چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 48117
سلامت نیوز: چون میكرو‌ب‌ها​ نمی‌آیند ممكن است بر سطوحی كه به نظرمان بسیار تمیز می‌رسند یا وسایلی كه همواره گمان می‌كنیم بهداشتی نگاهشان می‌داریم نیز جا خوش كرده باشند. یكی از لوازمی كه چنین ویژگی‌ای دارد، حوله حمام است.

حوله‌های حمام ممكن است حاصل بسیاری از عوامل بیماری‌زا  باشند و ما ندانسته پس از شستشوی خود، جای آن كه پاك و تمیز شده باشیم با بهره‌گیری از آنها در معرض ابتلا به امراضی گوناگون قرار بگیریم.

دشمنان پنهان

قارچ‌ها: شایع‌ترین قارچ‌هایی كه حوله‌های حمام برای آنها بهترین مكان زیست به شمار می‌رود تریكوفیتونا و تیناروسیكالر است. این دو مسبب برخی امراض پوستی می‌شود.

انگل‌ها: شپش‌ها، مكان‌های گرم را برای زندگی ترجیح می‌دهند و حوله حمام علاوه بر گرمی، ویژگی نرمی را نیز همچون تختخوابی سلطنتی برای آنها مهیا می‌كند. شپش معمولی بیش از چند ساعت بر چنین سطحی باقی نمی‌ماند، اما گاهی برخی انگل‌ها مثل گال که مقاومتی بیشتر دارند برای زمان بیشتر می​مانند.

میكروب‌ها: اگر می‌توانستید تصویر میكروسكوپی استافیلوكوك‌ها یا حتی استرپتوكوك‌ها را ببینید كه با آلوده كردن فردی می‌توانند از طریق آن فرد، دیگران را نیز به زرد زخم، عفونت مجاری تنفس و گوارش مبتلا كنند، خودتان هم تلاش و همت بیشتری برای پاکیزه نگاه داشتن حوله‌تان می‌كردید و پس از استحمام، هیچ گاه زمانی چند را با حوله به این سو و آن سوی خانه حركت نمی‌كردید. این میكروب‌ها آرزویشان همین است كه شما مدت بیشتری حوله را بپوشید.

ویروس‌ها: یك زخم بسیار كوچك مثل زخم ناشی از تراشیدن ریش و موهای زائد، ممكن است باعث خونریزی خفیف یا انتقال ترشحی آلوده از فردی بیمار به حوله شود و از این طریق دیگران را نیز به بیماری‌هایی چون آنفلوآنزا، هپاتیت و حتی ایدز مبتلا كند.

هنوز هم در برخی خانه‌ها، افراد از یك حوله مشترك استفاده می‌كنند یا حوله خود را در دستشویی و حمام باقی می‌گذارند بنابراین لازم است برای جلوگیری از ابتلای خود به بیماری یا انتقال بیماری خود به دیگران، حوله را نیز همانند مسواك قلمداد كنید و بویژه از تماس با حوله دیگران یا از آن بدتر، استفاده مشترك از حوله دیگران در مكان‌هایی چون آرایشگاه‌ها، حمام‌ها و استخرهای عمومی و هتل‌ها بپرهیزید.

پس اگر در اماكن عمومی با افراد بیشتری سر و كار دارید، لازم است خودتان برخی اصول بهداشتی را برای جلوگیری از شیوع بیماری در گستره بیشتر رعایت كنید و بخصوص حوله‌هایی كاملا تمیز، بهداشتی و ضدعفونی شده در اختیار افراد قرار دهید.

ازجمله اصولی كه در شستشوی حوله‌ها و لوازمی همانند آنها در چنین جاهایی باید رعایت شود می‌توان به این​ موارد اشاره كرد:

ـ‌ تجهیز به دستگاه‌های مناسب

ـ‌ شستشو با آب داغ بیش از 75 درجه

ـ‌ آغشتن به مواد مخصوص ضدعفونی

ـ‌ به كار بردن اتوی داغ و...

اما اگر فقط اعضای خانواده از حوله استفاده کنند، می‌توانید با توجهی بیشتر در رعایت بهداشت، خود و خانواده و نزدیكانتان را از گزند ابتلا به بیماری‌ها در امان نگاه دارید.

برخی از این توجهات عبارتند از:

ـ‌ استفاده از حوله هر كسی توسط همان شخص

ـ‌ باقی نماندن در لباس‌های حوله‌ای حمام

ـ‌ شستشوی زودبه‌زود حوله‌ها بویژه حوله دستشویی

ـ‌ پهن كردن حوله‌ها پس از شست‌وشو در معرض آفتاب و مجاورت هوا

ـ‌ جدا نگاه داشتن حوله استفاده شده از البسه و پوشاك دیگر

ـ‌ شستشوی حوله‌های حمام پس از هر دو بار استفاده یا هر هفته یك بار تعویض حوله‌های دستشویی با دستمال ‌های یك بار مصرف مخصوص، یا دست‌كم با حوله‌های تمیز دیگر، هر دو روز یك بار.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha