سلامت نیوز : سیدحامد برکاتی در گفت‌وگو با فارس در مورد برنامه‌های اداره کودکان وزارت بهداشت اظهار داشت: یکسری برنامه‌های جاری مانند آموزش کادر پزشکی و پیراپزشکی، آموزش مادران قبل از شیردهی در برخی از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانهای کشور داریم که کماکان آن را ادامه می‌دهیم.

وی به بحث بیمارستان دوستدار کودک اشاره کرد و افزود: این طرح را از سال 70 شرع کردیم و اکنون بیش از 520 بیمارستان دوستدار کودک در سطح کشور فعال هستند و می‌توان گفت 90 درصد بیمارستانها وارد این طرح شده‌اند.برکاتی با اشاره به روند دریافت امتیاز بیمارستان دوستدار کودک گفت: هر بیمارستان باید یکسری استانداردهایی را احصا کند تا معاونت بهداشتی یا معاونت درمانی آن را پایش کند و در صورت تایید به کمیته کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر مورد اعلام می‌شود تا در صورت داشتن نکات استاندارد امتیاز بیمارستان دوستدار کودک به آن داده می‌شود.

بومی سازی استانداردهای جهانی در بیمارستان‌های دوستدار کودک

به گفته این متخصص کودکان بسته مفصلی در 4 جلد در سال 2009 از سوی سازمان جهانی بهداشت در مورد بیمارستانهای دوستدار کودک منتشر شد که ما آن را ترجمه و بومی‌سازی کرده‌ایم و مراحل نهایی را طی می‌کند. با ارائه این بسته استانداردهای بیمارستانهای دوستدار کودک به روز‌ می‌شود.برکاتی تصریح کرد: مهمترین کاری که قرار است در سال جاری انجام شود ارائه مشاوره شیردهی برای مادران است. چرا که مادران زیادی را در سطح کشور داریم که برای شیردهی مشکلات خیلی پیش پا افتاده‌ای دارند.

وی تاکید کرد: در مرحله اول کارگاه‌هایی را در سطح پایه در مراکز مشاوره برگزاری می‌کنیم و مهارت‌های اولیه به تمام پرسنل بهداشتی که با مادر سر و کار دارند آموزش داده می‌شود تا مشکلات مادران شیرده را حل کنند یا مشکلات جدی‌تر را بتوانند احصاء کنند.رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت از تدوین کوریکولوم آموزشی مشاوره شیردهی خبر داد و افزود: این برنامه آموزشی به عنوان یک شغل نوشته شده و آئین‌نامه‌ای را هم برای آن تدوین کردیم و می‌توان گفت تمام کارهای کارشناسی روی آن صورت گرفته و فقط منتظر موافقت وزیر بهداشت برای ابلاغ به دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم.

وی در مورد دوره مشاوره شیردهی گفت: این دوره آموزشی یک مهارت و دوره کوتاه‌مدت است که بیشتر برای ماماها و پس از آن برای پرستاران و پزشکان عمومی دیده شده است. چون اجبار شده که در بیمارستانهای سطح 3 که بیش از 3 هزار زایمان در سال دارند یک مرکز شبانه‌روزی برای مشاوره شیردهی دایر باشد.برکاتی ادامه داد: همچنین در بیمارستانهای سطح 2 نیز یک مرکز در شیفت صبح و عصر فعال است و در بیمارستانهای سطح سه که در شهرستان کوجک قرار دارد پرسنل آن برای مشاوره شیردهی آموزش ببینند.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت از برگزاری نخستین کارگاه تخصصی مشاوره شیردهی در آذر و دی امسال خبر داد و گفت: حدود 30 نفر از بین ماماها، پرستاران و پزشکان عمومی به عنوان هسته مرکزی آموزشی در مورد مشاوره شیردهی از مناطق مختلف کشور به‌طور مستقیم آموزش می‌بینند تا بتوانیم از آنها برای آموزش و ترویج فرهنگ شیردهی در سطح کشور استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha