شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 39303

دیده شده افرادی که از نظر بهداشتی و اجتماعی خود را در سطح پایینی می‌بینند بیشتر احتمال ابتلا به آلزایمر را در آینده خواهند داشت. دکتر کریستف تزیوریو از دانشگاه بوردو در فرانسه طبیب ارشد این تحقیق بیان می‌دارد که سطح بهداشتی افراد یک شاخص مهم نزد پزشکان برای احتمال ابتلای آتی آنها به زوال عقل حتی در میان افرادی که فاقد علایم اختلال حافظه هستند می باشد.

سلامت نیوز: دیده شده افرادی که از نظر بهداشتی و اجتماعی خود را در سطح پایینی می‌بینند بیشتر احتمال ابتلا به آلزایمر را در آینده خواهند داشت. دکتر کریستف تزیوریو از دانشگاه بوردو در فرانسه طبیب ارشد این تحقیق بیان می‌دارد که سطح بهداشتی افراد یک شاخص مهم نزد پزشکان برای احتمال ابتلای آتی آنها به زوال عقل حتی در میان افرادی که فاقد علایم اختلال حافظه هستند می باشد. این بررسی نشان می‌دهد افرادی که سطح بهداشتی خود را نازل می‌شمارند بیشتر احتمال ابتلا به بیماریها به خصوص مسایل عروقی مانند سکته‌های قلبی و مغزی را دارند که این نتایج حتی با لحاظ کردن مسایل بهداشتی دیگر مانند فشار خون و یا چربی بالا هم صادق است. در آغاز تحقیق از 8169 فرد خواسته شد که درجه‌بندی سطح بهداشتی خود را تعیین کنند و حدود 7 سال دنبال شدند و پس از آن 618 نفر آنها آلزایمر پیدا کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه پزشکی امروز وقوع آلزایمر در آنهایی که سطح بهداشتی خود را ضعیف مشخص کرده بودند 70 درصد بیشتر و در آنهایی که این سطح را متوسط تعیین کرده بودند 34 درصد بیشتر از کسانی بود که این شاخص را خوب تعیین کرده بودند.

اهمیت این یافته وقتی بیشتر قوت می‌گیرد که این رابطه بین تخمین درجه‌بندی سطح بهداشتی و ابتلا به آلزایمر در میان کسانی که هیچ مشکلی با حافظه و مسایل مربوط به آن ندارند قویاً وجود داشته باشد و میزان وقوع آن در تخمین سطح بهداشتی ضعیف در افراد بدون مشکل حافظه دو برابر کسانی بود که سطح بهداشتی خوب ولی باز هم بدون مسایل بهداشتی داشتند. دکتر تزیوریو می‌گوید ما می‌دانیم که داشتن شبکه‌ی ارتباطات وسیع و فعالیت‌های اجتماعی از احتمال ابتلا به آلزایمر می‌کاهد و دراین صورت قرار داشتن در طیف بهداشتی ضعیف به معنی کاهش روابط اجتماعی و افزایش احتمال ابتلا به الزایمر است.


گزارشی که در آخرین شماره‌ی مجله‌ی ارگان انجمن مغز و اعصاب آمریکا به چاپ رسیده است حاکی از آن است که ابتلا به دیابت،خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد. دکتر یوکاتا کیوهارا از مرکز پزشکی کیوشو در فوکواکا که مدیریت این تحقیق را به‌عهده داشته است معتقد است که بیماری دیابت عارضه‌ی بسیار شایعی است و آمار مبتلایان به طور روزافزونی در سراسر جهان رو به ازدیاد است و باید برای کنترل آن به یک برنامه‌ی جهانی متوسل شد. دیابتی‌ها احتمال بیشتری برای ابتلا به آلزایمر و یا سایر امراض شبیه فراموشی آلزایمر مغزی به دلیل ابتلای عروق مغزی در جریان ابتلا به دیابت را دارند که علت آن کمبود اکسیژن مورد نیاز مغز است. در این تحقیق 1017 بیمار با سن 60 سال و بیشتر را که شب قبل ناشتا بودند مورد آزمایش تست تحمل گلوکز قرار دادند تا وجود دیابت در آنها تایید شود و این بیماران به مدت 11 سال پیگیری شدند و 232 نفر از آنها مبتلا به آلزایمر شدند. در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که بیماران دچار دیابت 1/7 بار بیشتر از بیماران دارای قند خون نرمال به انواع اختلالات حافظه مبتلا می‌شوند و 2 برابر بیشتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند. از 150 بیمار دچار دیابت 41 نفر زوال عقل پیدا کردند که 20 نفر آنها آلزایمر بودند، در مقایسه با 559بیمار بدون دیابت که  115(51) نفر آنها زوال عقل پیدا کردند. با لحاظ کردن عوامل مانند فشارخون و چربی بالا و نیز استعمال دخانیات یافته‌ها تفاوتی نکرد. اما خطر ابتلا به زوال عقل در بیمارانی که دیابت نداشته اما تست تحمل قند خون آنها مختل یعنی آمادگی دیابت داشتند هم بالا بود. همچنین احتمال ابتلا به زوال عقل با وجود بالا بودن قند خون دو ساعت بعد از صبحانه هم بالا بود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha