یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 38349

سلامت نیوز : بیماری مسری که به صورت تاولهای ریز روی پوست بدن کودکان بروز می کند و با تب همراه است. بیماری آبله در واقع تنها بیماری ویروسی است که متعاقب واکسیناسیون همگانی در دنیا ریشه کن شده و سازمان بهداشت جهانی ( WHO) ریشه کنی آن را در سال 1979 به همه کشورهای دنیا اعلام کرده است اما باز هم گهگاه گزارشاتی از مشاهده این بیماری در گوشه وکنار دنیا اعلام می شود. ویروس آبله دارای 190000 واحد شیمیایی به نام  نوکلئوتید است . ریشه کن شدن این بیماری دو عامل دارد:

1ـ مخزن واقعی این ویروس تنها انسان بوده است و مخزن غیر انسانی وجود ندارد پس به آسانی با واکسیناسیون همگانی تحت کنترل در آمده است.

2 ـ امکان آنکه تعدادی از بیماران به آبله دچار شده وحامل بیماری باشند اما علامت بالینی نداشته باشند ، نبود . یعنی بیماران به آسانی مورد تشخیص ودرمان قرار می گیرند.

با اعلام ریشه کنی آبله از سوی سازمان بهداشت جهانی، در دهه های اخیر در ایران واکسیناسیون آبله صورت نمی گیرد و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی آن را از برنامه واکسیناسیون حذف کرده است. البته بیشتر افراد بالای 25 سال هنوز هم آثار واکسن آبله را در قسمت خارجی بازوی خود که حدود نیم سانتیمتر است ، دارند.

عامل بیماری
علت بروز بیماری آبله نوعی ویروس است که از درشت ترین ویروسها به شمار می آید و دارای دوره کمون بین 12 تا 17 روز است.

علائم بالینی
تب شدید ( تا 40  درجه سانتی گراد)، درد ستون فقرات ، ضعف ، بیحالی ، سردرد شدید، به مدت حدود 5 روز راشهای جلدی به صورت سرخک یا سرخجه بر روی صورت و بازوها و پشت و ساق پاها ، پوسته ریزی  بثورات در روز دوازدهم.

عوارض
آبسه ، گانگرن ، عفونت خون و ریه ها ، زخمهای چشمی ، تورم مغز ،  سقط جنین.

تشخیص
با توجه به علائم بیماری وکشت خون و بررسیهای میکروسکوپی و سرولوژی می توان به تشخیص بیماری دسترسی پیدا کرد .

درمان
با توجه به اینکه بیماری آبله علت ویروسی دارد پس نیازی به آنتی بیوتیک نیست. دارویی به نام متی سازون ( تیوسمی کاربازون ) گاهی در پیشگیری از بروز اگزمای آبله و برخی عوارض مشابه مفید واقع می شود.

پیشگیری
عدم تماس نزدیک با بیمار و سایر راههای پیشگیری از بیماریهای عفونی را باید رعایت کرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha