چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 45633

شاید نتوان قدمتی را برای عارضه چاقی و مشكلات روانی افراد چاق و مشقت‌هایی را كه آنها در زندگی روزمره خودشان متحمل می‌شوند، مشخص كرد

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛شاید نتوان قدمتی را برای عارضه چاقی و مشكلات روانی افراد چاق و مشقت‌هایی را كه آنها در زندگی روزمره خودشان متحمل می‌شوند، مشخص كرد. از سویی دیگر نگاه بد جامعه به افراد چاق و ناكافی بودن امكانات شهری به ویژه در شهرهای كشورهای جهان سوم برای زیست هرچه راحت‌تر این افراد باعث شود، كه افراد دچار چاقی مفرط، هرچه بیشتر دچار بیماری‌های روحی شوند و شاید به طور قطعی بتوان گفت كه عامل اصلی بدخلقی و بدرفتاری اشخاص چاق در درون جامعه همین معضل است. تحقیقات اندیشمندان بیانگر آن است كه افراد چاق مستعد برای ابتلا به انواع بیماری‌های (انسداد عروق قلبی/ سكته‌های مغزی/ سكته‌های قلبی/ دیابت/ بیماری‌های عفونی/ بیماری‌های پوستی/آرتروز مفاصل/آسم/ تنفس بد در حال خواب/ سرطان رحم/پروستات)هستند. و غالباً ممكن است در طول یك دوره زمانی مبتلا به آنها شدند. تحقیقات اندیشمندان اصرار بر بیان این نكته دارد كه كاهش وزن در اشخاص كه دچار چاقی مفرط هستند باعث عدم ابتلا با پیشگیری اساسی در ابتلا افراد چاق به بیماری‌های گفته شده می‌شود و تهدید جدی برای این اشخاص هنگامی ایجاد می‌شود كه سن این اشخاص بالا برود و مشكلات اساسی به خصوص سائیدگی استخوانی و آن هم عمدتا در نواحی زانوها برای این اشخاص ایجاد شود.


شاخص توده بدنی:

شاخص توده بدنی با (بی‌ام ای) یك فرمول كلی است كه اندیشمندان جهان در رشته علوم تغذیه از این فرمول برای (تعیین میزان چاقی اشخاص) استفاده كرده و حسب ضوابطی كه آن را به صورت قراردادی میان خود تعیین كرده‌اند، وضعیت فرد چاق را به طور نمونه اشخاصی كه توده بدنی در آنها بالاتر از 35 باشد دچار چاقی مفرط هستند و اشخاصی كه شاخص توده بدنی در آنها بین 20 تا 25 است، اشخاصی كه دارای وزن طبیعی هستند و اشخاصی كه شاخص توده بدنی در آنها بین 26 تا 29 است، دچار اضافه وزن شدید هستند و در نهایت اشخاصی كه بی‌ام‌ای بدنی آنها بین 30 تا 34 قرار دارد، افراد چاق هستند.

روش‌های درمان چاقی به صورت طبیعی:

از جمله روش‌های طبیعی درمان چاقی كه غالباً مردم جامعه نیز بیشتر راغب به استفاده از آن هستند تا روش‌های جراحی كلاسیك و نوین عبارتند از: كاهش وزن از طریق ورزش متناسب و اصولی كاهش وزن از طریق داشتن رژیم غذایی سالم، تغییر در رفتار و اصلاح عادات اجتماعی، پرخوری نكردن در وعده غذایی شام و جایگزینی انواع سالادهای طبیعی همراه با سس‌های طبیعی و گیاهی، تغییر در روش زندگی و فعالیت اجتماعی، تغییر در عادات اجتماعی زندگی صنعتی شهری (پیاده‌روی كردن متناسب در طول روز استفاده نكردن از غذاهای فست‌فودی، استفاده نكردن از سس‌های چرب) و ...

صنعتی شدن جوامع و رابطه آن با افزایش وزن افراد:

امروزه با ایجاد یك رفاه نسبی در سطح جهان كه درصد آن در برخی از كشورها بالا و در برخی دیگر كشورها متوسط است، افراد جهان از تغذیه مناسبی در بسیاری از مناطق برخوردار هستند البته به جز كشورهایی كه طبق آمارهای جهانی زیر خط فقر هستند و مردم این جوامع از تغذیه نامناسب رنج می‌برند و دچار سوء تغذیه هستند، اما غالباً تحقیقات دانشمندان علوم تغذیه بیانگر آن است كه درصد قابل توجهی از اشخاص چاق در جوامع صنعتی زندگی می‌كنند. زیرا چاقی یك پدیده انسانی است كه با فاكتور‌هایی از قبیل گسترش رفاه اجتماعی، نوع تغذیه كامل مردم یك جامعه، استفاده مردم از مواد غذایی پرچرب و گران، رابطه بسیار مستقیمی دارد. از سویی دیگر تحقیقات اندیشمندان بیانگر این است كه چاقی در بسیاری از موارد در نتیجه وجود یك رابطه وراثتی اتفاق می‌افتد. به طور میانگین از میان والدینی كه دچار چاقی مفرط هستند (هشتاددرصد) فرزندانشان چاق به دنیا می‌آیند و غالباً استفاده بسیار زیاد از گوشت‌های قرمز و سس‌های پرچرب و انواع شكلات‌های چرب در میان مردمان جوامع غربی به ویژه جوامع اروپای شرقی باعث شده كه محل شیوع بیماری‌های چاقی در منطقه جغرافیایی جوامع غربی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha