چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 38624

سلامت نیوز : التهاب پرده های مغزی مننژیت نام دارد که اگر این التهاب رخ دهد و به موقع درمان نشود می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد.

علل
ویروسها، باکتریها، قارچها، بیماریهایی چون سرطان ، ایدز ، سل ، سیفیلیس، خونریزی پرده های مغزی و سارکوئیدوز.

انواع مننژیت
1.مننژیت عفونی ( ویروسی ، باکتریایی و... ).
2. مننژیت غیر عفونی ( سرطان و... ).

علائم
تب ، تشنج ، سردرد، بیحالی ، سفتی گردن، تحریک پذیری ، تهوع ، استفراغ، شیرنخوردن کودک ،  کم خونی ، ترس از نور، ازدیاد فشار خون داخل جمجمه ای به صورت ملاج برجسته و دوبینی ( لوچی)، یبوست ، لکه های قرمز پوستی.

پیشگیری و درمان
 از آن جا که شیوع بیماری مننژیت در سنین شیرخواری ، نوزادی و کودکی بالا است ،هوشیاری و دقت عمل اولیای کودک تأثیر به سزایی در پیگیری هر بیماری عفونی و پیشگیری آن دارد. مثلاً وقتی کودک به بیماریهای ساده ای چوم اوریون ، اسهال و استفراغ، یا به بیماریهایی چون سل و فلج اطفال دچار شد، باید بیماری را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید زیرا همۀ این اختلالات می توانند زمینه ساز ابتلای کودک به مننژیت باشند. سرماخوردگیهای مکرر کودکان و اختلالات گوارشی در جوانان و تب و تشنج، همگی می توانند فرد را دچار مننژیت کنند. در نتیجه رعایت بهداشت فردی و اجتماعی برای کودک و سایر افراد خانواده و تجویز به موقع داروها و به ویژه آنتی بیوتیک توصیه شده توسط پزشک و رعایت رژیم غذایی و دارویی مناسب بسیار ضرورت دارند.

در صورت بروز هر کدام از علائم مننژیت که قبلاً ذکر شد، باید با پزشک معالج مشورت شود و در انجام آزمایشات خونی یا ادراری و مدفوع و مایع مغزی نخاعی ( مایع نخاع کمر) نباید سهل انگاری کرد. در صورتی که مننژیت عفونی باشد پزشک معالج آنتی بیوتیک مورد نظر را برای درمان بیماری همراه با سرم و داروهای ضروری تجویز خواهد کرد و در صورتی که علت مننژیت غیر عفونی باشد باید ابتدا علت آن را ریشه یابی کرده و آن را درمان نمود.
 در صورت بروز مننژیت در فردی از افراد منزل، رعایت دقیق موارد سرایت عفونت ویروسی و باکتریایی الزامی است. نکتۀ قابل توجه این که امروزه اگر به موقع مننژیت را تشخیص داده و درمان کنیم بیمار به کلی بهبود خواهد یافت و هیچ گونه عوارضی در آینده نخواهد داشت اما اگر اقدامات درمانی و پیشگیری به موقع صورت نگیرد عوارضی چون فلج اعصاب مغز و بدن همراه با کری و کوری و... رخ خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha