سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۶
کد خبر: 50917
سلامت نیوز : خانواده به عنوان یك نهاد اجتماعی دیرینه تحت عنوان فضایی كه محل جذب فرزندان است باید دارای مؤلفه‌های آرام‌بخش فراوانی باشد. از این‌رو در عصر كنونی این نهاد مهم به دنبال تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پدیدآمده دچار انواعی از چالش‌ها و نابسامانی‌های آشكار و پنهان شده است كه نیاز به ارزیابی دقیق و كم و بیش موشكافانه‌ای دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ به دنبال ورود وسایل ارتباطی مدرن مانند اینترنت و سایر وسایل تصویری درون خانواده‌ها نوعی سردی در روابط بین اعضای خانواده مشاهده می‌شود كه نسبت به گذشته تغییرات اساسی پیدا كرده است. این مسئله به‌طور كلی بین طبقات مرفه‌تر جامعه بیشتر قابل رؤیت و مشاهده است. دلیل اصلی این مسئله آن است كه جوان‌ترها بیشتر اوقات غیر از خواب و خوراك، خود را صرف اینگونه وسایل تصویری می‌كنند. از این‌رو سردی عواطف و سكوت درون خانواده‌ها در حال شكل‌گیری است.

این مسئله به لحاظ اجتماعی، روانی آسیب‌های زیادی بر پیكره خانواده بویژه افراد مسن‌تر وارد می‌سازد. چاره‌اندیشی در این زمینه از اولویت بالایی برخوردار است. این مقوله نیاز جدی به درك كردن، بررسی و اظهارنظر دارد و با ورود مشاوران خانواده، كارشناسان متخصص و... به هر شكل باید برای ورود و حل این سناریو راه‌حل ارائه داده و اقدامات لازم را در پیش گیرند در غیر اینصورت این تهدید آشكار و پنهان پیامدهایی جدی به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر آنچه كه در این مقوله به آن چالش‌های پنهان درون خانواده می‌گویند، ناشی از تأخیر در امر ازدواج برای جوانان درون خانواده است.

از مؤلفه‌های دیگر می‌توان به مسائل مربوط به اشتغال، استقلال مالی و... اشاره كرد، برخی جوانان در سنینی قرار دارند كه باید به‌طور مستقل و با اختیارات كامل زندگی كنند در حالی كه به دلیل نبودن شرایط مناسب مجبور هستند وابسته به خانواده باشند و این مسئله باعث ایجاد رفتارهای غیرعادی، تنش‌ها و برخوردهای نامناسب دیگر می‌شود.وضعیت نامناسب مزمن كه از آن تحت عنوان «چالش‌های پنهان» یاد می‌شود به دلیل شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز باعث شده است تا با سایر ملل (ملل صنعتی) تا حد زیادی در تفاوت باشیم. وضعیت یاد شده در عصر كنونی در بسیاری از خانواده‌ها قابل جست‌وجو است و این وضعیت بسیاری از تناقض‌ها را همراه دارد.
بنابراین اصلاح این ساختار و ایجاد تغییر در آن به لحاظ جامعه‌شناسی خانواده از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. عصر حاضر به عنوان دوره‌ای كه نیاز به نظارت اجتماعی فراوان، مهندسی اجتماعی خانواده و اصلاحاتی از این قبیل دارد باید مورد اهمیت قرار بگیرد.

از این‌رو، به دنبال توسعه ارتباطات، توسعه اجتماعی، اقتصادی، برخورد متناسب با مسائل و پدیده‌های درون خانواده و بین جوانان باید در رأس امور مهم قرار گیرد. به عبارت ساده‌تر باید بیان كرد بهتر است تلاش‌هایی صورت گیرد تا فاصله بین نسل‌ها كاهش پیدا كند و از این طریق خانواده در وضعیت عادی قرار گیرد. در غیر این‌صورت سردی در روابط باعث چالش‌های عدیده‌ای خواهد شد. این چالش‌ها در طی سال‌های بعد خود را بیشتر نشان خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha