سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 38566

سلامت نیوز : مری لولۀ درازی است بین ستون فقرات و جناغ که در دنبالۀ حلق قرار دارد و معده را با حلق مربوط می سازد؛ و سرطان آن ، پنجمین سرطان شایع در دنیاست که بیشتر در مردان رخ می دهد. متأسفانه به دلیل تشخیص دیر هنگام سرطان مری ، اکثراً مرگ زا و کشنده است.

این نوع سرطان در کمربندی از آسیا ـ شمال ایران ( گرگان ، ترکمن صحرا ، هشتپر ) حول کشورهای چین ، جمهوریهای آسیایی شوروی سابق، مغولستان شایعتر است.

تومورهای مری دو نوع خوش خیم و بدخیم هستند. در شهرهای شمالی ایران به دلیل استفادۀ مکرر از غذاهای نمک دار برای تمام وعده های ناهار یا شام استعداد و آمادگی بیشتر به سرطان مری را دارند.

علل
سیگار کشیدن و استعمال سایر فرآورده های دخانی، تریاک کشیدن ، نوشیدن مشروبات الکلی ، نوشیدن چای داغ ، از بروز این سرطان است. از دیگر عوامل می توان مصرف ماهی دودی، اغذیۀ نمک سود مانند کلم شور و خیار شور به مقادیر زیاد در  طی  سال ، ماهی شور ، ترشی جات ، سموم قارچها ، کمبودهای ویتامینی ، املاح و ترکیبات معدنی و شیمیایی و علل ناشناخته را نام برد.

علائم بالینی
اختلال بلع ، درد ، زیر جناغ ، بی اشتهایی ، کاهش وزن ، خشونت صدا ، خونریزیهای پنهان گوارشی، درد ، عفونتهای مکرر ریوی.

تشخیص
رادیوگرافی با بلع باریم ( مادۀ حاجب)، آندوسکوپی ، نمونه برداری.

درمان
جراحی ، شیمی درمانی و اشعه درمانی.

پیشگیری
بهترین راه پیشگیری از سرطان مری، عدم استعمال دخانیات و پرهیز از تریاک، خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی  چای داغ و خوراکیهای نمک سود است . افرادی که در بلع غذاهای جامد دچار مشکل باشند ، اما مایعات را به آسانی می توانند بخورند باید به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha