یک متخصص اپیدمیولوژی و آمار حیاتی گفت: واژه بهداشت خانواده را جانشین واژه بهداشت باروری کردیم تا این مفهوم را برسانیم که بهداشت باروری در قالب ازدواج و تشکیل خانواده معنی پیدا می کند.

سلامت نیوز : دکتر ملک افضلی، رئیس هشتمین کنگره ملی سلامت خانواده گفت: در غرب واژه ای که به کار برده می شود تحت عنوان بهداشت باروری است که ما از آن به عنوان بهداشت خانواده یاد می کنیم.

این دو واژه از نظر محتوا و راهبرد یکی است ولی در کشورمان به دلیل اینکه باروری را به عنوان تشکیل خانواده می دانیم به همین دلیل واژه بهداشت خانواده را جانشین واژه بهداشت باروری کردیم تا این مفهوم را برسانیم که بهداشت باروری در قالب ازدواج و تشکیل خانواده معنی پیدا می کند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ ملک افضلی تصریح کرد: ما در  ارتباط با سلامت خانواده فرصتها و تهدیدهایی داریم که باید این فرصت ها و تهدید ها در یک برنامه ریزی به آن توجه شود.فرصتهایی که در ارتباط با سلامت خانواده در کشورمان مطرح است ارزش خانواده است.رئیس این کنگره اظهار کرد: دومین مسئله تعهد سیاستمداران ما نسبت به این امر است و همه تلاش می کنند تا شرایطی را فراهم کنند که خانواده تشکیل شود. یکی از اولویت های کلان مملکت بحث تحکیم خانواده است.

* دسترسی به خدمات سلامت خانواده در کشورمان بسیار موفق بوده است
این متخصص اپیدمیولوژی و آمار حیاتی در ادامه افزود: ما به دلیل نوع خدماتی که در کشور فراهم کردیم دسترسی به خدمات سلامت خانواده به خصوص در مورد مادران و کودکان بسیار موفق بوده است. وی گفت: سواد بالایی که در زنان ما به خصوص خانم های جوان که 97% آنها 15 تا 25 ساله هستند از سواد خوبی برخودارند و این یک بستر مناسبی برای آموزش است.
91% خانم ها اظهار داشته اند که در هفته حداقل یک بار تلویزیون نگاه می کنند.ملک افضلی تصریح کرد: 72% این جوانان ما که در سن دبیرستان هستند مشغول به تحصیل هستند.
رئیس این کنگره عنوان کرد: یکی دیگر از مسائل  مطرح در این کنگره بعد خانوار مطلوبیست که ما داریم یعنی تعداد افراد خانوار در حد مطلوب بوده و کم یا زیاد نیست.
وی بیان کرد: یک سری تهدید هایی در مسائل خانواده داریم که کمبود تعامل در درون خانواده و شکاف نسل ها یکی از این تهدیدها است.سواد بهداشت و مهارت های لازم برای خانواده در برخی خانواده به حد کافی وجود ندارد برخی خدمات که برای خانواده لازم است مانند سلامت جنسی و بیماری مقاربتی را هنوز فراهم نکرده ایم .

*60 درصد جمعیت ما در سنین باروری هستند
این متخصص اپیدمیولوژی و آمار حیاتی در ادامه اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در جامعه تاخیر در ازدواج است.
60% دختران 15 تا 25 ساله و 21% دختران 21 تا 35 ساله ما مجرد هستند.ملک افضلی تصریح کرد: 60% جمعیت ما در سنین باروری بوده که نیازمند خدمات سلامت خانواده ی بیشتری هستند و تلاش زیادی را در این زمینه می طلبد.رئیس این کنگره اظهار کرد: بالا بودن آمار سزارین یکی از این تهدیدها است، 50 درصد زایمان ها به صورت سزارین انجام می شود برای رفع این تهدید ها باید سلامت خانواده را بصورت کامل در مراقبت های اولیه در پزشک خانواده و مشارکت پدر و مادرها ادغام کنیم.وی خاطر نشان کرد: باید در مدارس بخصوص دوران دبیرستان آموزش مهارتهای تشکیل خانواده و استحکام را به جوانان یاد دهیم.ما موظف هستیم راه کارهای مناسبی برای ازدواج فراهم کنیم. کیفیت خدمات در زمینه های مختلف باید بالا برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha