چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 40858
سلامت نیوز: حركت تند چرخ‌های صنعتی و زندگی مدرن، آهنگ رشد جمعیت را تغییر داده و برای همین مدت‌ها است جمعیت مطلوب، دغدغه متصدیان مربوطه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، با توجه به كاهش نرخ باروری در كشور كه میانگین آن هم اكنون یك ممیز هشت دهم درصد (یعنی به ازای هر زن و مرد یك ممیز هشت دهم فرزند جایگزین می شود) است، كارشناسان معتقدند زنگ كاهش نرخ باروری به صدا در آمده است.

علی‌اكبر محزون مدیركل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت‌احوال كشور در این زمینه می گوید: جمعیت مطلوب و مناسب نسبت معینی با كیفیت زندگی دارد، برای تعیین كیفیت زندگی، برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) شاخص‌هایی ارائه داده است.

وی ادامه می دهد: یكی از این شاخص‌ها، شاخص توسعه انسانی است كه در ایران همواره با رشد كمی جمعیت، روند رو به رشدی داشته است.

محزون می افزاید: شاخص تراكم زیستی كه براساس پایه‌های توسعه (آب و خاك) و یا همان اراضی كشاورزی تعریف می‌شود در ایران وضعیت مطلوبی دارد، نسبت جمعیت به اراضی كشاورزی (18 میلیون هكتار به جمعیت 75 میلیون نفر) چیزی حدود چهار نفر در هر 10 هزار متر مربع است.

وی با بیان این كه سیاست‌های جمعیتی بیش از همه نیازمند متولی است، می گوید: در سیاست های جمعیتی قرار بود در سال 90 به میانگین چهار فرزند برسیم. در حالی كه هم‌اكنون به حدود یك ممیز هشت دهم درصد رسیده‌ایم.

محزون اظهار می دارد: این نشان می‌دهد كه رصد جمعیتی در خلال این برنامه به هیچ عنوان صورت نگرفته است.

وی در مورد ویژگی سیاست‌های جمعیتی جدید می‌گوید: این سیاست‌ها باید به‌گونه‌ای باشد كه كنترل موالید كنار گذاشته شود، برای رسیدن به جمعیت مطلوب و متناسب باید همه دستگاه‌ها را به همكاری طلبید.

محزون ادامه می دهد: در این راستا باید از خانواده‌ها حمایت‌های لازم صورت بگیرد و موانع اجتماعی و اقتصادی برای رسیدن به جمعیت مطلوب حذف شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان ثبت احوال، سیاست‌های مداخله‌ای مثبت می‌تواند در‌ گذار سنی بعدی كه براساس سالخوردگی تعیین می‌شود، تاثیر بگذارد.

'مینو علیزاده' كارشناس سازمان ثبت احوال نیز در مورد جمعیت مطلوب می‌گوید: ایده حد مطلوب جمعیت به‌ دنبال اعلام تعداد مشخص جمعیت نیست. ولی بر این اساس جمعیت باید به‌گونه‌ای باشد كه افراد جامعه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره تامین باشند.

وی ادامه می دهد: باید مراقب ساختار‌های سنی جمعیت باشیم تا بار تكفل افراد جامعه بر دوش تعداد كمی از افراد و یا دولت‌ها نیفتد، در واقع حد متناسب جمعیت با توجه به منابع و امكانات موجود، رشد اقتصادی، واردات و صادرات، ویژگی‌های فرهنگی و غیره تعریف می‌شود و بیشتر با رفاه اجتماعی و اقتصادی افراد سروكار دارد.

علیزاده با بیان این كه سیاستگذاری‌ها برای رسیدن به حد مطلوب جمعیت از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار می دارد: این سیاست‌های تشویقی و تنبیهی است كه باعث می‌شود جمعیت مانند دهه‌60 افزایش پیدا كرده یا مانند این سال‌ها به‌دلیل سیاست‌های كنترل موالید كاهش پیدا كند.

وی می گوید: مشكلاتی مانند كار، مسكن، تعلیم و تربیت و غیره كه گریبان متولدهای دهه‌های 60 و 70 را گرفته، ناشی از سیاست افزایش موالید در سال‌های بعد از جنگ است، از طرفی سیاستی كه بعدها برای كاهش موالید دنبال شد منجر به كاهش نرخ باروری كل به یك ممیز هشت دهم درصد شده است.

علیزاده در باره نرخ باروری كلی استان‌ها در سال 85 تصریح می كند براساس آمار‌های ثبتی سازمان ثبت‌احوال، نرخ باروری كلی استان‌ها در سال 85 نشان می‌دهد كه به ‌ترتیب استان‌های اصفهان، تهران، گیلان، مازندران، سمنان، مركزی و قزوین پایین‌ترین نرخ باروری و سیستان و بلوچستان با سه ممیز پنج دهم فرزند و پس از آن خراسان جنوبی، هرمزگان، كهگیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی، خوزستان و گلستان بیشترین نرخ باروری را داشته‌اند.

به گفته وی، با فرض ثابت بودن نرخ باروری یك ممیز بیست و پنج صدم فرزند، حدود 56 سال دیگر جمعیت ایران به رقم 150 میلیون نفر خواهد رسید.

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در این زمینه می گوید: نرخ رشد جمعیت در ایران زمانی خیلی بالا بود. اما این نرخ اكنون به یك ممیز چهار دهم درصد رسیده است.

وی خاطرنشان می كند بنابراین برای خانواده هایی كه از جمعیت زیادی برخوردارند توصیه ما این است كه بچه دار نشوند و به خانواده هایی كه فرزند كمتری دارند یا دیر ازدواج كرده اند توصیه می كنیم فرزند دار شوند یا تعداد فرزندانشان را بیشتر كنند.

به باور كارشناسان، دست اندركاران كشور باید تدابیری اتخاذ كنند تا نرخ باروری متناسب با استانداردهای جهانی شود تا در آینده شاهد آسیب ها و عوارض ناشی از تك فرزندی در كشور نباشیم.

به گفته این كارشناسان، پیروی از این برنامه نقش مهمی در مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha