دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 51394
سلامت نیوز :  بارداری سبب تغییرات هورمونی‌ای می‌شود كه روی بدن و سپس روی پوست تاثیر می‌گذارند. پوست در دوران بارداری می‌تواند هر چیزی از التهاب گرفته تا آكنه را تجربه كند. وقتی ما از لوازم آرایشی‌ای كه برخی عقیده دارند خطرناك هستند استفاده كرده باشیم، تركیبات لوازم آرایشی، به ویژه در لوسیون‌ها، كرم‌ها و روغن‌ها، می‌توانند وارد جریان خون شده و به طور پنهانی سلامت جنین را تهدید كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ شاید لازم باشد همان‌طور كه مراقبت‌های پوستی معمول خود را هنگام بارداری تغییر می‌دهید، محصولات آرایشی خود را نیز تغییر دهید، به ویژه اگر قصد دارید خودتان به نوزادتان شیر بدهید. خوشبختانه فرآورده‌های بسیاری وجود دارند كه تنها برای خانم‌های باردار فرمول‌بندی شده‌اند و متناسب با نیازهای خاص پوست آنهاست.
تركیباتی كه باید از مصرف آن خودداری كرد
اسید سالسیلیك: اسید سالسیلیك چون به پاكسازی عمیق منافذ پوست و لایه‌برداری آن كمك می‌كند، برای درمان برخی اختلالات پوستی مانند آكنه به كار می‌رود. مصرف خوراكی دوز بالای اسید سالسیلیك از علل ناهنجاری‌های مادرزادی شناخته شده است. با این حال برخی از متخصصان سلامت ابراز داشتند كه مصرف موضعی آن به مقدار كم در برخی محصولات خطری ایجاد نمی‌كند، اما بهتر است در دوران حاملگی حتی از مصرف موضعی اسید سالسیلیك به ویژه در لایه‌بردارهای پوست و بدن بپرهیزید. برای اینكه احتمال وجود هرگونه خطری را به صفر برسانید، از به كار بردن اسید بتاهیدروكسی (BHA) و اسید آلفاهیدروكسی (AHA) نیز خودداری كنید.
رتینویید: رتنوییدها از عناصر بسیار عالی در محصولات آرایشی ضدپیری هستند، اما ثابت شده است كه دوز بالای ویتامین A برای جنین بسیار خطرناك است. ایزوتریتینوین، نوع خوراكی رتینول است كه در داروهایی مانند آكوتان كه مخصوص درمان آكنه تجویز می‌شود وجود دارند و سبب به وجود آمدن ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شوند. در نوع موضعی آن (رتین A و رنووا) بروز مشكلاتی از این قبیل نشان داده نشده است، اما بهتر است از مصرف محصولاتی كه حاوی این تركیبات هستند، بپرهیزید.
استفاده از مواد ارگانیك
از آنجایی كه تركیبات شیمیایی دیگری نیز هستند كه در محصولات زیبایی‌ای كه هر روز از آنها استفاده می‌كنید، وجود دارند و می‌توانند پنهانی به سلامت فرزندتان آسیب وارد كنند، شامپوها، لوسیون‌ها، شوینده‌های بدن و لوازم آرایشی ارگانیك مجاز را انتخاب كنید.
اگر از بی‌خطر بودن محصولات مورد استفاده خود مطمئن نیستید، با متخصص زایمان خود درباره محصولاتی كه برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطرند مشورت كنید. دكتر شما می‌تواند محصولاتی را به شما توصیه كند كه برای شما بهترین انتخاب هستند. آنها همچنین می‌توانند شما را راهنمایی كنند.
مشكلات پوستی در دوران بارداری و پس از آن
برخی مشكلات پوستی به دلیل تغییرات هورمونی و فیزیكی دوران بارداری و پس از آن به وجود می‌آیند.
ملازما یا لك‌های پوستی
خانم‌ها به دلیل ازدیاد ایجاد ملانین (لكه‌های تیره) مستعد لك‌های پوستی هستند و چون در دوران بارداری هورمون‌های استروژن و پروژسترون زیادی تولید می‌شود، پوست برای ساختن سلول‌های ملانینی بیشتر تحریك می‌شود. چنین لك پوستی ملازما یا لك دوران بارداری است كه «ماسك بارداری» نیز نامیده می‌شود و ممكن است در سه‌ماهه دوم تا سوم حاملگی ایجاد شود. این شرایط سبب ایجاد لكه‌های قهوه‌ای تیره روی گونه‌ها، پیشانی و بالای لب می‌شود. اشعه‌های UV نیز ملازما را بدتر می‌كند. از یك كرم ضد آفتاب بی‌خطر استفاده كرده و برای جلوگیری از ظهور این لكه‌های تیره كمتر زیر آفتاب بمانید. در صورتی كه دچار این لكه‌ها شدید از محصولات بی‌رنگ‌كننده پوست استفاده نكنید. معمولا ملازما پس از زایمان از بین می‌رود. در ضمن می‌توانید برای از بین بردن آنها از كانسیلرها استفاده كنید.
ترك‌های پوستی
برای جلوگیری از ایجاد ترك‌های پوستی كار زیادی نمی‌توان انجام داد. برخی خانم‌ها نیز بیش از دیگران مستعد این مشكل هستند. برای كاهش ترك‌ها تنها می‌توانیم نوشیدن آب فراوان، مصرف تمامی ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای كه متخصص زایمان تجویز كرده و پیروی از یك رژیم غذایی سالم را توصیه كنیم. همچنین می‌توانید از یك لیف حمام نرم برای ماساژ پوست و افزایش گردش خون در آن مناطق كمك گرفت. پیش از ایجاد ترك‌ها این شانس را دارید كه با مرطوب نگه‌داشتن شكم و سینه‌ها با مالیدن نرم‌كننده‌های طبیعی همچون روغن نارگیل، از ایجاد آن جلوگیری كنید.
آكنه و پوست چرب
در طول دوران بارداری ممكن است پوست‌تان چرب‌تر شود. در این‌گونه موارد باید از محصولات بدون چربی استفاده كنید. در طول سه‌ماهه اول ممكن است جوش‌ها ظاهر شوند. همان‌طور كه پیشتر اشاره كردیم، ثابت شده است كه مصرف داروهای تجویزی برای آكنه در دوران حاملگی بسیار خطرناك است. با متخصص زایمان خود در مورد چگونگی درمان ایمن آكنه مشورت كنید. اگر در حال حاضر پوست‌تان دارای آكنه است، می‌توان گفت كه گاهی حاملگی سبب از بین رفتن همه آنها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha