سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۲
کد خبر: 39084
سلامت نیوز :جهان کنونی با پیشرفت علم و تکنولوژی نوین، هر چند برای رفاه و آسایش مردم به دستاوردهای فراوانی نائل آمده است اما متأسفانه با فاصله گرفتن از طبیعت و عدم بهره گیری از مواهب طبیعی، به سراغ غذاهای سرخ کردنی، سرشار از ادویه و تزیین شده با مواد و رنگهای شیمیایی رفته و همین عامل در بروز بسیاری از بیماریهای سرطانی، گوارشی ، قلبی و مغزی نقش بسزایی دارند.

« جالینوس» چه زیبا می گوید که « طبیعت بهترین پزشک است.» زیرا سه چهارم بیماریها را شفا می بخشد و از پزشکان که شفادهندگان سایر بیماریها هستند  بدگویی نمی کند. علم پزشکی امروزه، دقیقاً به اثبات رسانده که در حقیقت شیوع سرطانهای معده و روده در شهرنشینان بسیار بیشتر از روستانشینان است. از همین نکتۀ علمی به نقش شایستۀ غذاهای گیاهی و لبنی طبیعی در پیشگیری از بیماریهای جسمی و روحی پی می بریم.

امروزه در کتابها و مقاله های پزشکی که در آمریکا و اروپا منتشر می شود یکی از مهمترین علل بروز سرطان روده بزرگ در کشورهای غربی را مصرف ناچیز غذاهای گیاهی و فیبری می دانند. از طرفی نیز مصرف فراوان چربیهای حیوانی در این سرطان نقش عمده ای دارد زیرا غذاهای گیاهی برای عبور از مخاط روده، حجم بیشتری را اشغال می کنند و در نتیجه تماس مواد سرطان زا با مخاط رودۀ بزرگ کاهش می یابد در حالی که غذاهایی که فاقد فیبرهای گیاهی هستند افزون بر اثر سرطان زایی خود، در بروز دیورتیکول روده ای و یبوست مزمن نیز سهیم اند و از طرفی نیز غذاهای سرخ شده با روغنهای حیوانی باعث ازدیاد کلسترول و تری گلیسیرید خون شده و افزون بر ایجاد پلاکهای چربی در داخل عروق کرونر و مغز که ایجاد سکته های قلبی و مغزی می کند، سبب رشد بیشتر میکروبهای غیر هوازی در روده شده و سبب تبدیل اسیدهای صفرایی به موارد سرطان زا می شوند.

به همین دلیل رژیم درمانی به ویژه با اغذیۀ طبیعی، امروزه به عنوان یک اصل مهم برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریهای کشندۀ امروزی از جمله : آترواسکلروز قلب و مغز و بیماریهای فشار خون، دیابت، نقرس و زخمهای معده و اثنی عشر، سرطان های گوارشی و کواشیورکور است.

 در جهان صنعتی امروز، با افزودن ترکیبات رنگی به انواع غذاهای مصرفی روزمره از جمله غذاهای کنسروی پروتئینی، شیرینیها، انواع شکلاتهای رنگارنگ، بستنی و سایر تنقلاب رنگانگ که به وفور توسط کودکان دلبندمان مصرف می شود در حقیقت نوعی سرطان و مرگی تدریجی را در اعضای بدن خود مهیا می کنیم و یا مصرف ساخارین که یک نوع شکر صناعی بوده و 400 بار شیرینتر از شکر طبیعی است و به فراوانی در قنادیها و بستنی فروشیها مصرف می شود یک عامل مهم سرطان زا شناخته شده است زیرا در این ترکیبات صناعی و رنگی، موادی چون نیتراتها وجود دارند که نقش اصلی را در کانسرها به عهده دارند.

 ذکر چند اصل مهم در پیشگیری و درمان بیماریها که باید سرلوحۀ زندگی روزمره باشد عبارتند از :
1.مصرف غذاهای گیاهی چه به صورت خورشت و یا به صورت خام ( گیاه خوری) در رژیم غذای روزانه بسیار ضرورت دارد. مثلاً غذایی چون قورمه سبزی از نظر پزشکی چون سرشار از ترکیبات پروتئینی و ویتامینی و سلولزی است و در اثر حرارت نیز زنجیرهای سنگین مولکولهای پروتئینی اش شکسته شده و دارای هضمی سبک در دستگاه گوارشی است بسیار مفید خواهد بود.

2.امتناع از مصرف گوشتهای حیوانی و غذاهای سرخ شده به طور مستمر در زندگی روزمره، که در روغنهای حیوانی سرخ می شوند و دارای هضمی مشکل و پیچیده در دستگاه گوارش بوده و مولکولهای چربی حاصله از آن نیز طی سالیان متمادی در جدار داخلی عروق کرونر و آئورت و مغز رسوب نموده و در آینده سبب تصلب شرائین و انسداد عروق و در نتیجه آنژین صدری و سکته های قلبی و مغزی و فشار خون می شوند.

3.مصرف حداقل غذاهای کنسروی به ویژه برای کودکان و افرادی بالای 40 سال که در اثر مصرف انواع شکلاتهای زنگی و پودر مصنوعی و کنسروی، افزون بر این که باعث ازدیاد قند و چربی می شود در پوسیدگی و تخریب دندانها و بروز کانسر نیز مؤثر است.

4.یکی از مهمترین اصول پیشگیری و درمانی همگام و مکمل تغذیۀ طبیعی ، ورزشهای سبک روزانه به طور مستمر به صورت پیاده روی، نرمشهای صبحگاهی و شامگاهی، کوهنوردی، دویدن و سایر ورزشهای معمولی است که هر فردی به آسانی می تواند آنها را انجام دهد زیرا ورزش سبب ازدیاد چربی مفید خون یعنی H.D.L کلسترول و کاهش چربی مضر خون یعنی L.D.L کلسترول شده و در درمان بسیاری از بیماریهای فشار خونی و تنفسی و چربی بدن مفید است.

5.با توجه به وجود مشکلات فراوان اجتماعی واقتصادی برای هر فرد در جهان امروز، داشتن روحیه ای شاداب و بشاش، رضایت و شکرگزاری از زندگی، نداشتن اضطراب و استرسها و هیجانات عاطفی و اجتماعی بسیار ضروری است. آشکارا می دانیم که بیماریهای فشار خونی ، سکته های قلبی و مغزی، زخمهای معده و اثنی عشر و بیماریهای روانی در افراد پرخاشگر و مضطرب و استرس گونه بسیار           فراوان تر است زیرا نداشتن ثبات و تعادل روحی و عاطفی سبب اختلال در اعمال سمپاتیک و پاراسمپاتیک و هورمونهای بدن شده و فرد مضطرب را برای انواع بیماریها مستعد می سازد.

6.مصرف دخانیات و الکل عامل مهمی در بروز بسیاری از بیماریهاست. مثلاً کشیدن سیگار که حاوی 4000 نوع ماده سمی است افزون بر این که اکسید اسیون مغزی را مختل و سلولهای مغزی را از تمرکز و اعمال روزانه باز می دارد، عامل مهمی در بروز سرطانهای دهان، حنجره ، ریه ، مثانه ، معده ، مری و سکته های قلبی و عروقی و مغزی است. آثار تخریبی مشروبات الکلی نیز در روی کبد قطعی است و افزون بر بروز سیروز کبدی و ازدیاد فشار خون کبدی، سبب بروز سرطان های دهان و حلق می شود. این عوارض بدون هیچ تردیدی در علم پزشکی به اثبات رسیده است پس با لذتهای گذرا و موقت خود را به طرف بیماریهای مرگ زا هدایت کنیم.

برای پیشگیری از بیماریها و داشتن روحیه ای شاداب و با نشاط باید به دامن طبیعت پناه برد. از کوهنوردیهای هفتگی و ماهانه گرفته تا مصرف ترکیبات پروتئینی و ویتامینی طبیعی. مثلاً می دانیم اکثر داروهای صنایع داروسازی از گیاهان طبیعی تهیه و در دسترس مردم قرار می گیرد. به عنوان نمونه مصرف دانه های گیاهی و سبزیجات می تواند به نحو مطلوبی VIT-E بدن را مهیا سازند. این ویتامین در بروز بسیاری از فعل و انفعالات بدن دخیل است. با مصرف غلات ، روغن و سویا، ذرت ، جگر و پنیر می توانیم نیاز بدن به آهن را برآورده سازیم که در اثر کمبود این ماده ، کم خونی مگالوبلاستیک ایجاد می شود.

امروزه یکی از علل مهم مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در جهان، سوء تغذیه پروتئینی است که بروز دو بیماری « کواشیورکور» و « ماراسموس» را باعث شده است و به ویژه در کشورهای عقب افتاده شایع است و یا وجود کم خونی و فقر آهن در کودکان زیر 2 سال را که در حدود 10 درصد است و همین عامل می تواند در کاهش رشد استخوانی و عدم تعادل سایر سیستمهای بدن دخیل باشد ایجاد کرده است. در نتیجۀ تغذیۀ صحیح مادران در دوران حاملگی از نظر ترکیبات آهن دار و کلسیم و فسفر بسیار ضروری است. عدم بهداشت غذایی و نظافت، سهم بسزایی در بروز بیماریهای عفونی میکروبی و انگلی و سوء هضم و سوء جذب دارد.

 با توجه به مطالب ذکر شده دریافتیم که طبیعت سرشار از داروهای شفابخش و نشاط آفرین است و با استفاده از یک برنامۀ منظم زندگی روزمره می توان سالم زندگی کرد، مثلاً با مصرف جگر، لبنیات و ماهی و بادام زمینی و دانه های گیاهی مقادیر زیادی از VIT-A را که برای سلامتی پوست ، لثه ها ، چشم و دندان ضرورت دارند تأمین کنیم؛ و یا در توت و هلو و زردآلو و گرمک ویتامین B6 ( پیریدوکسین ) هست که کمبودش مولد تشنج، درگیریهای عصبی و پوستی است. البته بیشترین مقدار B6 در گوشت و دانه های گیاهی است. با مصرف سبزیجات به طور مستمر نیز می توانیم انواع ویتامین های B2 (ریبوفلاوین ) ، B3 (نیاسین )، C ( اسید اسکوربیک ) ، آهن و اسید پانتومیک مورد نیاز بدن را تأمین کنیم. افزون بر این سبزیجات می توانند کمبود های ویتامین A و ویتامین E بدن را تأمین سازند. کمبود ویتامین C عوارضی چون دردهای استخوانی و خونریزی از لثه و عوارض خونی و تحریک پذیری را سبب می شود.

شیر غذایی بسیار کامل و پر انرژی است و افزون بر اینکه همۀ پروتئینهای ضروری بدن را مهیا می سازد و تمام ویتامینهای مورد نیاز بدن ( به جز ویتامین C ) را نیز فراهم می کند با مصرف یک لیوان شیر در صبحگاه، بخش مهمی از نیازهای بدن تأمین خواهد شد.

گیاه شیرین بیان که در صنایع داروسازی کربنوکسولون نامیده می شود، طول عمر سلولهای پوششی مخاط معده را افزایش می دهد و سبب فزونی ترشحات موکوسی معده و ویسکوزیته آن است. از این گیاه در درمان زخم معده می توان استفاده کرد، البته در مصرف این گیاه باید احتیاط لازم را مبذول داشت زیرا مصرف زیاد آن عوارضی به دنبال دارد.

خلاصه کلام آن که تغذیۀ طبیعی، ورزشهای روزانه ، نداشتن استرس ، عدم استعمال دخانیات و پرهیز از نوشیدن مشروبات الکلی تضمین کنندۀ سلامت و جسمی و روحی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha