پنجشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 41366
سلامت نیوز: عادت های ناسالم غذایی که به تجمع میزان بالای چربی در بدن منجر می شود باعث شده است سن ابتلا به سکته در کشورمان از ۹۰-۸۰سالگی به ۴۵-۳۸ سالگی کاهش پیدا کند.مصرف غذاهای غیرمفید و نداشتن تحرک باعث می شود اندازه دور کمر افراد ۲۰تا۳۰سانتی متر افزایش پیدا کند؛ این امر نوعی زنگ خطر در جامعه تلقی می شود.

برای شناختن چربی های مفید و غیرمفید و راه مقابله با چربی های دور شکم با دکتر موسی صالحی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو هیئت علمی دانشگاه بهداشت و تغذیه شیراز به گفت وگو نشستیم.وی در این باره می گوید: چربی بدن به ۲دسته تقسیم می شود؛ چربی های مفید و ضروری و چربی های غیرمفید و مضر.

مواد غذایی معمولا مخلوطی از کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی هاست که به محض ورود به معده و تماس با اسید معده و آنزیم های موجود متلاشی می شود و شکل و ظاهر اصلی خود را از دست می دهد.جالب است بدانید بدن از غذاهایی مانند جوجه کباب که تهیه آن هزینه زیادی هم در بر دارد، ماده مغذی کمتری به دست می آورد تا غذاهایی کم هزینه مانند نان، سبزی و عدس که سرشار از مواد غذایی است. از لحاظ فیزیولوژی و بیوشیمی، غذای ساده نسبت به غذاهای پرهزینه، مفیدتر و سالم تر است.ذرات غذایی را که بدن جذب می کند، وارد چرخه سوخت و ساز می شود و حدود ۸۵درصد آن چه را خورده اید نقش سوخت را بازی می کند و برای تامین انرژی بدن به کار می رود.

انرژی به ما کمک می کند تا راه برویم، حرف بزنیم، قلب ما کار کند و... مهم نیست این سوخت از چه نوع منبعی تامین شده است، از گوشت کیلویی ۲۰هزار تومان یا روغنی کیلویی ۱۰هزار تومان و.... تنها آن چه اهمیت دارد این است که ماده غذایی ساده نسبت به غذاهای دیگر آسان تر به انرژی تبدیل می شود و سوخت بدن را تامین می کند. چربی و گوشت به سختی به انرژی تبدیل می شود. بنابراین دستگاه متابولیزم بدن ترجیح می دهد که انرژی بدن را از مواد غذایی ساده تامین کند.یعنی این که ۸۵درصد انرژی را از طریق غلات مانند نان و برنج، حبوبات مانند نخود، عدس، لوبیا و دانه سویا به دست بیاورد.زمانی که غلات و حبوبات مصرف می شود، اسید آمینه کافی نیز به بدن می رسد، بنابراین ۱۰درصد اسید آمینه هم تامین می شود. فقط ۵درصد باقی مانده باید از موادی مانند شیر، مرغ، گوشت، کشک و پنیر تامین شود. متاسفانه، مردم معتقدند که باید ۵۰درصد غذا گوشتی باشد که هم مصرف زیاد آن مضر است و هم به لحاظ اقتصادی گران تمام می شود.نان یا حبوبات به گلوکز تبدیل می شود و مازاد آن با مصرف بالا به چربی تبدیل می شود. اگر مصرف اسید آمینه که از پروتئین موجود در گوشت، تخم مرغ و شیر تامین می شود بالا باشد مازاد آن به چربی تبدیل می شود. بنابراین نوع غذا فرقی نمی کند، آن چه مهم است، این که مازاد مواد غذایی مصرفی به چربی تبدیل می شود.وی می افزاید: جایی که چربی در آن ذخیره می شود، بافت چربی یا «Adipose Tissue» نام دارد. بافت چربی بافت گسترده ای است که همه جای بدن وجود دارد. اما دور روده ها بیشتر است. در نتیجه زمانی که مصرف چربی زیاد است در بافت چربی دور روده ها ذخیره می شود و شکم و پهلو افزایش حجم پیدا می کند. استاندارد اندازه دور شکم زنان ۸۰ و مردان ۸۸سانتی متر است در حالی که بیشتر افراد ۲۰تا۳۰سانتی متر اضافه دارند.چربی دور شکم، مانع از فعالیت دستگاه گوارش می شود و این امر به بالارفتن میزان چربی اشباع شده به نام «LDL» می انجامد. چربی «LDL» در رگ ها و عروق رسوب پیدا می کند و باعث ضخیم شدن و انسداد آن ها می شود.

ایست قلبی به مدت یک دقیقه یعنی مرگ بر اثر سکته، سن سکته در ایران از ۹۰-۸۰ سالگی به ۴۵-۳۸سالگی رسیده است زیرا دریافت کالری بالاست و با تبدیل شدن به چربی در رگ ها رسوب پیدا می کند. نداشتن تحرک و ورزش و مصرف مواد غذایی، غیر قابل جذب که به عنوان چربی دور شکم ذخیره می شود از عوامل بروز سکته است. این متخصص تغذیه درباره چربی های مفید گفت: وجود چربی در نقاط مختلف بدن مانند غشای سلول ها مفید است. چربی زیر پوست، برای حفظ دمای بدن و لطافت پوست لازم است. چربی در نواحی مختلف بدن مانند پا، انگشتان باعث نوعی انعطاف پذیری آن ها می شود. بنابراین تمام انواع چربی ها مضر نیست به عبارت دیگر تنها چربی که اطراف روده ها و شکم تجمع پیدا می کند، غیرمفید است. زیرا این چربی دور شکم کم کم به دور قلب، کبد و کلیه ها نیز راه پیدا می کند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha