سلامت نیوز: دبیر اجرایی كنگره بیماری مزمن كلیه با بیان اینکه بیش از 70 هزار نفر در ایران به نارسایی بسیار پیشرفته كلیه مبتلا هستند، گفت: دیابت، پرفشاری خون، چاقی و استعمال سیگار از جمله ریز فاکتورهای تشدیدکننده بیماریهای کلیوی در افراد است بنابراین مبتلایان به این بیماری‌ها وضعیت خود را از نظر ابتلا به نارسایی‌های مزمن کلیه بررسی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا عباسی در نشست خبری كنگره سه روزه بیماری مزمن كلیه و تازه‌های آن، با بیان اینکه مبتلایان به سنگ كلیه و برخی از بیماران مبتلا به نقایص ژنتیكی مستعد ابتلا به بیماری‌های مزمن كلیه هستند، افزود: استفاده طولانی مدت از مسكن‌هایی مانند ایندومتاسین، دیكلوفناك و ایبوبروفن نیز برای سلامت كلیه‌ها می‌تواند بسیار مضر باشد.

وی در ادامه اطلاع رسانی و به روز كردن اطلاعات پزشكان در زمینه‌ روش‌های تشخیصی، کنترل، پیشگیری و درمان بیماری‌های کلیوی را مهمترین هدف از برگزاری کنگره دانست و تصریح کرد: متاسفانه بیماری مزمن كلیه به صورت پنهان در كشور در حال پیشرفت است و لازم است زمانی كه افراد برای بررسی سلامت خود به پزشك مراجعه می‌كنند از وی درخواست تجویز آزمایش عملكرد كلیه را نیز بکنند این در حالی است که در صورت تشخیص دیر این بیماری خانواده‌ها و جامعه متحمل هزینه‌های مالی و مادی سنگینی می‌شوند.

معاون اجرایی مركز تحقیقات نفرولوژی همچنین به مهمترین کارکرد و نقش کلیه در بدن اشاره کرد و گفت: كلیه‌ها پشت شكم و دو طرف ستون فقرات قرار گرفته‌اند و وظایف اصلی آن تصفیه خون از مواد سمی، تنظیم میزان فشار خون، ترشح، هورمون‌های اریتروپویتین و ویتامین D فعال در بدن، تنظیم PH مجاز بدن و ورود و خروج آن است. اما اگر كلیه آسیب ببیند این عملكردها دچار اختلال می‌شود و ممكن است به كم‌خونی و حتی نارسایی قلب و مرگ منجر شوند.

دکتر عباسی ادامه داد: اگر هورمون مربوط به كلسیم دچار اختلال شود، استخوان‌ها تخریب می‌شوند و ممكن است فرد دچار شكستگی خود به خودی استخوان شود. تغییرات در میزان PH مایعات بدن نیز به بی‌اشتهایی و بی‌‌حالی می‌انجامد و در صورت مداوا نكردن ممكن است موجب اختلال هوشیاری و مرگ بیمار شود؛ در صورتی که در مراحل اولیه بیماری نارسایی مزمن كلیه شناسایی شود می‌‌توان بیمار را درمان كرد، اما در مراحل پیشرفته راهی به جز دیالیز یا پیوند وجود ندارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه هشت میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند، اظهار کرد: حدود هشت میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند كه اگر بیماری آنها كنترل نشود، دچار نارسایی پیشرفته كلیه می‌شوند، بنابراین همه پزشكان موظف هستند مبتلایان به دیابت را سالانه از نظر ابتلا به بیماری مزمن كلیه بررسی كنند.

معاون اجرایی مركز تحقیقات نفرولوژی یادآور شد: در هر جامعه‌ای 20 درصد از افراد دچار فشار خون بالا هستند اما تعداد زیادی از آن ها از بیماری خود اطلاع ندارند و تعداد زیادی از این بیماران تحت درمان هستند ولی فشار خونشان تحت كنترل نیست.

دکتر عباسی در ادامه سن ابتلا به دیابت در ایران را میانسالی توصیف کرد و افزود: در حالی كه در كشورهای غربی افراد بالای 60 سال دچار بیماری مزمن كلیه می‌شوند، این بیماری در ایران در سنین میانسالی شایع است. این در حالی است كه افراد در این سن و سال نیروی فعال جامعه محسوب می‌شوند.

دبیر اجرایی این کنگره منابع مالی تخصیص یافته در ایران را بسیار محدود توصیف کردو یادآور شد: منابع مالی اختصاص یافته برای پیوند طوری است که فقط برای انجام 2هزار تا 2500 پیوند در سال کافی است، اما گاهی اوقات اواسط سال این اعتبارات به پایان می‌رسد، در حالی كه گیرنده و دهنده آماده عمل پیوند وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه كمتر از پنج درصد از بیماران در ایران و جهان بر اثر انجام عمل پیوند فوت می‌كنند گفت: به علت تجربه زیاد پزشكان و استفاده از داروهای رایج از این نظر فاصله‌ای با كشورهای پیشرفته نداریم. این در حالی است كه میزان مرگ و میر بر اثر دیالیز در جهان سالانه حدود 20 درصد است و بیمار دیالیزی نسبت به بیمار پیوندی كیفیت زندگی به مراتب پایین‌تری دارد.

دکتر عباسی در پایان تصریح كرد: بسیاری از مبتلایان به نارسایی كلیه پیش از رسیدن به مرحله دیالیز و پیوند به علت بیماری قلبی فوت می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha