سلامت نیوز : كارشناس بهداشت پرتوهای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم آشنایی مردم با نظام سلامت دنیای مجازی از وزارت فناوری اطلاعات وسازمان تنظیم مقررات رادیویی خواست كه مقررات نظام سلامت كشور را در دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایشان بگنجانند.

مهندس علی گورانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: در بحث ارتباطات الكترونیكی در حال ورود به دنیای مجازی هستیم و دنیای مجازی نیز از ویژگی‌های سلامت مخصوص به خود برخوردار است. اگر مردم با نظام سلامت دنیای مجازی آشنایی نداشته باشند، آسیب‌های جدی به بدن آنها وارد می‌شود. تكنولوژی دنیای مجازی به سرعت در حال گسترش است اما به آموزش‌های سلامت دنیای مجازی كمتر پرداخته می‌شود؛ این درحالیست كه برابر قانون قسمتی از درآمدهای سازمان‌های مجری این تكنولوژی‌ها، باید صرف آموزش‌های همگانی شود.

وی درباره تاثیر آنتن‌ها و دكل‌های متعدد بر روی سلامت انسان، گفت: زمانی كه فرستنده‌ای فعال است از خود انرژی ساطع می‌كند. بدن انسان نیز یك بافت بیولوژیكی است كه اگر به مدت طولانی و به مقدار زیادتر از حد تحمل، انرژی دریافت كند نمی‌تواند آن را تعدیل و زایل كند و ممكن است آسیب ایجاد شود.گورانی در این باره افزود: آسیب‌های امواج رادیویی نیز از گرم شدن ساده بدن شروع می‌شود و بسته به مدت و شدت پرتوگیری آسیب‌های حاد و مزمن ناشی از آن امواج متصور می‌شود. در مجموع ماهیت انرژی‌ها یكی است و بسته به مدت و شدت پرتوگیری و فاصله از منابع مولد اشعه آسیب‌هایی كه به بدن وارد می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد. بر این اساس ضرورت دارد وزارت فناوری اطلاعات و به ویژه سازمان تنظیم مقررات رادیویی تابع قوانین و مقررات نظام سلامت كشور باشند. یعنی مقررات نظام سلامت كشور را در دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایشان بگنجانند. پیمانكاران طرف قرارداد آنها نیز ملزم هستند قوانین نظام سلامت كشور را رعایت كنند.

وی افزود: یكی از اصول نظام سلامت كشور آن است كه نظارت مستمر علمی بر عملكرد چنین سیستم‌هایی وجود داشته باشد. بارها از طرف وزارت بهداشت اعلام شده كه كاربری این وسایل حتما باید با توجه به قوانین نظام سلامت كشور باشد تا سلامت مردم حفظ شود. وزارت بهداشت از مدت‌ها پیش این موضوع را رسما اعلام و مكررا تكرار كرده است. وزارت بهداشت تنها وزارتخانه‌ای است كه با صراحت تاكید كرده است كه وزارت فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی با گسترش این تكنولوژی‌ها موظفند قوانین نظام سلامت را رعایت و به سلامت مردم توجه كنند و برای اقداماتشان ضرورت دارد مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت داشته باشند.

كارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت تاكید كرد: وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه در تمام امور زندگی است. وزارت فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی باید طوری دستورالعمل‌های نظارتی‌شان را تدوین كنند كه چارچوب‌های نظام سلامت كشور رعایت شده باشد. به عنوان یك نیاز و دل نگرانی كماكان بر این موضوع تاكید خاص داریم.وی افزود: مشكل آن است كه تكنولوژی به كشور وارد می‌شود اما آموزش تكنولوژی با تاخیر وارد می‌شود و مردم با برداشت خودشان از آن انرژی استفاده می‌كنند. این درحالیست كه هیچ وسیله‌ ایده‌آلی در طبیعت وجود ندارد و حتما آن وسایل محدودیت‌هایی دارند. هر چه محدویدت‌های آنها را بشناسیم بهتر می‌توانیم از آنها استفاده كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha