سلامت نیوز: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در راستای کاهش مرگ و میر مادر باردار متخصصان زنان و زایمان در تمام بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران که خدمات زایمان را ارائه می‌دهند به صورت شبانه‌روز مستقرند.

مسعود محمد‌پور در گفت‌وگو با فارس در مورد راهکارهای علوم پزشکی تهران در راستای بهبود وضعیت مرگ و میر مادران اظهار داشت: اکنون مدتی است که در تمام بیمارستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی تهران متخصصان زنان و زایمان در 24 ساعت شبانه‌روز در بیمارستان مستقر هستند و خدمات به صورت on call نیست.

وی تصریح کرد: این طرح بیش از 4 ماه است که در بیمارستان‌های آرش، زنان اکبرآبادی، ولیعصر، بیمارستان جامع زنان و بیمارستان شریعتی ارائه شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد تأثیر استقرار متخصص زنان و زایمان در تمام ایام شب و تعطیل در بیمارستان گفت: حضور متخصص زنان و زایمان قاعدتا جلوی زایمان‌های پرخطر را می‌گیرد و در مواردی که مادر نیاز به سرویس‌های خاص مانند سزارین داشته باشد متخصص زنان و زایمان وارد عمل می‌شود.

محمد‌پور اذعان داشت: از نظر شیب تند کاهش مرگ و میر مادران سومین کشور دنیا هستیم و در حال حاضر تعداد مرگ و میر مادران ما در سطح علوم پزشکی تهران سالانه بین 8 تا 9 مورد است که اکثریت قریب به اتفاق این آمار مربوط به مادرانی است که از بیمارستان‌های دیگر به ما ارجاع شده‌اند و معمولا مشکلاتی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی یا کلیوی داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب یعنی عدد صفر باید تمهیدات بیشتری را در نظر بگیریم اضافه کرد: قبلا مادری که ناهنجاری قلبی داشت به سن باروری نمی‌رسید ولی اکنون این فرد به بلوغ رسیده، ازدواج کرده و حالا که باردار شده طبیعی است که یک زایمان پرخطر را پیش رو دارد.

محمد‌پور در پاسخ به اینکه برخی پزشکان برای فرار از استرس زایمان‌‌های طبیعی مادران را به سمت سزارین سوق می‌دهند گفت: این کار پایه و اساس علمی ندارد ولی آنچه که مهم است در حال حاضر آمار سزارین در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران کاهش یافته و نزدیک به متوسط کشوری یعنی چیزی حدود 30 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha