سلامت نیوز: بر اساس تحقیق گسترده ای که به سفارش آژانس حفظ سلامتی در بریتانیا (اچ پی آی) صورت گرفته، هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه استفاده از تلفن همراه برای سلامتی زیان آور است، یافت نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، کارشناسان می گویند که با بررسی صدها تحقیق در این باره، هنوز هیچ ارتباط مستقیمی بین استفاده از تلفن همراه با خطر ابتلا به سرطان، عملکرد مغز یا ابتلا به ناباروری پیدا نکرده اند.

به گفته آنها، تحقیقات باید ادامه یابد زیرا درباره تاثیرات بلند مدت آن هنوز چیز زیادی مشخص نیست.

اچ پی ای اعلام کرده است که با این حال، کودکان همچنان باید از استفاده بیش از حد از تلفن های همراه بپرهیزند.

این گسترده ترین بررسی پیرامون ایمنی و اثرات تلفن های همراه بوده است.

برآورد می شود که در حال حاضر ۸۰ میلیون گوشی تلفن همراه در بریتانیا وجود داشته باشد. با وجود امواج رادیویی و تلویزیونی، بیسیم، و سایر فناوری های مشابه، اکنون کمتر کسی به صورت پیوسته در معرض فرکانس پایین رادیویی قرار ندارد.

گروه متخصصان در بررسی گسترده ای که برای اچ پی ای در بریتانیا انجام داده اند، به نتایج تمام تحقیقات علمی درباره اثرات فرکانس پایین رادیویی دقت کرده‌اند.

نتیجه بررسی آنها این است که کسانی که در معرض فرکانس رادیویی "بالاتر از سطح توصیه شده" قرار نداشته اند، دچار هیچ گونه عوارض بد و قابل تشخیصی نشده اند.

این تحقیقات همچنین کسانی را که به فرکانس های رادیویی "حساس" بوده اند هم در بر می گیرد.

کارشناسان گفته اند که هیچ مدرکی وجود ندارد مبنی بر اینکه قرار داشتن در معرض این فرکانس ها سبب ایجاد تومورهای مغزی، انواع دیگر سرطان، صدمه به قدرت باروری فرد یا بروز بیماری های عروقی شود.

ولی آنها می گویند که درباره خطرات بلند مدت بیش از ۵ سال، چیز زیادی مشخص نیست زیرا بیشتر مردم از اواخر سال های دهه ۹۰ به بعد، از گوشی های تلفن همراه استفاده کرده اند.

"نتایج نسبتا اطمینان بخش"

پروفسور آنتونی سوردلو که مسئولیت این گروه تحقیق را بر عهده دارد می گوید که ادامه دادن این گونه بررسی ها اهمیت دارد.

او می گوید: "با وجود اینکه این نتایج، نسبتا اطمینان بخش است، فکر می کنم مهم این است که همچنان میزان ایجاد تومورهای معزی و سرطان های دیگر را زیر نظر داشته باشیم."

سال‌هاست که درباره آثار ناشی از استفاده از گوشی تلفن همراه، نگرانی وجود دارد.

اچ پی ای در سال ۲۰۰۳ نیز یک بار دیگر این بررسی را انجام داده بود. نتایج آن بررسی هم به صورت مشابه، از فقدان شواهدی مبنی بر زیان آور بودن استفاده از تلفن های همراه حکایت داشت. از آن زمان تاکنون، تحقیقات بسیار بیشتری بر روی این موضوع صورت گرفته است.
کودکان

کارشناسان می گویند که تحقیق بیشتری در زمینه تاثیر فرکانس های رادیویی بر عملکرد مغز، و نیز روی ارتباط احتمالی آن با مشکلات رفتاری در کودکان لازم است.

اچ پی ای می گوید که توصیه اش را در زمینه استفاده کودکان از تلفن همراه تغییر نمی دهد.

دکتر جان کوپر، مدیر مرکز خطرات تشعشعات، شیمیایی، و محیطی اچ پی ای می گوید: "از آنجا که این تکنولوژی هنوز نسبتا تازه است، اچ پی ای درباره استفاده کودکان از تلفن همراه، همچنان رویکردی احتیاطی را توصیه می کند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha