سلامت نیوز: توزیع نامناسب بیماران و پزشکان متخصص در مراکز درمانی دولتی باعث تراکم بیماران و البته اختصاص نیافتن زمان کافی برای معاینه بیماران از سوی پزشکان متخصص شده است. تراکم بیماران در درمانگاه های بیمارستان های دولتی و البته ویزیت بالغ بر ۱۰۰ بیمار در چند ساعت توسط یک پزشک متخصص و رزیدنت ها، استانداردهای درمان و زمان لازم برای شنیدن و بررسی وضعیت بیمار را زیر سوال می برد.

بیمارستان ... وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از بیمارستان های دانشگاهی و البته از مصادیق بارز این موضوع است. بیمارستان تخصصی ارتوپدی که درمانگاهش برای هر پزشک متخصص ارتوپد در روز بالغ بر ۱۰۰ بیمار را پذیرش می کند تا پزشک و ۳ رزیدنت همراهش آنان را معاینه کنند. رزیدنت هایی که خود نیز هر کدام بیش از یک دقیقه برای معاینه بیمار زمان صرف نمی کنند تا بتوانند از پس معاینه خیل عظیم بیمارانی که در راهروها جمع شده اند برآیند.

دکتر امامی رضوی معاون درمان وزیر بهداشت درباره استانداردهای وزارت بهداشت در زمینه زمان معاینه توسط پزشکان متخصص به خراسان می گوید: زمان استاندارد برای معاینه بیمار ۱۰ دقیقه است ولی بسته به امکانات بیمارستان، تعداد پزشکان متخصص و امکانات منطقه ممکن است این زمان کاهش یابد و پزشک بیماران بیشتری را ویزیت کند. او معاینه ۲۵۰ بیمار در روز توسط گروه پزشک متخصص و رزیدنت هایش را امری عادی تلقی می کند و روال عادی درمانگاه های بیمارستان های دولتی و آموزشی می داند.دکتر قاضی زاده نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت اما نظر دیگری دارد و معتقد است با وجود انباشت ۷۰ درصدی پزشکان متخصص در شهر تهران، ویزیت ۲۵۰ بیمار توسط یک پزشک متخصص و رزیدنت ها غیرقابل قبول است.
این نماینده مجلس بر این باور است که توزیع نامتناسب بیمار در برخی بیمارستان های دولتی باعث شده تا پزشکان متخصص زمان لازم را برای معاینه هر بیمار نداشته باشند. استانداردهایی که این نماینده از آن ها سخن می گوید از ویزیت تنها ۶ بیمار در ساعت برای پزشکان فوق تخصص، ۸ بیمار در ساعت برای پزشکان متخصص و ۱۰ بیمار در ساعت برای پزشکان عمومی حکایت دارد. استانداردهایی که کمتر در بیمارستان های دولتی شاهد اجرای آن هستیم.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha