بررسی ها نشان می دهند که حدود 15 درصد موارد مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور، به صورت خود سرانه و خارج از تجویز پزشک معالج است.

سلامت نیوز: بررسی ها نشان می دهند که حدود 15 درصد موارد مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور، به صورت خود سرانه و خارج از تجویز پزشک معالج است.

احمد سراوانی استاد یار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: مصرف غیر منطقی و نامناسب آنتی بیوتیک ها از جمله مهمترین مشکلات و معضلات بهداشتی و درمانی در سراسر دنیا است و هر روز نیز این مشکل ابعاد جدیدتری به خود می گیرد.

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی سال گذشته میلادی را سال مبارزه با مقاومت آنتی میکروبیال اعلام کرد و از همه کشورها خواست که در جهت این شعار جهانی، اقدام کنند.

سراوانی با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا به اشکال گوناگون و با درجات مختلف، مقاومت های دارویی به ویژه نسبت به آنتی بیوتیک ها دیده می شود، اظهار داشت: متاسفانه در ایران نیز این مشکل به میزان قابل توجهی دیده می شود و درواقع کشورمان در زمینه مصرف آنتی بیوتیک ها، جزء چند کشور پرمصرف در دنیا محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه قمست قابل توجهی از موارد مصرف آنتی بیوتیک ها و بسیاری دیگر از داروها در کشور خودسرانه است، تاکید کرد: بررسی ها در کشور به صورت خود سرانه و خارج از تجویز پزشک معالج است.
سراوانی یاد آور شد: البته درمواردی هم دیده می شود که برخی از پزشکان به صورت غیر منطقی و بدون نیاز، اقدام به تجویز آنتی بیوتیک می کنند که این اقدام نیز به مشکلات موجود می افزاید.

** 10 تا 20 درصد افراد بستری در بیمارستان به دلیل سوء مصرف دارو بستری هستند
استاد یار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: مصرف بی رویه و زیاد آنتی بیوتیک ها، مشکلات و خطرات زیادی را به دنبال دارد که بروز مقاومت های دارویی و در نتیجه کاهش یا از بین رفتن تاثیر دارو از جمله مهمترین آنها است.
سراوانی افزود: در صورتیکه اثر یک دارو کاهش یافته و یا از بین برود، در آن صورت مشکلات بهداشتی و درمانی زیادی به وجود می آید و هزینه های جانی و مالی نیز به شدت افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینکه بروز مقاومت های میکروبی نسبت به داروها از جمله آنتی بیوتیک ها هم برای بیماران و خانواده آنها و هم برای مراکز بهداشتی و درمانی بسیار پرهزینه است، تصریح کرد: افزایش خطر بروز عفونت های بیمارستانی، افزایش مدت زمان بستری بیمار در بیمارستان، افزایش طول مدت درمان، بروز برخی از بیماری های دیگر و افزایش هزینه درمانی برای بیمار و بیمارستان، از جمله تاثیرات سوء بروز مقاومت های دارویی است.

سراوانی تاکید کرد: در حال حاضر و بر طبق مطالعات مختلف، بین 10 تا 20 درصد افراد بستری در بیمارستان به دلیل سوء مصرف دارو بستری هستند که البته میزان اضافی بستری شدن آنها در بیمارستان می تواند تا چند هفته هم طول بکشد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلات فوق، بدون شک چاره ای جز مصرف اصولی و منطقی داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها وجود ندارد، در غیر این صورت باید منتظر عواقب وخیم تر مقاومت های دارویی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha