تغذیه کودکان با شیر مادر طی سالهای اخیر به شدت کاهش یافته و همین امر باعث ترویج فرهنگ غلط استفاده از شیشه و پستانک شده است.

دکتر مینو عامری، متخصص تغذیه کودکان در گفتگو با مهر، ضمن اظهار نگرانی از کاهش شاخص تغذیه با شیر مادر، تصریح کرد: بر اساس آمار وزارت بهداشت، تغذیه کودک با شیر مادر از 47 درصد در سال 79 به 23 درصد کاهش یافته است.

وی همچنین از افزایش آمار زایمان سزارین در کشور به عنوان زمینه ای برای تغذیه کودک با شیر خشک و... نام برد و گفت: روند رو به افزایش آمار سزارین در بیمارستانها، باعث شده که برخی از کودکان بنا به مصلحت اندیشی های شخصی مادر و اطرافیان، از تغذیه با شیر مادر محروم شوند.

عامری، رعایت اصول شیر دهی صحیح از سوی مادران را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید شرایطی فراهم شود که بیمارستانها و زایشگاهها نسبت به ترویج فرهنگ تغذیه با شیر مادر و صدمات ناشی از محروم ساختن کودک از شیر مادر، حساس شوند.

این متخصص تغذیه کودکان، ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن و ابتلا به انواع بیماریها را، از جمله زمینه های محروم ساختن کودکان از تغذیه با شیر مادر عنوان کرد و گفت: هیچ غذایی نمی تواند جایگزین مناسبی برای شیر مادر باشد.

عامری با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزایش مدت زمان مرخص زایمان زنان شاغل از 4 به 6 ماه و همچنین دوران شیردهی از 20 به 24 ماه، اظهار امیدواری کرد که این قبیل برنامه ها باعث ترویج فرهنگ صحیح تغذیه با شیر مادر شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha