سلامت نیوز: محققان گفتند: یک شاخص زیستی در خون شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به پیشگیری از خطر ابتلا به آلزایمر کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محققان در این تحقیقات، خون 99 زن 70 تا 79 ساله را به منظور بررسی سطح ترکیب چربی به نام "سرامید" که به تورم و مرگ سلولی منجر می ‌شود را آزمایش کردند سپس این زنان به مدت 9 سال پیگیری شدند.

در طول این مدت 27 نفر از زنان به زوال عقل دچار شدند که 18 نفر با احتمال ابتلا به آلزایمر شناسایی شدند.

یافته‌های منتشر شده در 18 جولای در مقاله عصب شناختی یک روزنامه اعلام کرد: زنانی که بالاترین سطح سرامید را داشتند در مقایسه با زنانی که پایین ترین سطح سرامید را داشتند 10 برابر بیشتر دچار آلزایمر شدند و افرادی که سطح متوسطی از این شاخص زیستی را داشتند تقریباً 8 برابر بیشتر به بیماری زوال حافظه دچار شدند.

"والوری پاولیک" عضو مرکز بیماری آلزایمر و اختلالات حافظه در دانشکده پزشکی بیلر در هوستون در سرمقاله‌ای نوشت: این یافته‌ها از این حیث حائز اهمیت هستند که شناسایی یک شاخص زیستی مناسب در مرحله اولیه آلزایمر که هزینه و دردسر کمتری برای بیمار دارد می‌تواند کانون توجه را از درمان این بیماری به سمت جلوگیری و به تاخیر انداختن آن تغییر جهت دهد.

پاولیک گفت: برای تایید این یافته‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است اما این پیش بینی که شیوع جهانی بیماری آلزایمرهر 20 سال دو برابر می‌شود محققان و موسسات مراقبت از سلامت را بر آن می‌دارد تا بررسی‌های موثرتری انجام دهند و راهکارهای جلوگیری و درمان را شناسایی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha