اقدام‌های خود سرعت ببخشد.

پس از گذشت سال‌ها از این واقعه، هنوز به طور کامل حق بیماران هموفیلی که خون آلوده مصرف کردند، ادا نشده و وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون کشوردر پرداخت غرامت به بیماران و عذرخواهی کردن از آن‌ها بابت بی‌احتیاطیشان کوتاهی کرده‌اند، این درحالی است که از میان ۱۷۱ بیمار شاکی، ۱۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۱۴ نفر دیگر نیز تا سال ۸۶ به ایدز مبتلا شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha