خوشبختانه به دلیل تکنیک های متعددی که در درمان ناباروری ایجاد شده است حدود 95 درصد زوج ها نابارور امکان استفاده از این درمان ها را دارند اما نمی توان نقش عوامل اجتماعی، روحی، فشار اقتصادی و مشکلات جسمانی را در میزان موفقیت یک درمان نابارور منکر شد.

افزایش توانمندی تخمک در لقاح مصنوعی به کمک تکنیک های نوین


دکتر محمد مهدی آخوندی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: می توان گفت تولید مثل در انسان به سادگی و راحتی امکان پذیر نیست و از زمانی که یک زوج تصمیم به باروری می گیرد، شرایط روحی، روانی و جسمانی لازم است که این فرآیند چند ماهی به طول می انجامد و الزاماً در ماه اول یک زوج دارای فرزند نمی شوند.

رئیس پژوهشکده فناوری های نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی "ابن سینا" گفت: لقاح اسپرم و تخمک نیازمند فاکتورهای متعددی است. پس از گذشت یک سال از زمانی که زوج تصمیم به بارداری می گیرد و بدون هیچ گونه جلوگیری فرزند دار نمی شوند می توان نتیجه گرفت این زوج در باروری خود دچار مشکلاتی هستند.

وی یادآور شد: لقاح مصنوعی و ایجاد شرایط آزمایشگاهی برای باروری به نوعی تقلید از شرایط طبیعی است و می توان مشکلات یک زوج نابارور را با تقسیم بندی به دو دسته عمده آناتومیک و فیزیولوژیک ابعاد متنوعی را در اختیار تیم درمانی قرار داد.

آخوندی با اشاره به پیشرفت هایی که در عرصه درمان ناباروری ایجاد شده است، گفت : شرایط با گذشته فرق کرده و اشکالات درمانی یک به یک مرتفع شده است. با توجه به اینکه توانمندی یک تخمک در لقاح طبیعی 25 درصد است و پیشرفت های اخیر در درمان ناباروری توانسته توانایی تخمک در لقاح خارج رحمی را به 12 درصد برساند.

وی افزود: البته تعداد بالای جنین نیز توانایی تخمک را بالا می برد اما همین موضوع عوارضی از جمله چندقلویی را ایجاد می کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha