سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۷

بار دیگر هفته مبارزه با مواد مخدر فرا رسید و وعده و انتقادها از كم‌كاری‌ها آغاز شد. اما عمر این انتقاد و وعده‌ها از یك هفته تجاوز نمی‌كند و كافی است هفته آینده سراغی از مسوولانی كه طی این هفته وعده دادند و از كم‌كاری‌ها و كاستی‌ها انتقاد كردند بگیریم.

سلامت نیوز :  بار دیگر هفته مبارزه با مواد مخدر فرا رسید و وعده و انتقادها از كم‌كاری‌ها آغاز شد. اما عمر این انتقاد و وعده‌ها از یك هفته تجاوز نمی‌كند و كافی است هفته آینده سراغی از مسوولانی كه طی این هفته وعده دادند و از كم‌كاری‌ها و كاستی‌ها انتقاد كردند بگیریم. اگر خیلی باانصاف باشند فقط اظهارات‌شان را تایید می‌كنند اما تمام تقصیرها را به گردن بودجه می‌اندازند. وعده بیمه‌شدن معتادان هم از این دست وعده‌هاست كه در دولت نهم داده شد و زمانی كه عبدالرضا مصری وزیر رفاه بود، اعلام شد تمام معتادان تحت پوشش بیمه درمان و اجتماعی قرار می‌گیرند. از زمان وداع مصری با وزارت رفاه تا امروز، دو وزیر در راهروهای این وزارتخانه كه امروز نامش هم تغییر كرده آمد و شد داشته‌اند اما هنوز از اجرای بیمه معتادان خبری نیست. روز گذشته در همایشی كه از سوی وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، سید عبدالله عمادی، معاون رفاه وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی برای دومین بار در طول تصدی مقام خود از پوشش بیمه‌یی برای تمام معتادان خبر داد و ضمن اعلام آمار دو میلیون نفری معتادان در كشور، هشدار داد این تعداد معتاد، هشت میلیون نفر از جمعیت كشور شامل اعضای خانواده خود را هم با آسیب اعتیاد درگیر می‌كنند. عمادی، با اشاره به وظیفه اداره متبوع خود تاكید كرد: حمایت از درمان معتادان به معنای حمایت‌های جسمی، روانی، اجتماعی و حقوقی است و حمایت‌های بیمه‌یی در زمان درمان اعتیاد بسیار مهم است و ما نیز سعی بر آن داریم تمام افراد معتاد را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و از افراد و خانواده‌ها در زمان درمان به ویژه خانواده‌های نیازمند حمایت‌های مالی كنیم.
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛این وعده‌ها و تظاهر به الزام حمایت از معتادان در حالی به جملاتی تكراری اما بدون بازتاب عملی تبدیل شده كه محمدباقر ذوالقدر، معاون راهبردی و حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه روز گذشته در این همایش هشدار داد كه هم‌اكنون، 65 الی 70 درصد جرم زندانیان كشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با مواد مخدر بوده و مواد مخدر سومین جرم از بین 10 جرم شاخص كشور به حساب می‌آید. به گفته ذوالقدر، در سال 90 تعداد پرونده‌های مواد مخدرحدود 4 درصد افزایش یافت و هم‌اكنون 300 هزار پرونده مواد مخدر در دستور بررسی قرار دارد. علاوه بر آنكه در سال 90، 225 هزار معتاد توسط پلیس در خیابان‌ها دستگیر و روانه مراكز درمانی شدند كه این رقم هم نسبت به سال 89، 7 درصد افزایش یافته در عین حال كه دستگیری قاچاقچیان و توزیع‌كنندگان مواد مخدر در سال 90 هم نسبت به سال 89، رشد 9 درصدی داشته اما هیچ یك از این موارد افزایش مربوط به افزایش فعالیت و عملیات پلیس نبوده زیرا پلیس در حال انجام وظایف روزمره خود است. در این همایش همچنین سردار علیرضا افشار ،معاون اجتماعی وزارت كشور از بررسی مشكلات مواد مخدر 700 نقطه حاشیه‌نشین شهرها از هفته آینده با همكاری وزارت بهداشت خبر داد و اذعان داشت در حوزه پیشگیری و توسعه مراكز درمان اعتیاد در كشور موفق نبوده‌ایم. افشار افزود: «تاكنون در توسعه مراكز درمانی توفیقی نداشته‌ایم و اگر زمانی اعتیاد به عنوان جرم به حساب‌ آید یا افراد معتاد بخواهند داوطلبانه برای درمان مراجعه كنند دچار كمبود مراكز درمانی هستیم و باید تعداد این مراكز به دو برابر افزایش یابد. البته در راه‌اندازی اقامتگاه‌ها فعالیت‌های خوبی صورت پذیرفته است. ولی متاسفانه در بخش پیشگیری دستگاه‌های متولی خوب عمل نمی‌كنند، مثلا بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری برای سال 90، 25 میلیارد تومان بود كه 10 میلیارد تومان از این رقم محقق شد. در عین حال تغییر الگوی مصرف مواد مخدر بزرگ‌ترین ضربه به كشور بود. علت عمده آن نیز تاخیر اتفاق افتاده در تصویب قانون انطباق مواد روانگردان با مواد سنتی بود. اگر سه سال گذشته این قانون در مجمع تشخیص به تصویب می‌رسید، می‌توانستیم از این تغییر الگوی مصرف جلوگیری كنیم. اكنون اعتیاد به مواد مخدر سنتی قبح بالایی در جامعه دارد، اما در حوزه روانگردان‌ها وضعیت اینچنین نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha