سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
سلامت نیوز :گاه سؤال می‌شود آیا با وجود پیشرفت‌های روانپزشكی و وجود انواع درمان‌های دارویی و روان‌درمانی‌ها، نیازی به استفاده از امور معنوی و دین در كاربرد روانپزشكی هست؟ با چنین پرسش‌هایی همیشه این بیت از حافظ در ذهنم تداعی می‌شود كه می‌فرماید:
در كارخانه‌ای كه ره عقل و فضل نیست فهم ضعیف رأی فضولی چرا كند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران به هر حال پاسخ این است نیاز هست و بسیار هم نیاز هست. اگرچه در این زمینه گفتنی و خواندنی و شنیدنی زیاد است اما در این بحث كوتاه فقط به بخشی از این رابطه اشاره می‌كنم. باشد كه در آینده مجال بیشتری دست دهد.
برحسب پژوهش‌ها و تجربیات بی‌شمار، فشارهای روانی ناشی از مسائل زندگی و دگرگونی های آن از عوامل مهم آشكارساز یا تشدیدكننده یا پدیدآورنده بیماری‌ها، اعم از روانی یا جسمی است. حتی در بروز حوادثی كه به ظاهر فقط جنبه مادی دارند، برای نمونه شكستگی استخوان ران در اثر بی‌احتیاطی از جمله در حوادث رانندگی، دیده شده است كه خود این بی‌احتیاطی مرتبط با قرار داشتن فرد تحت فشارهای روانی بوده است.
در واقع همه افراد در صورت قرار گرفتن در معرض استرسورهای متعدد یا شدید، مستعد به تصادف می‌شوند در عین حال پژوهش‌ها نشان می‌دهد از مهم‌ترین عوامل كاهنده فشار روانی، ایمان مذهبی و اعتقاد به وجود خداوند است كه باعث احساس آرامش انسان و رفع استرس در صورت بروز مشكلات و دشواری‌ها می‌شود.
از عوامل دیگری كه سبب كاهش فشار روانی و در نتیجه دوری فرد از بیماری جسمی و روانی می‌شود احساس امنیت ناشی از حمایت دیگران است.
كسانی كه با دیگران همبسته هستند نه تنها عملاً هنگام سختی‌ها از پشتیبانی دیگران برخوردار می شوند بلكه احساس تعلق به گروه سبب آرامش روانی آنان نیز می‌شود. به این ترتیب ایمان به خداوند و نیز آئین‌های دینی گروهی، مانند نماز جماعت كه در اسلام بر آن تأكید فراوان شده است ضمن آثار فراوان و گسترده‌ای كه دارد سبب پیشگیری از مشكلات روانی و جسمی، كاهش نشانه‌های آنها و تسریع در بهبود می‌شود.
برخی مراسم مذهبی گروهی از جمله سوگواری برای ائمه معصومین، علاوه بر آنچه آمد سبب یادگیری رفتارهای شایسته و همانندسازی ناخودآگاه با اسوه‌های ایمان می‌شود كه بویژه در روحیه كودكان و نوجوانان آثار سازنده دارد. این مراسم از عوامل یادگیری‌های مثبت اجتماعی است.
در یادگیری اجتماعی، انسان آنچه را كه می‌بیند می‌آموزد و اگرچه در همان لحظه به كار نبرد اما در آینده هر زمان كه مناسب دید رفتاری را كه آموخته است تكرار می‌كند. حضور نوجوانان در اینگونه مراسم پایمردی، سخت‌كوشی، صبر، پای فشردن بر حق و ناچیز انگاشتن همه‌چیز خود در راه خداوند را به نوجوانان می‌آموزد كه می‌تواند سازنده یك جامعه آرمانی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha