یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 47709
سلامت نیوز: اصطلاح «وقت خواب» فقط برای بچه ها نیست. تحقیق ها نشان می دهد كه چرت زدن در میان روز می تواند تا حد زیادی كارایی و هوشیاری شما را در محیط كار افزایش دهد. خواب نیمروز قوی ترین اسلحه در برابر تنبلی بعداز ظهر است. هلن امسلم، نویسنده كتاب «اگر چرت نزنید، از دست می دهید» و كتاب «10 راه صلح آمیز برای تنظیم خواب نوجوانان» درباره این كه كجا، چطور و چه زمان می توان یك چرت خوب زد، توصیه های خوبی دارد.

1) زوج عجیب غریب: قهوه و خواب دو چیز متضاد هستند كه اگر باهم تركیب شوند، خواب آلودگی شما را بخوبی درمان می كنند. مطالعاتی كه در سال 2003در كشور ژاپن انجام شد نشان داد كه شما می توانید خواب آلودگی خود را با معاونت یك مقدار قهوه و اندكی چرت كاهش دهید. عجیب به نظر می رسد ! باید بدانید كه كافئین موجود در قهوه به 20دقیقه زمان احتیاج دارد تا اثر خود را بگذارد و این همان زمان كافی برای خواب نیمروز است. قهوه می خورید، 20 دقیقه چرت می زنید و هنگامی كه از خواب بیدار شدید آماده و سرحال به كار ادامه می دهید.
2) مطلوب ترین چرت: ساعت دو تا سه زمان مناسبی برای خواب نیمروز است چرا كه به اندازه كافی دیر است تا به شما حس قیلوله دست دهد و به اندازه كافی زود تا با خواب شب تداخل نكند. برای بعد از ظهر، مثلاً اگر ملاقاتی دارید، طوری برنامه ریزی كنید كه بعد از چرت باشد. یك چرت كوتاه قبل از هر ملاقات مهم به شما اطمینان می دهد كه هنگام صحبت ها خوابتان نمی برد.
3) مدت زمان مهم است: طول یك خواب نیمروز عالی چیزی حدود 20 تا 30دقیقه است. این مدت به شما نیروی كافی برای رهایی از هر گونه سستی و كسالت را می دهد.
4) تختخواب مناسب: مكان مهم ترین مسئله برای چرت زدن است. اگر در محل كار اتاقی برای این كار وجود دارد یا اتاق یكی از همكاران كه در آن تخت باشد، به هر حال جایی كه شما بتوانید به راحتی در آن دراز بكشید و بچرخید، خیلی بهتر است. اگر هیچ كدام امكان نداشت داخل ماشین گزینه خوبی است، البته در صورتی كه یكی از پنجره ها باز و ماشین خاموش باشد.
5) كوك كردن ساعت: گاه اتفاق می افتد كه شما بسیار خسته باشید و سر موقع بیدار نشوید، بنا بر این هم به منظور جلوگیری از خماری بعد از یك خواب طولانی و هم بخاطر جا نماندن از قرار مهمی، ساعت كوك كنید.
6) به این كار عادت كنید: باید خواب نیمروز را بخشی از برنامه كاری خود قرار دهید.
7) هم چرت بزنید و هم سرحال باشید: اگر در طول روز با وجود چرتی كه زده اید باز احساس كسالت و خواب آلودگی می كنید، به برنامه خواب شبانه دقت كنید. آیا فقط پنج یا شش ساعت می خوابید این مقدار كم است. با وجود این كه چرت 20 دقیقه ای نیرو بخش بسیار خوبی در طول روز است، اما با این حال نمی تواند كمبود خواب شبانه را جبران كند، اما اگر با هشت ساعت خواب در شب، باز هم احساس نیاز به چرت می كنید حتماً به پزشك مراجعه كنید.

منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha