سازمانهای بین‌المللی در مورد خطرات ناشی از کاهش تغذیه کودکان با شیر مادر در برخی از مناطق جهان هشدار دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل متحد ـ یونیسف ـ در گزارش مشترکی درباره کاهش تغذیه با شیرمادر در کشورهای منطقه شرق آسیا و حوزه اقیانوس آرام خطرات ناشی از این روند را گوشزد کرده و خواستار مقابله با آن شدند.

در این گزارش آمده است که کاهش تغذیه با شیر مادر و استفاده از جایگزین‌های دیگر باعث افزایش نرخ مرگ و میر نوزادان در این منطقه شده است.

این گزارش در اجلاس سلامت نوزادان در مانیل، پایتخت فیلیپین مطرح شده و تهیه کنندگان آن تاکید کرده‌اند که تغذیه با شیر مادر قطعا عاملی موثر در سلامت نوزاد است.

کارشناسان شرکت کننده در اجلاس مانیل گفته‌اند که باید اقدامات موثری در جهت آگاه‌سازی والدین درباره زیان‌های استفاده از جایگزین‌های شیر مادر صورت گیرد.

در گزارش سازمان ملل آمده؛ تجربه به دست آمده از اجرای برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در کامبوج نشان داد که این شیوه قطعا به کاهش چشمگیر در نرخ مرگ و میر نوزادان منجر می‌شود. در مقابل، استفاده از جایگزین‌های مختلف در سایر کشورهای منطقه عاملی مهم در کاهش مقاومت نوزاد در برابر بیماری‌ها بوده است.

در سال 2000 میلادی از هر10 نوزاد کامبوجی در سن شش ماهگی، تنها یک نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌شد. با اجرای برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر، در سال 2006 این رقم به شش نوزاد در هر ده نوزاد افزایش یافت. این رقم برای سایر کشورهای آسیایی تنها 35 درصد، یعنی حدود سه نوزاد در هر ده نوزاد است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha