سلامت نیوز :این روز‌ها مردم در اصفهان تمایلی برای بیرون رفتن ندارند، باز هم فصل سرما آغاز شده و قاتل جدید شهری، یعنی آلودگی هوا نه تنها بیماران كه افراد عادی را هم دچار مشكل كرده است. شاید پدران و پدربزرگ‌های ما خاطرشان نباشد كه برای آلودگی هوا در اصفهان ادارات و زندگی عادی مردم تعطیل شده باشد ولی ما دیگر سالی یكی، دو روز را باید به خاطر وضعیت اضطراری آلودگی هوا، خانه‌نشین باشیم.

شرق نوشت : كم‌كم شاید در سالیان آینده اصفهانی‌ها هم مانند مردم پایتخت به آلودگی و اضطراری شدن وضعیت هوا عادت كنند. پایداری جوی ناشی از وارونگی دمایی یكی از مهم‌ترین علل افزایش پتانسیل آلودگی هوا به‌خصوص در كلانشهرها از جمله شهر اصفهان است. پایداری هوا كه با اینورژن (وارونگی دمایی) همراه است، سبب می‌شود آلودگی‌ها جابه‌جا نشده و روزبه‌روز بر غلظت این قاتل جدید شهری افزوده شود. به قول یكی از شهروندان اصفهانی كه ماسكی هم در برابر استنشاق این هوای آلوده زده، خود ما در این آلودگی‌ها مقصریم. بنا بر گفته‌اش اگر مجبور نبود مغازه‌اش را باز كند، امكان نداشت كه در این هوا بیرون بیاید، ولی مگر می‌توان زندگی روزمره را تعطیل كرد؟

در این هوا به سختی نفس می‌كشیم
همین وضعیت اضطراری بود كه روز پنجشنبه دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی به جز متوسطه تعطیل شدند ولی ادارات و مقطع متوسطه همچنان روال عادی كاری را داشتند. این در حالی است كه به گفته شهروندان اصفهانی وضعیت هوا اصلا مناسب نیست و به سختی می‌شود در این هوا نفس كشید. خانمی كه كارمند یكی از ادارات دولتی است به شرق گفت: بچه‌های ما را تعطیل كردند ولی ادارات را نه. اگر نگاهی به آسمان بیندازیم به طور واضح متوجه آلوده بودن هوا می‌شویم. من از صبح سردرد شدیدی دارم، چشمانم هم قرمز شده و متعجبم كه چرا مسوولان برای سلامتی مردم هم كه شده شرایط هشدار‌دهنده را از شب گذشته اعلام نكردند و حتی اقدامی هم برای تعطیل كردن ادارات انجام ندادند. یك راننده تاكسی هم كه از این وضعیت شاكی است، اعتراض دارد و می‌گوید: تنگی‌نفس و سرفه امانم را بریده و هرچه سعی می‌كنیم تا در این شرایط از خانه كمتر بیرون برویم امكان ندارد. از طرفی چون اطلاع‌رسانی به موقعی نشد، مردم با ماشین شخصی تردد می‌كنند و به این آلودگی دامن می‌زنند، در حالی‌كه جا داشت حداقل پلیس راهنمایی و رانندگی برای ممنوعیت تردد خودروهای تك‌سرنشین اقدامی جدی می‌كرد. البته گلایه مردم به اینجا ختم نمی‌شود و به گفته یكی ازصنعت‌گران اگر مسوولان زودتر برای جلوگیری از فعالیت بی‌رویه كوره‌های آجرپزی و معادن گچ و خاك در نزدیكی اصفهان فكری می‌كردند، هوای شهر هم با این سرعت در سال‌های گذشته به مرزهای بحرانی آلایندگی نمی‌رسید.

انتقاد به عملكرد مسوولان زیست‌محیطی
از سوی دیگر محمدمهدی اسماعیلی، معاون سیاسی استاندار اصفهان كه به وضعیت اضطراری هوا واقف است در مصاحبه‌های روز پنجشنبه خود به مسوولان ذی‌ربط انتقاد كرد و یادآور شد: از مسوولان حوزه بررسی هوای اصفهان توقع داشتیم كه سریعا وضعیت بحرانی آلودگی هوا را به ما اطلاع بدهند، اما از این موضوع بی‌اطلاع بودیم و به یك‌باره با این وضعیت روبه‌رو شدیم. آنچه در میان صحبت‌های وی نگران‌كننده به نظر می‌رسد تاكید بر چند برابر شدن آلودگی هوای اصفهان نسبت به سال‌های گذشته است.
اسماعیلی همچنین در پاسخ به این سوال كه مسوولان استانداری برای جلوگیری از گسترش صنایع آلاینده آن هم در شعاع 50كیلومتری اصفهان چه كرده‌اند، معتقد است كه نبود یك عنصر برنامه‌ریز باعث شده تا اصفهان در بین صنایع آلاینده غرق شود و باعث تاسف است كه بعضی از شهرداری‌ها به جای تغییر مكان این صنایع آلاینده به دریافت عوارض آلایندگی دل‌خوش كرده‌اند.

احتمال بحرانی شدن هوای اصفهان در هفته جاری
این در حالی است كه منصور شیشه فروش، مسوول ستاد مدیریت بحران استان اصفهان در این وضعیت كه هر مسوولی نظری درباره آلودگی هوا اعلام می‌كند در پاسخ به لزوم تعطیل بودن ادارات در روز‌های گذشته، صحبتی متفاوت با معاون سیاسی دارد و می‌گوید: وضعیت به مرز بحران نرسیده بود و ما شاهد هوایی اضطراری بودیم كه تا بحران فاصله داشت. به گفته وی، البته ممكن است كه در صورت مناسب نبودن وضعیت وزش باد در هفته جاری روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه شاهد بروز بحران در وضعیت هوای اصفهان باشیم و ناچار به اعلام تعطیلی ادارات شویم. به گفته وی با این حال اگر دستگاه‌های متولی وارد عمل نشده بودند شرایط بدتر هم می‌شد. به هر حال كارشناسان ترافیكی و زیست‌محیطی سال‌هاست كه هشدارهای جدی در مورد وضعیت نگران‌كننده هوای اصفهان می‌دهند و معتقدند قرار گرفتن صنایع آلاینده‌ای مانند ذوب‌آهن و برخی شهرك‌های صنعتی در بالادست این شهر و همچنین كاسه‌ای بودن اصفهان باعث می‌شود، ورزش باد، آلایندگی را به جای خارج كردن از شهر به درون خیابان‌ها و مركز شهر هدایت كند. از سوی دیگر افزایش پلاك‌گذاری‌های بی‌برنامه در اصفهان و استفاده از وسایل نقلیه شخصی باعث شده بیش از 60‌درصد آلودگی در این شهر به علت ترافیك باشد. همگی این عوامل زنگ‌های خطر را در این زمینه به صدا در آورده و می‌طلبد كه مسوولان در طرح جامع كاهش آلودگی هوا در اصفهان راهكاری بلندمدت برای رفع این مساله بیندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha