افزودن اكسیدان هایی نظیر وایتكس به شیر به منظور كاهش بار میكروبی آن توسط دامداران از جمله مباحثی بود كه طی چند روز اخیر مطرح شد. اخبار متناقضی پیرامون تكذیب و سپس تایید این مسئله از سوی وزارت بهداشت شنیده و باعث نگرانی مردم شد.

سلامت نیوز: افزودن اكسیدان هایی نظیر وایتكس به شیر به منظور كاهش بار میكروبی آن توسط دامداران از جمله مباحثی بود كه طی چند روز اخیر مطرح شد. اخبار متناقضی پیرامون تكذیب و سپس تایید این مسئله از سوی وزارت بهداشت شنیده و باعث نگرانی مردم شد.

دكتر بهروز جنت، معاون سازمان غذا و دارو بار دیگر وجود وایتكس در شیرهای مصرفی مردم را رد كرد و به خبرنگار ایسنا گفت: شیرهای خام تولید شده در دامداری‌ها، تحت نظارت كامل دامپزشكی هستند و زمانی كه با ماشین‌های مورد تایید حمل و به كارخانه‌ها تحویل می‌شوند، مسئول فنی كارخانه شیرها را با چند تست ساده مورد آزمایش قرار می‌دهد.

وی افزود: اگر وایتكس (هیپوكلرید سدیم) یا هر اكسیدان دیگری مانند آب اكسیژنه، به شیر اضافه شده باشد، ‌با یك آزمایش ساده قابل تشخیص است. جنت درباره اضافه كردن جوش شیرین به شیر نیز گفت: جوش شیرین هم با یك آزمایش ساده PH مشخص می‌شود. وی تاكید كرد: وزارت بهداشت در خصوص سلامت تولیدات لبنی به مردم اطمینان كامل می‌دهد.

معاون غذای سازمان غذا و دارو درباره تخلفات كارخانه‌ها پس از ورود شیر سالم از دامداری اظهار كرد: شیرهای مدت دار استریل هستند و باكتری ندارند. چه دلیلی دارد كارخانه دارها محلول‌هایی نظیر وایتكس را به شیر اضافه كنند. در حال حاضر با تمهیداتی كه صنایع و سازمان دامپزشكی در نظر گرفته‌اند، مدت زمان فساد پذیری شیرها بالا رفته است.

وی با بیان اینكه برخی قصد تشویق اذهان عمومی را دارند، گفت: ادعاهای بی پایه قابل طرح نیستند و حق پیگیری قضایی برای ما محفوظ است.

جنت با اعلام این مطلب كه برخورد سازمان غذا و دارو با متخلفان جدی است،‌ گفت: حدود 965 كارخانه لبنی در سطح كشور فعال هستند كه توسط سه هزار بازرس دانشگاه‌های علوم پزشكی تحت مراقبت و نظارت هستند.

وی اضافه كرد: در سطح عرضه نیز نظارت‌های دقیقی صورت می‌پذیرد. در صورت مشاهده مشكلات، موارد رخ داده را بررسی و در صورت تخطی، مدیر و مسئول فنی كارخانه به مراجع قضایی ذی صلاح معرفی می‌شوند.

معاون غذای سازمان غذا و دارو با اشاره به این كه در حال حاضر حدود 20پرونده بزرگ در حوزه غذا و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو به صورت متمركز در حال پیگیری است، اظهار كرد: مردم توجه داشته باشند اگر محصولی دارای برچسب وزارت بهداشت باشد، مشكلی سلامتی شان را تهدید نمی‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha