یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 53623

کافیست به مناطق غربی کشور سری بزنید تا متوجه شوید که با هر وزش باد ریزگردها مهمان ناخوانده خانه‌ها می‌شود و مردم این مناطق کوهستانی و خوش آب‌و‌هوا این روزها و به یمن وجود ریزگردها با مشکلاتی به مراتب سخت‌تر دست و پنجه نرم می‌کنند.گویی شهرهای این مناطق در دریایی از گرد و غبار غرق شده‌اند.

سلامت نیوز : باز هم وعده مسئولان برای مهار ریزگردها. ادامه بازی با جان و زندگی مردم به ویژه در مناطق مرزنشین غربی کشور به چند ماه بعد و طرحی موکول شده که اجرایی بودنش در هاله‌ای از ابهام است.
به گزارش قانون، در روزهای گذشته معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده که به دنبال پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران کمیته ملی مقابله با ریزگرد و خشکسالی در عراق زیر نظر نوری مالکی نخست‌وزیر این کشور تشکیل شده است. وی از اجرایی شدن طرح‌های جامع ایران برای مقابله با ریزگردها در کشور عراق ظرف 6 ماه آینده خبر داد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ طی هفته‌های اخیر بارها وزارت بهداشت، پزشکان و شهرداری نسبت به عوارض ریزگردها هشدار داده‌اند اما رئیس سازمان محیط زیست گفته که ریزگردها کشنده نیستند و در عین حال برای افرادی که مشکل قلبی دارند و یا زنان باردار ابراز نگرانی کرده است! این مقام مسئول توپ را در زمین عراقی‌ها انداخته و اینکه به دلیل مشکلاتی نظیر نبود امنیت، از بین بردن این گرد و غبارها اولویت‌شان نیست و ما در زمینه توافقاتی که با هم داشتیم، توفیق زیادی نداشتیم.در این مدت مسئولان سازمان‌های ذیربط و مجلسی‌ها بارها جلسه تشکیل داده‌اند و هر بار هم بدون نتیجه بوده است. محیط زیست هر بار تأیید کرده که برای اجرای طرح جامع مقابله با ریزگردها در کشورهای همسایه همه تلاش خود را به کار می‌بریم.

همه مناطق کشور مورد هجوم ریزگردها
هر چند می‌گویند تهران شهری آلوده است و ریزگردها هم اضافه بر این آلودگی بلای جدیدی برای جان مردم شده‌اند، اما کافیست به مناطق غربی کشور سری بزنید تا متوجه شوید که با هر وزش باد، ریزگردها مهمان ناخوانده خانه‌ها می‌شوند و مردم این مناطق کوهستانی و خوش آب‌و‌هوا این روزها و به یمن وجود ریزگردها با مشکلاتی به مراتب سخت‌تر دست و پنجه نرم می‌کنند.گویی شهرهای این مناطق در دریایی از گرد و غبار غرق شده‌اند. سنگینی هوایی که تنفس می‌شود، دامن سلامتی مردم را گرفته و بیماری‌هایی مانند سردرد، سینه درد، تنگی نفس و... از سروکول مردم بالا می‌رود.
واقعیت این است که ریزگردها و گرد‌وغبار برای مردم کشور ما پدیده‌ای نامأنوس است. وقتی پای حرف مردم شهرهای کوچک می‌نشینی، همه از این وضعیت می‌نالند و به کرات می‌گویند که هوای شهر ما سال‌ها پیش اینگونه نبوده است. عمر ریزگردها در ایران به یک دهه هم نمی‌رسد.البته از غرب کشور می‌توانید سری هم به مناطق مرکزی و جنونی کشور بزنید تا ببینید ته‌دیگ این ریزگردها چگونه بر سر سفره جان مردم نشسته و امان مردم را هم بریده است. تهرانی‌ها هم که وضعیت به مراتب بدتری دارند؛ در سرما وارونگی هوا به جان آنها می‌افتد و در تابستان گرد و خاک. در واقع تمام مناطق کشور مورد هجوم این ریزگردهاست.
اگرچه برخی مسئولان مدعی هستند که این ریزگردها ضرر چندانی ندارند، اما برای رد این ادعا کافیست سری به بیمارستان‌های مناطق مختلف کشور بزنید تا با هجوم بیمارانی که از عوارض این ریزگردها مریض شده‌اند، مواجه شوید. به گفته شاهدان مسئولان بیمارستان مجبورند که علت افزایش بیماری در بین مردم و حتی مرگ ناشی از آن را ماست‌مالی کنند و اعلام نکنند. بر خلاف برخی مسئولان، کارشناسان معتقدند که ریزگردها برای سلامت بسیار خطرناک و حتی کشنده هستند. بروز بیماری‌های انسداد دستگاه تنفسی، سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و عروقی و عفونت حاد دستگاه تنفسی از جمله این عوارض است. ریزگردها اول از همه سلامت کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی، بیمارن قلبی و مادران باردار را تهدید می‌کند.همچنین قرار گرفتن طولانی در معرض ذرات منتقله توسط هوا می‌تواند مشکلات تنفسی، ریوی و  بیماری‌های قلبی ایجاد کند و افزایش آمار حمله‌ها و سکته‌های قلبی هم این موضوع را تأیید می‌کند.به هرحال باید 6 ماه دیگر مردم جانشان را کف دستانشان بگیرند تا ببینید وعده جدید مسئولان برای کنترل ریزگردها عملی می‌شود یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha