سالمندانی كه روزانه دو تا سه بشقاب سبزیجات مصرف می كنند، 40 درصد كمتر از هم سن و سالانشان به فراموشی دچار می شوند.

سلامت نیوز: عضو مركز تحقیقات روانپزشكی كشور گفت :سالمندانی كه روزانه دو تا سه بشقاب سبزیجات مصرف می كنند، 40 درصد كمتر از هم سن و سالانشان به فراموشی دچار می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، نغمه مخبر افزود: بر اساس پژوهشهای انجام شده افرادی كه كاهو و اسفناج بیشتری مصرف می كنند در مقایسه با دیگر همسالان خود بسیار كمتر به فراموشی مبتلا می شوند.

وی اظهارداشت:همچنین این پ‍ژوهش تاكید می كند، سالمندان از مصرف سبزیجاتی مانند كدو و گل كلم نیز غفلت نكنند، زیرا این سبزیجات در تقویت حافظه موثرند.

مخبر با بیان اینكه آلزایمر شایعترین شكل زوال عقل در میان سالمندان به شمار می رود كه بشدت توانایی های فرد را در انجام فعالیت روزانه مختل می كند، خاطر نشان كرد: بر اساس پژوهشهای انجام شده عصاره پنج میوه و سبزی شامل گل كلم، سیب زمینی، پرتقال، سیب و تربچه حاوی موادی است كه تاثیرآنها مشابه داروهای درمان آلزیمر است و بیشترین میزان این ماده در گل كلم یافت می شود.

به گفته ی وی ، بیشتر داروهای درمان آلزیمر نقش بازدارندگی آنزیم استیل كلرینستر كه عامل تجزیه پیام رسان عصبی استیل كولین است را دارند و ماده موثر دراین پنج میوه گلوكوسینولات است كه درتمام خانواده كلم ها یافت می شود و مصرف مرتب این تركیبات در جلوگیری ازكاهش میزان استیل كولین دستگاه عصبی مركزی بسیار تاثیر دارد.

مخبر با اشاره به اینكه آلزایمرسكوت طولانی مدت حافظه است، تاكید كرد: اگر سالمندان اسامی افراد را دائما فراموش می كنند و فكر می كنند حافظه شان روزبه روز ضعیف تر می شود، یا اگر درروندطبیعی زندگی اختلال بوجود آمده و نمی توانند كارهای روزمره را به تنهایی انجام دهند باید به پزشك مراجعه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha