شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۹
کد خبر: 39301
سلامت نبوز: به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر، از مشکلات شایعی که افراد بیشتر با آن دست و پنجه نرم می کنند استرس، اضطراب، اختلال در تمركز، كم‌خوابی یا بی‌خوابی یا حتیسرماخوردگیاست.
گل گاوزبان گیاهی است علفی و یکساله که از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد و ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد، ساقه آن شیاردار و خاردار می‌باشد. برگ‌های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است. گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می‌باشد.این گیاه بومی گیلان بوده و از قدیم در بسیاری نقاط گیلان به صورت خودرو وجود داشته است.

بروز علائمی که در بالا ذکر شد، حتی به میزان ناچیز می‌تواند سلامت روح و روان را تحت تاثیر قرار دهد و عملكرد طبیعی مغز را مختل كند. بنابراین برای تقویت اعصاب و ایجاد آرامش روانی یا حتی بهبود سرما خوردگی بهتر است از گیاه آرام‌بخشی چون گل‌گاوزبان، كه اثرات سودمندی دارد استفاده كنید. دم‌كرده گل‌گاوزبان به همراه سنبل‌الطیب و لیموعمانی یك نوشیدنی نشاط ‌آور و آرام ‌بخش است که برای ایجاد آرامش درونی توصیه می‌شود.
ترکیبات شیمیایی موجود در گل‌گاوزبان شامل ساپونین، موسیلاژ، رزین‌ها، تانن‌ها، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C است و در بعضی کشورها آن را داخل سالاد می‌ریزند. گل‌‌گاوزبان را به صورت تازه یا خشک، به شکل دم‌کرده یا جوشانده می‌توان مصرف کرد.
دم‌ كرده گل‌‌گاوزبان برای درمانسرماخوردگیهمراه با تب، تسكین سرفه، از بین بردن ورم حفره‌های بینی، گرفتگی صدا، تنگی نفس، درد گلو و درمان ناراحتی‌های مجاری تنفسی بسیار مفید است. برای تهیه این دم‌كرده 15 گرم از برگ و مقداری گل این گیاه را داخل آب جوش ریخته و بگذارید دم بكشد.

این جوشانده را بعد از هر وعده غذایی با كمی قند و شكر نوش ‌جان كنید؛ البته به یاد داشته باشید كه گل‌ گاوزبان به علت داشتن آلكالوئید برای زنان حامله و شیرده مضر است.

منیزیم موجود در گل‌گاوزبان ضدسرطان بوده و به دلیل دارا بودن «آلكوالویید» می‌تواند ضد حساسیت، ضد‌روماتیسم و ضد التهاب باشد.
گل‌گاوزبان علاوه بر خواص درمانی فوق، تصفیه‌كننده ‌خون، ضداسپاسم،نرم‌كننده مجاری تنفسی، خلط‌ آور، شیرافزا و مسهل است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha