پنجشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 39754
سلامت نیوز : گروه اجتماعی سالانه 4 تا 5 هزار بیمار دوره نهایی درمان را در پژوهشگاه رویان سپری می‌كنند.
به گزارش ایران دكتر حمید گورابی، رئیس پژوهشگاه رویان در حاشیه همایش «اخلاق و حقوق باروری با موضوع چالش‌ها و راهكارهای رحم جایگزین» با بیان این مطلب گفت: با توجه به روش‌های جدیدی كه هر روزه برای درمان ناباروری معرفی می‌شود انتظار زوجین برای بهره‌مندی از این روش‌ها افزایش یافته و در این زمینه بیش از 50درصد مراجعان ما در پژوهشگاه رویان، شهرستانی هستند.
وی با بیان اینكه در موضوع رحم جایگزین رابطه حقوقی مادر جایگزین با فرزند در این زمینه روشن نیست، افزود: متأسفانه زوج نابارور در كشور ما تحت فشار خانواده و اطرافیان قرار می‌گیرد و نمی‌تواند براحتی تصمیم بگیرد و تبعات این كار گریبانگیر زوجین خواهد شد. وی اظهار كرد: به علاوه باید در نظر داشت اگر قراردادها از نظر قانونی مشكل داشته باشد و مادری كه جنین را در رحم خود پرورش داده است، ادعایی كند، حق با كیست و قراردادی كه بسته شده تا چه اندازه وجهه قانونی داشته است.
مادر بودن قراردادی نیست
مادر بودن را نمی‌توان در قلمرو قراردادها قرار داد، چرا كه این موضوع از واقعیات است، اما مادر شدن یا نشدن در قلمرو اراده است. آیت‌الله دكترسید مصطفی محقق داماد، عضو هیأت علمی دانشكده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینكه شرط بارور شدن یا نشدن هنگام ازدواج، خلاف شرع نیست، اظهار كرد: موضوع قابل بحث در این زمینه این است كه اگر هر دو طرف قرار گذاشتند كه بچه‌دار نشوند، كدام یك ملزم به عمل در این زمینه است و چه كسی تخلف كرده است كه در این زمینه باید با مشورت پزشكان فتوای لازم را داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha