سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مجلس به خاطر بی توجهی دولت به بودجه های بخش سلامت به دولت اخطار داده است و متأسفانه همیشه این مردم هستند که باید هزینه اختلاف مسئولان را بپردازند.

امیدوار رضایی در گفت و گو با فارس اظهار داشت: یکی از وظایف مجلس قانونگذاری در راستای مطالبات به حق مردم است که یکی از آنها سلامت است. ما در برنامه پنجم توسعه اعلام کردیم که ۱۰ درصد درآمد هدفمندی یارانه به بخش سلامت اختصاص یابد که متأسفانه دولت آن را محقق نکرد و ما دوباره در مجلس گفتیم از مازاد درآمد نفت ۳ هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص یابد که تا ۲ هفته پیش یک ریال هم به وزارت بهداشت داده نشده بود.

وی تصریح کرد: هفته پیش به ما گفتند کمی بیش از ۲۹۰ میلیارد تومان از این اعتبار اختصاص داده شده ولی با این حال در این مدت تذکرات متعدد به دولت داده شد و همچنین کمیسیون بهداشت گزارشی را تهیه کرد و در صحن علنی قرائت شد که این گزارشها در حقیقت حکم اخطار در راستای رعایت قانون برای سیستم اجرایی دارد.

عضو کمیسیون بهدات و درمان مجلس در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تعرفه‌های پزشکی واقعی نیست و بهتر بود تعیین آن توسط نظام پزشکی صورت گیرد. ‌چرا که در نهایت تعرفه غیرواقعی زیرمیزی را در پی‌دارد گفت: طی چند سالی که اختیار تعرفه‌ها را به نظام پزشکی واگذار کردیم زیرمیزی قطع نشد.

نظارت بر عملکرد پزشکان کافی نیست

رضایی نظارت ناکافی و عدم تناسب بین هزینه‌های تمام شده، تفاوت قیمت واقعی خدمات پزشکی و ویزیت با تعرفه‌ها را از عوامل زیرمیزی گرفتن پزشکان عنوان کرد و افزود: وقتی نظارت نباشد هر صنف و هر انسانی به زیاده خواهی کشیده می‌شود. مقررات صحیح و واقعی، تعرفه گذاری توافقی و درست راهی برای جلوگیری از زیاده خواهی است و ما باید نظارت قوی‌تری را از سوی نظام پزشکی و وزارت بهداشت داشته باشیم.

تعرفه‌های پزشکی هیچ وقت به موقع مصوب نشده است


وی افزود: در قانون توسعه پنجم هر سال قبل از اینکه لایحه بودجه تصویب شود و سال تمام شود باید تعرفه‌های سال بعد به طور واقعی روشن شود و بازنگری شود چیزی که هیچ وقت و هیچ دوره‌ای صورت نگرفته است.

تعرفه‌های نظام پزشکی هم کارشناسی شده نیست


رضایی در مورد تعرفه‌های اعلام شده از سوی نظام پزشکی گفت: حتی تعرفه‌های نظام پزشکی هم کارشناسی شده نیست. مثلاً می‌گویند تعرفه بخش خصوصی ۱۰ برابر k  دولتی  باشد که اصلاً کارشناسی شده نیست.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: تعرفه ای که در چابهار باید گرفته شود با مطبی که در شمال تهران یا مکان‌های دیگر است باید متفاوت باشد چرا که قیمت تمام شده خدمت متفاوت است. تمام موارد در قانون دیده شده که تعرفه باید بر اساس جغرافیا و کیفیت خدمات تعرفه‌ها متفاوت باشد.

وی همکاری بین نظام پزشکی، سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت را ضروری دانست و گفت: این ضرورتی است که اصلاً صورت نمی‌گیرد و اشکال اصلی این است که متولیان بر سر اینکه چه چیزی درست است توافق نمی‌کنند و سه ضلع این مثلث از هم جدا هستند و با هم اختلاف دارند.

مردم باید هزینه‌های اختلاف متولیان سلامت را بپردازند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اختلاف میان متولیان را به ضرر مردم دانست و تشریح کرد: وقتی اختلاف وجود دارد پزشک و سازمان‌های بیمه‌گر یا وزارت بهداشت ضرر نخواهند کرد بلکه مردمی که از همه ضعیف ترند و راهی به جایی ندارند ضرر خواهند کرد و فشار اصلی به مردم می‌آید.  

رضایی افزود: حتی اگر به بیمارستانی هم فشار بیاید بیمارستان ضرری را که متحمل می‌شود روی ارائه خدمات و هزینه‌ای که باید از جیبش بپردازد سرشکن می‌کند مثلاً نسخه را دست بیمار می‌دهد تا دارو را از بیرون تهیه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha