سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 50546

دیابت یا مرض قند نوعی بیماری مزمن است که در نحوه سوخت وساز مواد قندی در بدن اختلال ایجاد می گردد در نتیجه بدلیل عدم ترشح یا عدم پاسخ بدن به انسولین میزان قند خون بالا می رود.

این قند کام کسی را شیرین نمی کند
سلامت نیوز :  دکتر میرادی متخصص داخلی و مدیر گروه بیماریهای غیر واگیر دانشگاه علوم پزشكی زاهدان، دیابت نوع 1 و2 و دیابت بارداری را از انواع دیابت عنوان کرد و اظهار داشت: در دیابت نوع 1 تعداد کمی از جوانان و کودکان به آن مبتلا می گردند و برای درمان نیاز به انسولین دارند.

وی دیابت نوع 2 را یک بیماری بی سر و صدا، مخرب و  پیشرونده ذکر کرد و گفت: این بیماری بسیار آرام و خاموش پیشرفت می کند و ممکن است تا سالها هیچگونه علامتی از خود نشان ندهد. و بیشتر افراد بالای 30 سال به این بیماری مبتلا می گردند.دكتر میرادی تصریح کرد: افراد چاق، کم تحرک، و مبتلا به فشار خون بالا و همچنین افراد دارای چربی خون بالا بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت می باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛وی ادامه داد: علایمی همچون پرخوری، تشنگی، دیر بهبود یافتن زخمها، خارش پوست ، تاری دید و تولد نوزادان بالای 4 کیلوگرم  از علامتهای ابتلا به دیابت می باشد.این متخصص داخلی اذعان کرد: اگر استراتژی موفقیت آمیزی برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت اجرا نگردد پیش بینی می شود که تا سال 2030 تعداد بیماران دیابتی دردنیا به 438 میلیون نفر افزایش پیدا کند.

وی یاد آور شد: که سالانه در دنیا 4 میلیون نفر بر اثر بیماری دیابت جان خودشان را از دست می دهند که این تعداد برابر با 9% کل مرگهای جهان می باشد.دکتر میرادی با بیان این مطلب که در حال حاضر 2% جمعیت کشور ما را مبتلایان به دیابت تشکیل می دهند خاطر نشان کرد : ورزش و تحرک کافی، پرهیز از اضافه وزن و چاقی ، استفاده بهینه از مواد قندی و چربی زا ، استفاده از میوه و سبزیجات از جمله راههای پیشگیری از بیماری دیابت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha