جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 49281

«تب كریمه كنگو» پا را از مشهد و سیستان و مازندران فراتر گذاشت و به كرمان رسید.

سلامت نیوز: «تب كریمه كنگو» پا را از مشهد و سیستان و مازندران فراتر گذاشت و به كرمان رسید. اوایل هفته جاری شایعه‌ای دهان به دهان چرخید كه از ابتلای سه نفر در شهرستان بافت به تب كریمه كنگو حكایت داشت. حالا مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی كرمان از ابتلای سه نفر از اهالی منطقه وكیل آباد شهرستان بافت به تب كریمه خبر می‌دهد.

 دكتر روح‌الله زحمتكش در این‌باره به «شرق» می‌گوید: «سه بیمار مبتلاشده چوپان بوده‌اند و احتمالا به دلیل گزیده شدن به وسیله كنه مبتلا شده‌اند.» وی افزود: سه بیمار در بیمارستان افضلی‌پور كرمان تحت مراقبت قرار داشته‌اند اما سه‌شنبه این هفته یكی از بیماران با بهبود وضعیتش از بیمارستان مرخص شده است.

به گفته این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشكی كرمان، حال عمومی دو بیمار دیگر نیز رو به بهبودی است. در همین‌باره مدیركل دامپزشكی استان كرمان نیز با بیان اینكه سه فرد بستری‌شده مشكوك به بیماری تب كریمه هستند، گفت: «باید منتظر نتایج آزمایش‌ها بمانیم تا بتوانیم به طور قطعی در این‌باره اظهارنظر كنیم.» دكتر غلامرضا زیدآبادی در گفت‌وگو با «شرق» احتمال بروز این بیماری در استان كرمان را رد نكرد و گفت: تب كریمه یك بیماری جدید نیست.
در سال‌های گذشته هم افرادی به این بیماری مبتلا شده بودند. او قاچاق دام از شرق كشور را یكی از دلایل مهم شیوع بیماری می‌داند. زیدآبادی عقیده دارد كوچ عشایر منطقه جیرفت به سمت شهرستان بافت روند نظارت و كنترل سلامت دام‌ها را مشكل كرده است: «در فصلی هستیم كه نزدیك به 400‌هزار راس دام جابه‌جا می‌شوند. در چنین شرایطی نمی‌شود روی تمام دام‌ها نظارت داشت.» او می‌گوید: «اما باید عشایر و دامداران اصول بهداشتی را رعایت كنند.»

 مدیر دامپزشكی استان كرمان البته از سم‌پاشی منطقه‌ای كه سه چوپان در آنجا به بیماری مبتلا شده‌اند، «ایجاد حمام ضدكنه» به منظور شست‌وشوی دام و «فعال‌تر شدن قرنطینه‌های دام» در شهرهای جنوبی استان به عنوان اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری خبر می‌دهد. زیدآبادی از مردم استان هم درخواست كرد كه از شیوه سنتی ذبح دام در خانه‌هایشان خودداری و تنها از گوشت مورد تایید دامپزشكی استفاده كنند.

 وی درباره برخی شایعات مبنی بر رعایت نشدن بهداشت در كشتارگاه‌های صنعتی استان هم گفت: بازرسان ما بر نحوه كشتار و توزیع گوشت نظارت دقیق دارند اما با این وجود كشتارگاه‌هایی كه زیر نظر شهرداری‌ها فعالیت می‌كنند باید استانداردهای بهداشتی را بیشتر رعایت كنند.

زیدآبادی تصریح كرد: بنا بر مصوبه شورای سلامت استان كرمان از 10 خرداد كشتارگاه‌های صنعتی استان موظف‌اند گوشت تولیدی‌شان را با برچسب مشخصات روانه بازار كنند. او اجرای این طرح را به منظور ایجاد اطمینان بیشتر نزد مردم درباره سلامت گوشت مصرفی ضروری دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha