افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی از قبیل اسهال و استفراغ باید از مصرف نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی جدا پرهیز كنند؛ چرا كه مصرف این مواد تشدید اسهال و استفراغ را به دنبال دارد. همچنین تغذیه افراد بویژه كودكان در زمان اسهال و استفراغ نباید قطع شود.

سلامت نیوز : رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در فصل گرما فعالیت عوامل بیماری‌های منتقله از آب و غذا بیشتر می‌شود و امكان انتقال این بیماری‌ها به دنبال مصرف میوه، سبزی و مسافرت‌ها افزایش می‌یابد و لازم است كه میوه و سبزیجات قبل از مصرف به خوبی شست‌وشو و ضدعفونی شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ دکتر حسین معصومی با تاكید بر لزوم حصول اطمینان از سلامت آب آشامیدنی هنگام مصرف آب، ادامه داد: آب شبكه‌های آبرسانی شهری و روستایی سالم و قابل شرب است؛ چرا كه این آب كلرزنی شده و تحت نظارت مراكز بهداشتی قرار دارد. نباید از آب چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آب‌هایی كه از سلامت آنها اطمینان نیست، استفاده کرد.

توصیه های طبخ غذا در تابستان

رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت به مسافران نیز توصیه كرد كه حتما آب بطری شده همراه داشته باشند و گفت: در صورتی كه دسترسی به آب بطری شده یا آب سالم بهداشتی وجود نداشته باشد، بهتر است آب را به مدت یك دقیقه جوشانده و پس از خنك شدن، استفاده شود.دکتر حسین معصومی بر لزوم تهیه و مصرف غذای سالم تاكید كرد و افزود: غذا باید به طور كامل پخته شود. غذاهای پخته شده نیز باید در اسرع وقت مصرف شوند. همچنین غذای پخته شده‌ای كه مصرف نمی‌‌شود باید در درجه حرارت كمتر از چهار درجه در یخچال نگهداری شود. غذاهای پخته شده كه در یخچال نگهداری می‌شوند، زمان مصرف باید به طور كامل گرم شوند. لازم است از تماس غذاهای پخته شده با مواد غذایی خام در یخچال و خارج از یخچال جلوگیری شود. هنگام تهیه غذا دست‌ها به طور مكرر شسته شود و تمام سطوح آشپزخانه تمیز باشند. همچنین باید غذاها از دسترس حشرات، جوندگان و سایر حیوانات محفوظ باشند. برای تهیه غذا نیز از آب سالم استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه اگر فرد به بیماری‌های گوارشی از قبیل استفراغ، اسهال یا دل درد مبتلا شد لازم است ابتدا به نزدیك‌ترین مركز بهداشتی درمانی مراجعه كند، خاطر نشان کرد:‌ این افراد باید از خود درمانی و مصرف آنتی بیوتیك خودسرانه، پرهیز كنند و مایعات فراوان بنوشند. بهترین مایعات برای این افراد آب آشامیدنی سالم، دوغ، چای كم رنگ، آب میوه طبیعی و محلول خوراكی درمان اسهال (ORS) است.رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت افزود: بیماری‌های منتقله از آب و غذا در هر محلی قابل وقوع است اما امكان بروز این بیماری‌ها در مكان‌هایی كه به لحاظ بهداشتی از سطح پایینی برخوردارند و مردم نیز در رعایت موازین بهداشتی سهل انگاری می‌كنند، بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha