دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 48417

امروزه بسیاری از زنان برای داشتن پوستی شاداب و در عین حال زیبا و جوان به دنبال انواع و اقسام لوازم آرایشی – بهداشتی و دستگاه هایی هستند كه اندكی فرایند پیری را برایشان به تعویق بیاندازد.

سلامت نیوز :  امروزه بسیاری از زنان برای داشتن پوستی شاداب و در عین حال زیبا و جوان به دنبال انواع و اقسام لوازم آرایشی – بهداشتی و دستگاه هایی هستند كه اندكی فرایند پیری را برایشان به تعویق بیاندازد.

اما در این میان سووال مهم این است كه آیا برای داشتن پوستی خوب و زیبا استفاده از اقسام لوازم آرایشی - بهداشتی و تجهیزات خلق الساعه خطر آفرین با هزینه های گزاف ضروری است؟متخصصان پوست برای پاسخ به این سوال راهكارهایی ساده را توصیه می كنند. آنان معتقدند، خواب و استراحت كافی، ورزش كردن، عدم استعمال دخانیات، رژیم مناسب غذایی، دوری از استرس و استفاده مستمر از كرم ضد آفتاب ، از جمله عوامل مهمی به شمار می آید كه روی سلامت پوست تاثیر بسیار مثبت می گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ دكتر ' پرویز طوسی ‌' رییس مركز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به تاثیر منفی استرس روی پوست اشاره می كند و می گوید: ‌30 درصد بیماری های پوستی ناشی از عوامل روحی و استرس های وارده بر اشخاص است . با این تفاسیر كم نیستند كسانی كه بدون توجه به مسایل یاد شده، به دنبال فلان لوازم آرایشی – بهداشتی بوده تا پوست خود را به رغم وجود استرس های زیاد كمی بهتر جلوه دهند. به عبارت دیگر این افراد ، خواب ناكافی، رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرك كافی و در كنار آن استرس را در زندگی دارند اما فلان كرم یا پماد روز یا شب را برای سالم ماندن پوستشان و گاهی با قیمتی بسیار بالا خریداری و استفاده می كنند.

این مساله نشان دهنده بازار گرم تقاضا برای لوازم آرایشی بهداشتی و همچنین استفاده از دستگاه ها و تجهیزات پزشكی پوست است كه متاسفانه باعث سوء استفاده برخی در این بازار شده كه تبلیغات انواع كالاهای آرایشی بهداشتی در ماهواره ها و استفاده از تجهیزات پزشكی برای هر مراجعه كننده و متقاضی جوانسازی و زیبایی پوست از جمله آنان است.گروه میزگردهای تحلیلی ایرنا به منظور بررسی ‌چالش های مربوط به استفاده از لوازم و تجهیزات پزشكی در زیباسازی و درمان پوست با حضور دكتر ' پرویز طوسی‌'‌ رییس انجمن پوست ایران و رییس مركز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و همچننی دكتر '‌حسین طباطبایی‌'‌ كارشناس رسمی بهداشت جهانی در زمینه جذام و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران نشستی را برگزار كرد كه مشروح آن به شرح زیر است:

* سووال:‌ دكتر طوسی آیا بیماری های پوستی در سطح جهان با هم تفاوت دارند و یا وجه اشتراك هایی در این میان مشاهده می شود؟

** طوسی‌: بسیاری از این بیماری ها از جمله بیماری هایی همچون 'اگزما'، 'لك و پیس'، 'ریزش مو' و 'آكنه'(جوش صورت) در تمام دنیا مشترك هستند. به عنوان مثال از هر یكصد نفر، یك نفر به لك و پیس مبتلا می شود و یا ریزش موی مردان كه در 80 درصد موارد در سن 25 سال به بالا شروع می شود . ریزش مو در حدود 30 درصد خانم ها ایجاد می شود كه به علل مختلفی از جمله جراحی ها، زایمان و كم خونی ایجاد می شود كه در 99 درصد موارد بهبودی حاصل می شود. البته بیماری های بومی هم وجود دارند ، از جمله 'سالك' كه در برخی از نواحی كشور از طریق جوندگان وحشی و با واسطه پشه خاكی ایجاد می شود.

در زمان حاضر از آنجا كه سطح بهداشت عمومی در كشور بالا رفته است بیماری های عفونی پوستی كمتر دیده می شود. اما همچنان بیماری های ویروسی از جمله 'تبخال' و 'زونا' وجود دارد .

* دكتر طباطبایی‌: بیماری های پوستی را می توان به دو بخش حاد و مزمن نیز تقسیم كرد به این ترتیب كه تعدادی از این بیماری ها به صورت حاد بوده و در اكثر مواقع با یك تا دو بار مراجعه به پزشك برطرف می شود. اما بیماری های مزمن پوستی هم وجود دارد كه دارای فرایند درمان طولانی است و بیماری تا ماه ها و حتی سال ها ممكن است طول بكشد. سووال این است كه وقتی بیماری پوستی مزمن می شود بیمار چه كاری باید انجام دهد؟

** طباطبایی:‌ وقتی بیماری پوستی مزمن می شود در این موارد بیمار باید بیماری خود را فقط كنترل كند . به عنوان مثال بیماری های لك و پیس و همچنین 'پمفیكوس' كه باعث ایجاد تاول در بدن می شود را نمی توان سرپایی عمل كرد و به زمان زیادی نیاز دارد.

* سووال:‌ آقای دكتر به نظر می رسد طی سال های اخیر علت مراجعه به متخصصان پوست كمی تغییر كرده است. به عبارت دیگر شمار كسانی كه برای زیبایی و جوان ماندن پوست به متخصصان مراجعه می كنند بیشتر شده است .

** طباطبایی:‌ تقریبا در دو دهه اخیر در تمام دنیا مسایل زیبایی مورد توجه قرار گرفته و فقط مختص ایران نیست .

* علت آن چه می تواند باشد ؟

** یكی از دلایل مهم افزایش مراجعه متقاضیان زیبایی و جوان ماندن پوست به متخصصان پوست ، افزایش سطح بهداشت در دنیا است كه باعث طولانی شدن طول عمر انسان ها شده است . هنگامی كه طول عمر آدم ها بیشتر شود آن وقت است كه پیری بیشتر نمود یافته و خود نمایی می كند . به عبارت دیگر تا حداقل 50 سال پیش طول عمر افراد كم بود و حتی برخی به سن 50 یا 60 سالگی نرسیده فوت می كردند .این در حالی است كه در زمان حاضر به علت بالا رفتن سطح بهداشت ، طول عمر نیز بیشتر شده است و به همین علت برخی برای به تعویق انداختن فرایند پیری به ویژه در ناحیه صورت به دنبال جوانسازی و زیبایی هستند .

در این میان شركت های سازنده لوازم آرایشی و بهداشتی نیز از این فرصت استفاده كردند به گونه ای كه طی 20 سال اخیر تقاضا برای جوان ماندن و استفاده از محصولات این كمپانی ها و مراجعه به مطب پزشكان برای مشاوره در خصوص استفاده از محصولات یاد شده هم بیشتر شده است .

* با این وجود، افزایش تعداد مراجعه كنندگان متقاضی زیبایی و جوان ماندن به مطب پزشكان متخصص پوست را طبیعی می دانید؟

** طباطبایی‌: این اقدام مراجعه كنندگان و متقاضیان تا حدی طبیعی است اما اشكالی كه وجود دارد در این است كه تقاضا برای جوان ماندن و انجام اقدامات جوانسازی و زیبایی از سوی گروه جوان بیشتر است. به عبارت دیگر شاید آنقدر كه جوان ها متقاضی اعمال زیبایی هستند پیرها نیستند. این در حالی است كه گروه هدف پیرها هستند نه جوان ها . اشكال در این است كه زیبا جلوه كردن جای سلامتی و تناسب اندام را گرفته است. جالب اینجا است كه بیشتر افراد به ویژه در خانم ها به سلامت و تناسب اندام كاری ندارند و به زیبایی پوست آنهم نه همه پوست بلكه به 'صورت' توجه می كنند .

* یعنی زیبا شدن خوب نیست؟

** زیبا شدن خوب است به شرط آنكه با سلامت درون ، تناسب اندام و سلامت توام باشد. فرد نمی تواند فقط به زیبایی صورت اهمیت بدهد در حالی كه تمام پوست بدنش پر از قارچ است یا مثلا لباس مناسب در شان اجتماعی به تن نمی كند اما كرم های چند صد هزار تومانی می خرد . اینها باید با هم تناسب داشته باشند .

* این موضوع فقط در ایران اتفاق می افتد ؟

** خیر . این موضوع نه فقط در ایران بلكه در جهان در حال اتفاق افتادن است . در 30 یا 40 سال پیش كه به كنگره های پزشكی در زمینه پوست می رفتیم تمام سالن های كنگره پر از پزشكانی بود كه علاقه مند به موضوعاتی در رابطه با بیماری های پوستی بودند. این در حالی است كه الان 30 تا 40 درصد شركت كنندگان در كنگره های مربوط به پوست در دنیا، به سمت كسب اطلاعات در خصوص آخرین دستاوردها در رابطه با زیبایی پوست تمایل دارند .

به عبارت دیگر نه فقط متقاضی زیاد است بلكه بخش زیبایی برای پزشكان نیز در آمد زا است. به همین علت است كه امروزه این امر به صورت طبیعی جلوه می كند .این در حالی است كه 50 سال پیش غیر طبیعی بود .

*این موضوع را جهانی می دانید ؟

** بله این موضوع در همه جای دنیا وجود دارد در عربستان سعودی كه سنتی تر از ما هستند نیز وجود دارد. این كشور بالاترین میزان فروش لوازم آرایشی را در جهان به خود اختصاص داده و ایران بعد از عربستان رتبه دوم و لبنان نیز رتبه سوم را كسب كرده است .

* در آمریكا و اروپا چطور؟

** در آنجا نیز استفاده از این لوازم افزایش یافته است اما روند ملایم تری را در پیش گرفته اند.

** طوسی ‌: متاسفانه برخی به دلیل گسترش وسایل ارتباط جمعی از جمله اینترنت و ماهواره الگو پذیری هایی را دریافت كرده اند . یك مقداری نیز جو سازی هایی صورت گرفته است و یك عده كه اطلاعات كافی در زمینه بیماری های پوست ندارند وارد این فاز ها شده اند و باعث صدمه زدن هم به سلامت جامعه و هم به جیب مردم شده اند .

* سووال‌: این افراد دست به چه كارهایی می زنند كه به مردم ضرر می رساند ؟

** دكتر طوسی :‌ ببینید انجام اقدامات زیبایی حساب و كتاب دارد. این افراد دست به كارهایی در زیبایی می زنند كه لازم نیست روی پوست مراجعه كنندگان انجام شود . مثلا پوست را لیزر می كنند اما به بیمار نمی گویند كه چند درصد این كار در زیبایی یا جوانسازی آنان تاثیر می گذارد و یا بوتاكس تزریق می كنند اما برای آنان مهم نیست روی چه گروه سنی این تزریق را انجام دهند برای جوان ها هم این كار را انجام می دهند.

* آیا متخصصان پوست به مراجعه كننده اطلاع رسانی لازم را انجام می دهند؟

** اكثر آنان این كار را انجام می دهند .

*‌اما در زمان حاضر پزشكان غیر متخصص پوست از جمله پزشكان عمومی هم كارهای زیبایی را انجام می دهند .

** طوسی :‌ متاسفانه منع قانونی برای پزشك عمومی وجود ندارد اما كسی كه این كار را انجام می دهد باید اطلاعات كافی داشته باشد و اگر عوارضی برای بیمارش ایجاد شد بتواند آنان را درمان كند . این در حالی است كه برخی از پزشكان غیرمتخصص یك اقدام زیبایی انجام می دهند اما چون عوارض برای بیمار ایجاد می شود نمی دانند چه كاری برای وی انجام دهند .

* دخالت پزشكان غیر متخصص پوست در انجام اعمال جوانسازی به چه علت است ؟

**‌ به دلیل كسب درآمد بیشتر.

*پزشكان فوق تخصص پلاستیك و زیبایی نیز شامل این افراد غیر متخصص می شوند ؟

** ‌خیر. آنان كار خود را انجام می دهند . البته برخی قسمت ها بین متخصصان پوست و

پزشكان فوق تخصص پلاستیك و زیبایی مشترك است كه لیزر و تزریقات از جمله آنها است. منظور من آندسته از پزشكان غیر متخصصی است كه فقط تكنیك زیبایی را یاد گرفته اند .

* آیا صرف یاد گرفتن تكنیك ها كافی است ؟

** خیر . ببینید، ‌یاد گرفتن تكنیك كه برای پزشكان غیر متخصص پوست كاری ندارد همه آنها می توانند این تكنیك ها را یاد بگیرند.

*‌پس مشكل كجاست؟

** یكی از مشكلات این است كه شرایط انجام این تكنیك ها فرق می كند مثلا كسی كه می خواهد روی پوست بیمارش لیزر انجام دهد اتاق مخصوص و تكنسین های ورزیده را لازم دارد . همچنین بیش از دو هزار بیماری پوستی وجود دارد وقتی یك پزشك غیر متخصص از این بیماری ها بی خبر است و در نتیجه توانایی تشخیص هم ندارد ممكن است به اشتباه لیزر را روی بیماری صورت دهد كه آن را لازم ندارد و مشكل پوستی بیمار به دلیل وجود یك بیماری است كه نه با لیزر بلكه با دارو حل می شود .

* اما پزشكان غیر متخصص پوست آموزش هایی در ارتباط با پوست می بینند.

** طوسی‌: البته . اما مساله اینجا است كه آن آموزش ها برای پزشكان غیر متخصص پوست برای یك مدت كوتاهی است بقیه مسایل را از طریق كتاب و یا دوره های باز آموزی فرا می گیرند كه آنهم كافی نیست. مشكل دیگری كه وجود دارد این است كه استفاده از تكنیك های زیبایی فقط به پزشكان غیر متخصص پوست ختم نمی شود . الان در مكان های غیر پزشكی از جمله آرایشگاه ها هم در كارهای زیبایی مداخله می كنند و انجمن پوست نیز بارها به مراجع ذیربط اعلام كرده است اما به نتیجه ای نرسیده است .

* آقای دكتر مساله ای كه وجود دارد این است كه از نظر قانونی منعی برای یك پزشك عمومی برای انجام اقداماتی از جمله زیبایی نداریم .

** بله درست است اما چیزی كه نمی شود نسبت به آن بی توجه بود این است كه پزشك می تواند در حد خودش، اقدامات لازم را انجام دهد . در كشورهایی كه 'بیمه ملی' وجود دارد این اقدامات برای پزشكان سطح بندی می شود . به عبارت دیگر آنان نظام ارجاع دارند . اما در اینجا در هر كاری دخالت می شود.

* این پزشكان چرا در كارهای مربوط به پوست وارد می شوند اما مداخله ای برای برخی اقدامات پزشكی مثل جراحی مغز ندارند؟

** دلیلش این است كه اقدامات مربوط به پوست به ظاهر ساده است به عبارت دیگر كارهایی مثل جراحی مغز مشكل است و آنها نمی توانند انجام دهند اما اقدامات مربوط به پوست كه ظاهر ساده تری دارند را انجام می دهند كه در این خصوص اگر با مشكل مواجه شدند و بیمار دچار عارضه شد كاری نمی توانند انجام دهند.

* آقای دكتر طباطبایی تبلیغات ماهواره ای در خصوص انواع لوازم آرایشی - بهداشتی و همچنین تجهیزات پزشكی برای از بین بردن مشكلات پوستی تا چه حد مورد تایید شما است ؟

**‌ اگر محصولی ارزش علمی داشته باشد و مورد تایید مراجع علمی و ذیربط قرار گیرد نیازی به تبلیغ ندارد. كافی است كه این محصولات به پزشك معرفی شود.

* محصولات پزشكی را چگونه باید به پزشكان معرفی كرد؟

** یكی از راه ها معرفی دارو یا لوازم پزشكی جدید،‌ مراجعه دست اندركاران این محصولات به مطب پزشكان است . اگر پزشكی به مصرف دارویی خاص تاكید داشته باشد حتی اگر آن دارو در كشور موجود نباشد به بیمار تاكید می كند كه هر طور شده است از خارج از كشور دارویش را تهیه كند .

*پزشكان چرا داروی ماهواره ای را برای بیمار خود تجویز نمی كند ؟

** كارشناس تشخیص آن تبلیغ كه فلان دارو یا كالای مربوط به پوست موثر است یا خیر ، پزشك متخصص پوست است . این یك محاسبه ساده است مردم باید این سوال را داشته باشند كه چرا پزشكان داروی ماهواره ای را تجویز نمی كنند؟ آن كسی كه در ماهواره دارو را تبلیغ می كند می تواند از وزارت بهداشت ایران مجوز بگیرد نه اینكه با قاچاق ، توسط لنج و آنهم زیر آفتاب سوزان به كشور وارد كند و با ارایه یك شماره تلفن اعتباری در ماهواره، تبلیغ كند.

در زمان حاضر صدها لوازم آرایشی – بهداشتی و تجهیزات پزشكی مربوط به آن ، به ایران آنهم با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی وارد شده است. آنانی كه نمی توانند مجوز بگیرند و نمی توانند از طریق چرخه صحیح كه پزشك، داروخانه و بیمار است ، كالای خود را بفروشند از طریق ماهواره كالای خود را تبلیغ می كنند .

من فكر می كردم كه هزینه تبلیغ در ماهواره خیلی گران است اما با كمال تعجب در یكی از برنامه های ماهواره ای متوجه شدم برای زیر نویس تبلیغاتی آنهم به مدت یك هفته فقط 30 دلار دریافت می شود كه این میزان بسیار ناچیز است .

* آیا علت آن رقابت شبكه های ماهواره ای با همدیگر است ؟

** كارشناس رسمی بهداشت جهانی در زمینه جذام و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران : البته همینطور است. این شبكه ها برای جذب مشتری هم كه باشد تعرفه تبلیغات را بسیار پایین می آورند.

* چه راهكاری برای مردم در این بخش ارایه می كنید؟

** مردم باید هوشیار باشند. در ماهواره تبلیغی را نشان می دهد كه به عنوان مثال خانمی با مصرف فلان قرص ، قدش نیم متر بلندتر شده است این درحالی است كه آن خانم در زمان قبل و بعد از مصرف قرص ، با یك لباس مشاهده می شود . سوال اینجا است كه لباس هم با مصرف قرص توسط خانم یاد شده ، بلند تر شده است ؟‌

* سووال ‌: با این اوصاف چرا این قبیل تبلیغات در حال افزایش است ؟

** برای اینكه فروش این محصولات تبلیغاتی زیاد شده است . از طرفی بسیاری از این محصولات كه از اروپا و آمریكا تبلیغ می شود در كشورهای سازنده حق فروش ندارند . اگر هم آنجا ساخته می شود برچسب صادرات بر آنها زده می شود .

* اگر برچسب صادرات روی این محصولات الصاق شود وزارت بهداشت آن كشور سازنده ، محصولات یاد شده را كنترل نمی كند ؟

** طباطبایی‌: بله همین طور است كه می گویید . هنگامی كه برچسب صادرات روی محصول باشد وزارت بهداشت كشور سازنده آن را كنترل نمی كند . وزارت بهداشت آن كشور برای سلامت مردم خودش كالایی را كنترل می كند و مجوز می دهد .اما اگر محصولی را برخی از سازندگان در آن كشور ها در لابراتواری ساختند و به وزارت بهداشت كشورشان اعلام كردند كه این محصول جهت صادرات است و برای مصرف مردم خودشان نیست وزارت بهداشت آنان نیز با آنان كاری ندارد.

* اصلا فیلترهای وزارت بهداشت كشورمان نیز برای تایید یك محصول نیز بسیار سختگیرانه است .

** طباطبایی : البته همینطور است كه می گویید. در مورد كالاهای تبلیغاتی مربوط به پوست در ماهواره نمی شود به صورت دایم برخورد قضایی صرف كرد زیرا به هر حال سازندگان این لوازم در خارج از كشور بسر می برند و دست ما هم به آنان نمی رسد. باید مردم هوشیاری خود را حفظ كنند و رسانه ها نیز به مردم اطلاع رسانی به موقع انجام دهند .

** طوسی ‌: در كشور اگر یك دارویی عارضه ای ایجاد كند از آنجا كه دارای مجوز است سازنده ، توزیع كننده و فروشنده آن هم مشخص است . اما اگر دارویی كه مجوز ندارد و در ماهواره تبلیغ می شود، در صورت ایجاد عارضه، از آنجا كه به صورت قاچاق وارد شده و مجوز ندارد بیمار نمی تواند به جایی شكایت كند.

* سوال ‌: در مورد محصولات خارجی صحبت شد اما محصولات داخلی ، چقدر مورد تایید پزشكان متخصص پوست قرار دارد؟

** طوسی : محصولاتی كه وزارت بهداشت تایید كرده است مورد تایید پزشكان نیز قراردارد .

*برخی از متخصصان پوست داروهای گران قیمت خارجی را برای بیمار خود تجویز می كنند. البته این موضوع در مورد لوازم آرایشی وبهداشتی برای آندسته از كسانی كه به متخصصان پوست برای زیبایی مراجعه می كنند ، بیشتر صدق می كند .

** طوسی‌: در كشور ما ، مسایل زیبایی و بهداشتی كمی با طبابت مخلوط شده است . در خارج از كشور یك متخصص پوست هیچ وقت كرم زیبایی را برای بیمارش تجویز نمی كند . در خصوص تاثیر لوازم آرایشی به رغم اینكه ادعاهای زیادی كه می شود اما این ها معمولا اثرات قابل توجهی روی پوست ندارند. مجوز تولید این محصولات از آنجا كه دارو نیستند و جزو كازمتیك ( آرایشی ) به شمار می آیند نیز خیلی ساده تر است .

در اینجا به علت اینكه مردم آشنایی زیادی با این مسایل ندارند تصور می كنند كه اگر كالا خارجی باشد بهترین كالا است . این در حالی است كه خیلی از داروها و لوازم گران بی اثر هستند .به عنوان مثال الان قرص هایی موجود است كه ادعا می شود این قرص ها پوست را جوان می كنند این در حالی است كه این موضوع یك ادعابیشتر نیست و غیر واقعی است . البته این موضوع در همه جای دنیا وجود دارد و مردم باید با پزشك متخصص مشورت كنند .

** سوال ‌: اما پزشكان متخصصی هستند كه این محصولات را برای بیمار تجویز می كنند .

** طوسی :‌ شمار این پزشكان متخصص كم است و اكثر پزشكان پوست بر اساس اصول ، كار می كنند.

*سووال : الان انواع و اقسام تجهیزات پزشكی برای امر زیبایی و درمان پوست به كشور وارد شده است . این تجهیزات چقدر مورد تایید شما متخصصین پوست قرار دارد و چقدر افكار سوداگرانه پشت پرده این تجهیزات وجود دارد ؟

** طوسی: این تجهیزات اگر براساس منابع معتبر، مورد تایید قرار گیرد ، مشكلی ندارند. برای مثال دستگاه هایی موجود است كه برای ضایعات عروقی و همچنین خال های عروقی كاربرد داشته و همچنین بر روی لكه هایی كه بر روی پوست ظاهر می شوند اثر می كنند . اما آنچه كه مهم است این است كه پزشك باید برای بیمار خود در خصوص میزان و در صد اثرات حاصل از این دستگاه ها بر روی پوست آگاهی دهد.

متاسفانه برخی فقط تكنیك كار با این دستگاه ها را یاد می گیرند اما اینكه آیا كاربرد این دستگاه ها بر روی فلان پوست مناسب هست یا در صورت بروز عوارض چه باید انجام دهند را نمی دانند.

پشت این قضیه مسایل سوداگرانه هم وجوددارد بدین ترتیب كه هر بیماری كه برای برخی پزشكان مراجعه می كند ، این پزشكان می خواهند آن دستگاه را بر روی پوست بیمار بكار ببرند و یا فلان آمپول را برای وی تزریق كنند .

* آیا تجهیزات پوست را پزشكان دیگر به جز متخصصان پوست می توانند استفاده كنند؟

** اصل آن این است كه متخصص آن رشته از آن استفاده كند . اما قانونی در كشور نیست كه جلوی پزشكان غیر متخصص پوست را بگیرد. اما در خارج از كشور اگر بیمار شكایتی داشته باشد برای پزشك مشكل ایجاد می شود ولی در اینجا شدت آن كمتر است .

** طباطبایی ‌: این دستگاه ها عمدتا موثر هستند اما اثرشان نسبی است. پزشك متخصص پوست اول از هر چیز علت یابی می كند كه چرا فرد دچار مشكلی مثل مشكل موهای زاید است . این طور نیست كه اگر كسی موی زاید داشت پزشك هم از این دستگاه ها بدون علت یابی عارضه یاد شده ، استفاده كند . از سوی دیگر این دستگاه ها اثر مطلق ندارند مثلا در خصوص موهای زاید در اثر تكرار این موها كم می شود . اینكه در برخی از مجلات تبلیغ می شود كه طی سه جلسه موهای زاید از بین می روند اشتباه است و مردم به این تبلیغات نباید توجه كنند.

یا یك وقتی لك روی پوست بیمار ظاهر می شود و پزشك هم می خواهد لیزر كند تا لك را از بین ببرد كه در این راستا در وهله نخست به عامل بروز این لك توجه كند مثلا بررسی كند كه آیا بیمار از قرص ضد بارداری استفاده كرده و یا از یك بیماری دیگری رنج می برد كه این لك ها در بدن وی ایجاد شده است ؟‌ بنابراین بدون علت یابی بروز یك عارضه نمی توان این دستگاه ها را برای هر نوع پوستی بكار برد .

* این دستگاه ها در مورد جوانسازی چگونه عمل می كنند؟

** طباطبایی‌: این دستگاه ها ‌در مورد جوانسازی، بخشی از پوست را تخریب می كنند و آن تخریب هر وقت می خواهد بازسازی كند یك پوست تازه را می سازد . اما در این میان بسیاری از مراجعان ما جوان هستند كه احتیاجی به جوان سازی ندارند . من شاهد بودم كه پزشكان غیر متخصص یك جوان 25 ساله را به این علت كه پوستش شل است ، 10 جلسه لیزر جوانسازی كرده اند این در حالی است كه این جوان ، خودش جوان است و نیازی به جوانسازی نداشت است.

* این اقدامات مگر محدودیت سنی ندارد ؟

** طباطبایی: بله محدودیت سنی دارد . استفاده از این دستگاه ها برای پوست حدود 40 تا 60 سال كه هنوز قدرت ترمیم دارد مناسب است . از 75 سال به بعد قدرت ترمیم بدن كاسته می شود . اگر لیزر هم شود سریع، ترمیم نمی شود.افراد زیر سنین 35 سال هم كه ما آنها را جوان به شمار می آوریم و به این دستگاه ها نیاز ندارند .


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha