چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 52345
سلامت نیوز: 21 تیر ماه اگر نه در تقویم رسمی كشور اما در شبكه‌های اجتماعی و بین فعالان محیط زیست به نام روز "بدون نایلكس" نام‌گذاری شده است. كار انسان واقعا جالب است. اول محصولی را اختراع كرده و به تولید انبوه می‌رساند و بعد از مدتی روز بدون آن محصول را به وجود می‌آورد! مثل روز بدون خودرو، روز بدون دخانیات و ...
 
گفته می‌شود لكه‌ عظیمی از زباله به اندازه مساحت ایالت تگزاس آمریكا در اقیانوس آرام وجود دارد كه بخش عمده‌ای از این لكه از این محصول تشكیل شده است. حتی مطرح شده عمر تجزیه آن در محیط زیست به چند صد سال می‌رسد و گسترش استفاده از آن آینده زندگی بشر را به خطر انداخته است.
 
به جرات می‌توان گفت كه گسترش مصرف هیچ محصولی به اندازه پلاستیك محیط زیست و آینده زندگی بشر را به خطر نینداخته است. براساس آمار منتشر شده از سوی شهرداری تهران هر شهروند تهرانی به طور متوسط روزانه سه پلاستیك را وارد چرخه محیط زیست می‌كند كه این رقم معادل 500 تن در هر روز می‌شود.
 
در همین حال آمار نشان می‌دهد ایرانی‌ها در بین 10 کشور نخست جهان از نظر میزان مصرف ظروف یکبارمصرف پلاستیکی قرار دارند. ظروفی که استفاده از آنها باعث ابتلا به بیماریهای سخت می‌شوند و منشاء 77 نوع بیماری سرطان‌زا هستند. به همین دلیل در بسیاری از کشورها عرضه کالا در این ظروف ممنوع شده است. حتی در كشور كمتر توسعه یافته‌ای مانند بنگلادش نیز فروش کیسه‌های نایلونی از سال 2002 ممنوع شده است.
 
در امارات نیز از سال 2012 مصرف کیسه‌های نایلونی و ظروف پلاستیکی یکبارمصرف از چرخه عرضه کالا حذف و ممنوع شد. در سال گذشته میلادی و امسال نیز استفاده از كیسه‌های پلاستیكی در ایتالیا و تورنتو كانادا ممنوع شد. بسیاری از كشورهای دیگر مانند چین و آمریكا نیز به سمتی حركت كرده‌اند كه استفاده از كیسه‌های پلاستیكی و ظروف یكبار مصرف پلاستیكی را به حداقل برسانند.
 
این در حالی است كه در ایران نه تنها هیچ برنامه خاصی در زمینه كاهش مصرف كیسه‌های پلاستیكی در كشور وجود ندارد، بلكه شواهد نشان می‌دهد مصرف این محصول بیشتر هم شده است. اگرچه برخی تولیدكنندگان تلاش كرده‌اند فرهنگ استفاده از كیسه‌های قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر را به وجود آورند، اما این تلاشها تاكنون چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. امروزه کیسه نایلون و ظروف یکبارمصرف پلاستیکی جزو لاینفک عرضه کالا در فروشگاههاست.
 
گفته می‌شود اگر هر خانوار ایرانی در هر هفته فقط یک کیسه نایلون را از چرخه خرید حذف کند، این کار در یک سال موجب حذف 816 میلیون کیسه نایلون از طبیعت می‌شود. این در حالی است كه در ایران حدود 10 درصد از كل پسماندهای شهری را پلاستیكها تشكیل می‌دهند.
 
مسعود میرزایی - مدیر اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پلاستیك، با اشاره به فعالیت بیش از 800 واحد تولید كیسه‌های پلاستیكی در سطح شهر تهران به ایسنا گفت: حجم تولید واحدها متفاوت بوده، اما از حداقل 500 كیلو شروع شده و حتی تا 40 تن نیز برخی واحدها تولید دارند.
 
به گفته وی قیمت هر كیلو نایلكس بسته به نوع و اندازه آن متفاوت بوده و همچنین قیمت نایلكس به نوسان قیمت مواد اولیه آن نیز بستگی دارد، اما این قیمت به طور متوسط به حدود 3300 تومان می‌رسد.
 
با در نظر گرفتن آمار فوق و برخی فرضیات (اگر همه 500 تن مصرف روزانه پلاستیك را در تهران كیسه نایلونی و وزن و قیمت هر كیسه را نیز به ترتیب 10 گرم و 10 تومان) می‌توان محاسبه كرد كه روزانه به طور متوسط دستكم 500 میلیون تومان انواع كیسه‌های پلاستیكی و ظروف یكبار مصرف در تهران فروخته می‌شود كه این رقم در طول سال به حدود 200 میلیارد تومان می‌رسد.

 حال اگر این رقم در دیگر شهرهای كشور نیز محاسبه شود می‌توان نتیجه گرفت كه ارزش كیسه‌ها و ظروف یكبار مصرف پلاستیكی كه هر سال در كشور فروخته می‌شود، بالغ بر میلیاردها تومان می‌شود. میلیاردها تومانی كه می‌توان با درصدی صرفه‌جویی در آن دهها كارخانه تولیدی در كشور احداث كرده و بقای محیط زیست كشور را نیز تضمین كرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha