چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 49186

در نگاه اول ممکن است جوراب فروش یا آدامس فروش باشد اما اگر ببیند نگاهت سرگردان است و گویی دنبال چیزی می‌گردی به سمتت می‌آید و آرام می‌گوید دارو می‌خواهی؟ سپس آرام می‌گذرد، می‌داند اگر دارو بخواهی دنبالش می‌روی.

ناصرخسرو؛ بزرگ‌ترین داروخانه تهران
سلامت نیوز :   اینجا ناصرخسرو است؛ یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران، جایی که سال‌هاست مسئولان وعده پاکسازی آن را از توزیع کننده‌های غیر قانونی دارو می‌دهند اما هنوز هم آن‌ها با جدیت کار خود را دنبال می‌کنند.

اغلب کسانی که در دو دهه گذشته با داروهای نایاب و کمیاب سروکار داشته‌اند، خیابان ناصرخسرو را به عنوان تنها مرکز تهیه چنین داروهایی می‌شناسند در سال‌های گذشته وضعیت از این هم بد‌تر بود تا جایی که اغلب داروهای خاص، پس از ورود به کشور از چرخه توزیع داروخانه‌ای خارج و در خیابان ناصرخسرو عرضه می‌شد. اما این روز‌ها بیماران برای تهیه دارو‌های نایاب خود مجبورند با مراجعه به داروخانه‌های ۱۳آبان و هلال احمر در تهران، نیاز خود را تامین کنند؛ با این همه، واقعیت آن است که بسیاری از مراجعه کنندگان به این مراکز به طور کامل به داروی خود دست نمی‌یابند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛به رغم اینکه فرمانده نیروی انتظامی و وزیر بهداشت ادوار مختلف تاکید کرده‌اند که با پاکسازی خیابان ناصرخسرو قصد دارند تا به توزیع دارو‌ها سروسامانی بدهند، اما ظاهرا بار دیگر خون به رگ‌های ناصر خسرو بازگشته است.

عرضه داروهای بیماران خاص، سقط جنین و واکسن‌ها
داروهایی که در ناصر خسرو توزیع می‌شود را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: داروهایی که مورد مصرف بیماران خاص است و در بازار رسمی کشور کمبودشان احساس می‌شود مثل زوبیون، فیفول و کلسیم برای خانم‌های باردارو پلاویکس برای عمل قلب باز. دیگری داروهایی که به علت مصارف غیرقانونی با ممنوعیت عرضه در بازار رسمی رو به رو هستند، مانند میزوپرستول و پروستادین برای سقط جنین، اما دسته سوم این دارو‌ها را شاید بتوان خطرناک‌ترین آن‌ها دانست داروهایی هستند که بعد از شیوع یک بیماری به عنوان واکسن آن در بازار زیر زمینی ناصرخسرو عرضه می‌شوند و با وجود قیمت بالا تنها ترکیبی تقلبی از چند دارویی هستند که هیچ تاثیری در بهبود بیماری ندارند. مثل واکسن آنفلوانزای خوکی یا آنفلوانزای نوع A که فروش آن‌ها در برهه زمانی خاص سود کلانی را نصیب فروشندگانشان کرد. انواع داروهای سقط جنین جزء پرطرفدار‌ترین داروهای قاچاق در بازار ناصر خسرو هستند که این دارو‌ها در ۳ نوع اروپایی، هندی و پاکستانی در این بازار به فروش می‌رسند. یکی از فروشندگان این نوع دارو‌ها به سینا می‌گوید که روزانه بین حدود ۱۰ مشتری برای این دارو‌ها دارد که برخی از آن‌ها از شهرستان‌های مختلف کشور به وی مراجعه می‌کنند. وی می‌گوید: «با فروش هر جفت آمپول فقط حدود ۱۰ هزار تومان سود نصیبش می‌شود!» با این وجود به ‌دلیل شرایط نگهداری این نوع دارو‌ها و نوع عرضه آن، بسیار پیش می‌آید که حتی داروی فاسد را به مشتری‌های بخت برگشته می‌فروشد. خریداران داروهای دلالان این خیابان یا افرادی هستند که از تهیه دارو در داروخانه‌ها رانده شده یا وقت آن ندارند که بخواهند در داروخانه‌ها دنبال دارو بگردند فروشنده‌های دارو نیز که از این قضیه باخبرند تا آنجایی که می‌توانند قیمت‌ها را بالا می‌برند.

قیمت‌های شکننده
داروهایی که این روز‌ها در ناصر خسرو از سوی دلالانی که تحت پوشش جوراب فروش، آدامس فروش و... به مردم عرضه می‌شود در ابتدا قیمتی واحد میان فروشندگان دارد که بعد از چک و چانه‌هایی که خریداران با آن‌ها می‌زنند، قیمت‌ها می‌شکند. برای مثال، آمپول‌های سقط جنین که خواهان بیشتری در ناصر خسرو دارند ابتدا به قیمت واحد ۱۸ هزار تومان به متقاضی پیشنهاد می‌شود و بعد از چانه زنی، ۱۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. آمپولی که مصرفش غیر قانونی و ممنوع است و داروخانه‌ها جایی برای عرضه آن ندارند. در گفت‌و‌گو با مسئولان به محض اینکه درباره بازار سیاه و ناصر خسرو می‌پرسی می‌گویند وجود بازار سیاه اجتناب ناپذیر است زیرا عرضه بعضی دارو‌ها غیرقانونی است و بازار زیر زمینی از این موضوع سوء استفاده می‌کند، با این وجود نمی‌توان از کنار چنین بازار بزرگ بی‌نظارتی به سادگی گذشت زیرا جدا از هزینه بسیار بالایی که مردم برای خرید داروهای قاچاق صرف می‌کنند عرضه داروهای تقلبی و تاریخ گذشته صدمات جبران ناپذیر بر آن‌ها وارد می‌کند. از طرفی بسیار دیده شده است که داروهایی که در این مکان به فروش می‌رسند از مراکز توزیع رسمی دارو و یا خود داروخانه‌ها نشت کرده و سر از بازار سیاه درآورده‌اند، بنابراین با اجتناب ناپذیر خواندن وجود بازار سیاه نمی‌توان آن را نادیده گرفت و یا صدمات آن را توجیه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha