سلامت نیوز: دانشمندان به ابداع چشم بیونیك كه حدود دو سال دیگر بر روی بیماران آزمایش می شود، یك گام نزدیك تر می شوند.

این چشم بیونیك شامل یك دوربین كوچك است كه بر روی عینك نصب می شود و مانند شبكیه عمل می كند، همچنین یك پردازنده جیبی دارد كه اطلاعات الكترونیك را از دوربین می گیرد و آن را به سیگنال ها تبدیل می كند.

این ابزار مغز را قادر می سازد تا یك ساختار بصری ایجاد كند.

براساس بیانیه دانشگاه موناش تحقیقات برای بازگرداندن بینایی به یك نابینای بالینی به مرحله حیاتی رسیده است و آزمایشات بر روی نمونه های اولیه میكروتراشه هایی كه چشم بیونیك را فعال می سازد، در دست انجام است.

مهندسان برق گروه موناش ویژن این دانشگاه آزمایش بر روی این میكروتراشه ها را آغاز كرده اند و نتیجه آزمایشات اولیه مثبت بوده است. قرار است ارزیابی های پیش بالینی اندكی بعد آغاز شود.

آرتور لاوری مدیر این گروه اعلام كرد: نتیجه مثبت آزمایشات اولیه به این معنی است كه طرح ابداع چشم بیونیك در مسیر درست قرار دارد و در سال 2014 برای آزمایش بر روی بیماران آماده می شود.

هدف این است كه این بینایی مصنوعی بتواند دست كم جای سگ راهنما و یا عصای سفید نابینایان را بگیرد.

این میكروتراشه ها كه ما سرگرم آزمایش بر روی آنها هستیم نهایتا بر روی سطح غشای بصری بیمار كه در ناحیه پشت مغز قرار دارد، نصب می شوند.

تخمین زده می شود كه هر بیمار شبكه ای از 14 مهره هشت در هشت میلیمتری دریافت می كند.

هر مهره شامل یك تراشه چهار در چهار میلیمتری است كه حدود 500 هزار ترانزیستور و 45 الكترود به نازكی مو دارد.

این مهره ها در حالت فعالیت كامل از یك واحد پردازش دیجیتالی خارجی كه به یك دوربین با شفافیت بالا متصل هستند، تصاویر سیاه و سفید با شفافیت پایین دریافت می كنند.

محققان می گویند: یكی از چالش های عمده این پروژه بهره برداری و به فعالیت انداختن این مجموعه از ابزار باردار الكتریكی در مغز است.

دست یابی به بینایی قابل قبول نیازمند توان الكترودی بیشتری از مقدار مورد نیاز برای فعال سازی یك گوش بیونیك است.

به گفته محققان، در حالیكه گوش بیونیك تقریبا به 15 الكترود نیاز دارد ما دست كم به 600 الكترود نیاز داریم تا بتوانیم بینایی مفیدی برای بیماران تولید كنیم.

بیش از 50 هزار نفر در استرالیا از نظر بالینی نابینا تصور می شوند. این شمار در سراسر جهان بیش از 160 میلیون نفر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha