سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت برای کاهش آ‌لودگی هوا هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، ۷۰ درصد آلودگی هوا به علت تردد خودروهای آلاینده است که بخش صنعت باید فکری بکند ما فقط نگرانیم. مرگ سالانه ۴ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران را هم نه تکذیب می‌کنیم و نه تأیید.

علیرضا مصداقی‌نیا در گفت و گو با فارس، افزود: وزارت بهداشت عضو کمیته کاهش آلودگی هواست اما در عمل کاری برای کاهش آلودگی هوا نمی توانیم انجام دهیم چون تولیدکننده اصلی آلاینده‌ها وسایل نقلیه هستند، ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا در شهرها و از جمله تهران به علت تردد وسایل نقلیه‌ای است که در خیابانها تردد می‌کنند.

وی گفت: ما فقط می‌توانیم به مردم اعلام کنیم، هوا سالم است، یا در مرحله هشدار یا اضطرار است و این آلودگی‌ها چه عوارضی برای مردم دارد، اما دنیا توانسته است آلودگی شهرهای بزرگ را مهار کند راه حل آن هم استانداردسازی خودروها، استاندارد سازی سوخت، کنترل ترافیک و استفاده جمعی مردم از وسایل حمل و نقل عمومی است.

معاون وزیر بهداشت افزود: شما اگر نگاهی به خیابانهای تهران بیندازید می‌بینید که اکثر خودروها تک سرنشین هستند یا نهایتاً دو نفر سرنشین دارند، این انصاف نیست که به خاطر راحتی خودمان به دیگران آسیب برسانیم درست است که سیستم حمل و نقل عمومی شهر هنوز کامل نیست و باید اصلاح شود اما اگر کمی به خودمان سختی بدهیم می‌توانیم از هوای پاکتری استفاده کنیم و این به نفع همه است.

وی گفت: پدیده اینورژن یا وارونگی هوا در فصول سرد سال یک پدیده طبیعی است که طی آن هوای پایین سردتر و هوای بالا گرمتر است به همین علت تبادل هوا انجام نمی شود و باعث می‌شود آلودگی هوا در محیط باقی بماند.

مصداقی نیا افزود: هوای تهران از همه انواع آلودگی‌ها دارد و در کنار آلودگی‌های گازی مانند co و so2 مهمترین آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که به نسوج ریه نفوذ می‌کنند و باعث بیماری و حتی مرگ می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که تلفات سالانه آلودگی هوا چقدر است و آیا آمار مرگ سالانه ۴ هزار نفر را که دستگاههای دیگر اعلام کردند،‌قبول دارید، گفت: اعلام تلفات آلودگی هوا چه کمکی به مردم می‌کند، مهم این است که سلامت مردم در خطر است و باید مراقب باشم، آماری در این زمینه ندارم و آمار مرگ ۴ هزار نفر را هم نه تأیید می کنم و نه تکذیب.

فقط می‌توانیم اظهار نگرانی کنیم

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که چرا در حالی که همه دستگاهها درباره پدیده آلودگی‌ها صبحت می‌کنند، وزارت بهداشت سکوت کرده است، گفت: این طور نگویید، البته در مورد آلودگی هوا سازمان اصلی مسئول سازمان محیط زیست است و شهرداریها هم که خیابانها را در اختیار دارند، ما فقط می‌توانیم اظهار نگرانی کنیم.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:‌ این درست نیست که در فصول سرد و زمستان موضوع آلودگی هوا مطرح می‌شود و بعد از مدتی با گرم شدن هوا موضوع از ذهن ها پاک می‌شود، همه دستگاههای اقتصادی، اجتماعی و شغلی باید در تمام سال به این موضوع توجه جدی داشته باشند و کنترل این مسئله جزء اولویتهای کاری آنها باشد.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که آیا برای رفع این مشکل با دستگاههای دیگر دولتی گفت و گو کرده اید گفت: بله ما در دولت بین هم صحبت می‌کنیم و لزومی به اعلام این نامه نگاری‌ها و گفت‌و‌گوها در رسانه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha