سلامت نیوز : رییس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این كه معتقدیم پرستار باید در همه سطوح نظام سلامت حضور داشته باشد گفت: هم اکنون خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی وجود دارند و در هر یک پرستار، ماما و پزشک عمومی جایگاه خود را دارند اما باید در نظر داشت طرح پزشک خانواده بایستی تامین کننده سلامت خانواده باشد و برای تحقق عدالت در سلامت بكوشد و این گونه نباشد که وضعیت فعلی باقی بماند، پزشکان به روستاها فرستاده شوند و نگرش‌ها درمان محور باشند.

غضنفر میرزابیگی در ویژه برنامه خبری «نبض» كه تحت عنوان «جایگاه کارکنان بالینی در نظام سلامت» شب گذشته از شبكه شش سیما پخش شد در پاسخ به این پرسش كه جایگاه کارکنان بالینی اعم از پزشک، پرستار، ماما، پزشکان متخصص و فوق نخصص در طرح پزشك خانواده کجاست، گفت: برای پاسخ به این پرسش باید چند مسئله اساسی را مد نظر قرار داد، نخست آن كه نظام سلامت نظامی است که طیفی از خدمات را از جمله ارتقا و حفظ سلامت، پیشگیری از بیماری، درمان و بازتوانی را در بر می‌گیرد و دیگر آن كه نیاز مردم و بر مبنای توانمندی اعضای نظام سلامت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی افزود: حداقل این توانمندی در گروه پرستاری وجود دارد که در تمامی این سطوح فعالیت کند. بیش از 140 دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد و پرستاران بهداشت جامعه هم تربیت می‌کنند که لازم است تمامی این گروه‌ها در برنامه پزشک خانواده در جایگاه خود دیده شوند. در برنامه پزشک خانواده، بحث سلامت خانواده مطرح می‌شود که پرستار، ماما و پزشک عمومی هر یک می‌توانند نقش خود را برای اجرای عدالت در نظام سلامت ایفا كنند.

رییس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این كه ما معتقدیم پرستار باید در همه سطوح نظام سلامت حضور داشته باشد، گفت: هم اکنون خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی وجود دارند و در هر یک پرستار، ماما و پزشک عمومی جایگاه خود را دارند اما مسلم است كه خدمات پرستاری از مامایی متفاوت است.میرزابیگی ادامه داد: پزشک خانواده موضوع مهمی است و نباید سیاه و سفید یا شیر یا خط به آن نگاه شود. از مهمترین اهداف این طرح رعایت عدالت در سلامت است، هم اکنون میزان پرداخت از جیب مردم بیش از 60 درصد است که البته معتقدم این میزان از پرداختی مربوط به بیمارستان‌های دولتی است و در بخش خصوصی بیش از این‌هاست.

وی با اشاره به این كه پیش از دولت نهم در یک مقطع 2 تا 3 ماهه فعالیت‌هایی در راستای اجرای پزشک خانواده صورت پذیرفت، اما انتقادهایی در رابطه با آن مطرح شد، گفت: البته در همان زمان نیز کارگروهی تشكیل شد و سیستم نیز آنها را پذیرفت. هم اکنون نیز برای اجرای طرح پزشک خانواده باید از مشارکت نظام پرستاری، انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم نهاد استفاده کنند. طرح پزشک خانواده بایستی تامین کننده سلامت خانواده باشد و برای تحقق عدالت در سلامت بكوشد و این گونه نباشد که وضعیت فعلی باقی بماند و پزشکان به روستاها فرستاده شوند و نگرش ها درمان محور باشند.

میرزابیگی با بیان این مطلب كه در اجرای این طرح مشکل بودجه و اعتبار وجود ندارد بودجه خوبی برای آن در نظر گرفته شده است، گفت: البته این بودجه باید در مسیرش هزینه شود. هر پزشک خانواده بایستی سلامت 2500 نفر جمعیت تحت پوشش خود را تامین کند. به عنوان مثال مردم باید به لحاظ دیابت و پرفشاری خون مدام کنترل شوند و نباید به ازای خدماتی چون نوشتن نسخه پولی پرداخت شود بلکه این هزینه باید صرف حفظ و ارتقای سلامت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha