سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 50540

همجوار بودن با کشورهای مستعد صنعت دامپروری و تفاوت فاحش قیمتهای دام باعث افزایش قاچاق دام از مبادی ورودی شرق کشور شده است که این مسئله امکان ورود دامهای آلوده را نیز فراهم کرده است.

واردات تب کنگو به کشور از طریق دام قاچاق
سلامت نیوز :  شهردار شهر مرزی سرخس در خراسان رضوی خواستار نصب پیش سردکن در کشتارگاه‌های شهرهای مرزی به منظور کنترل بیماری تب کریمه کنگو شد.

نگرانی از بیماری هولناک تب کریمه کنگو در خراسان رضوی که بر اساس خبرهای غیر رسمی تاکنون باعث جان باختن هفت نفر شده، روز به روز در حال افزایش است به طوری که چندی پیش اعلام شد کشتار دام در یکی از کشتارگاه‌های بزرگ این استان به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. لزوم رعایت بسیاری از موارد برای پیشگیری از این بیماری مشترک انسان و دام با اطلاع رسانی رسانه‌ها و پیگیری‌های برخی از مسئولان فضای آموزشی مناسبی را برای مردم فراهم کرده است اما این پیشگیری‌ها تا حدی امکانپذیر می‌باشد که دولت اقدامات جدی را در خصوص ریشه کن شدن این بیماری انجام دهد.

یکی از برنامه‌هایی که در حال حاضر مورد غفلت مسئولان واقع شده، مبارزه با قاچاق دام است، دامی که به راحت‌ترین شکل ممکن وارد کشور می‌شود و بنا بر گفته‌های مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با رسانه‌ها، شیوع بیماری خطرناک تب کریمه کنگو ناشی از واردات دام قاچاق به کشور است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ سعید سلطانی خاطر نشان می‌کند که بیماریهای زیادی از جمله بیماری خطرناک تب کریمه کنگو که مشترک بین دام و انسان است، از طریق واردات قاچاق دام به کشور صورت می‌گیرد که باید مسئولان ذیربط راه حلی برای این موضوع بیاندیشند.

وی می‌افزاید: وقتی واردات قاچاق دام به کشور صورت گیرد، سازمان دامپزشکی بر روی آن هیچ نظارتی ندارد و این مسئله موجب ورود دام آلوده به کشور می‌شود. شهردار شهر مرزی سرخس هم با هشدار در مورد ورود دام‌های قاچاق به کشور می‌گوید: قاچاق دام در شهرستان‌های مرزی خطرات ناشی از بیماری تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد لذا نصب پیش سردکن در کشتارگاه‌های این مناطق برای نگهداری ۲۴ ساعته لاشه دام از اهمیت بالایی برخوردار است. علیرضا اخوان با اشاره به تصویب بودجه سال ۹۱ شهرداری‌ها، می‌افزاید: با توجه به مرزی بودن سرخس و عدم پیش بینی اعتباری برای خرید دستگاه پیش سردکن از سوی این شهرداری، برای تهیه این دستگاه نیازمند مساعدت مالی استانداری خراسان رضوی هستیم. بر اساس اطلاعات موجود بسیاری از کشتارگاه‌های شهرهای مرزی خراسان رضوی که در مجاورت کشور‌های افغانستان و ترکمنستان قرار دارند فاقد دستگاه‌های پیش سرد کن می‌باشند که نیازمند اقدامات جدی مسئولان است.

جالب است بدانید که صنعت دامپروری در کشور ترکمنستان از منابع درآمد زای این کشور محسوب می‌شود که با این وجود احتمال ورود دام‌های قاچاق بیش از پیش افزایش می‌یابد، تفاوت فاحش قیمت‌های دام نیز میزان قاچاق دام از مبادی ورودی شرقی کشور را به مقدار زیادی افزایش داده است. ورود دام آلوده به کشور مخاطراتی را به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به وجود بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب برفکی در این دام‌ها اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha