مسئول داروخانه بخش های بستری بیمارستان بزرگ نفت اهواز به مناسبت روز بزرگداشت محمد بن زکریای رازی و روز داروسازی ، به جایگاه داروساز و نحوه خدمت رسانی دارویی به جمعیت تحت پوشش اشاره کرد.

سلامت نیوز :مسئول داروخانه بخش های بستری بیمارستان بزرگ نفت اهواز به مناسبت روز بزرگداشت محمد بن زکریای رازی و روز داروسازی ، به جایگاه داروساز و نحوه خدمت رسانی دارویی به جمعیت تحت پوشش اشاره کرد.

 به گزارش سلامت نیوز ، دکتر احمد علیپور ، از پیشکسوتان داروسازی و با سابقه 40 سال خدمت در بهداشت و درمان صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز به مناسبت روز داروساز با بیان این که داروسازی یکی از مشاغل سخت و حساس در بهداشت و درمان است ، گفت: داروساز هم مشاور پزشک است و هم یاری مهربان برای بیمار که می تواند اطلاعاتی از جمله زمان و چگونگی مصرف دارو ، عوارض جانبی و یا ناسازگاری آن با داروهای دیگری که دریافت کرده است را در اختیار وی قرار دهد.

وی افزود: داروسازی از مشاغل حساس و بعضا زیان آور برای داروساز است چرا که با مواد شیمیایی سر و کار دارد. گر چه این مواد شیمیایی نجات دهنده بیمار به شمار می آید ، تماس زیاد و استنشاق زیاد آن در دراز مدت توسط داروساز ممکن است سلامتی وی را تهدید کند. وی همچنین با اشاره به تکریم بیمار و ارباب رجوع اظهار داشت: باید به بیمار خدمت کرد. ممکن است بیمار مراجعه کننده صحبت هایی کند که چندان خوشایند نباشد ولی چون بیمار است می بایست رعایت حال وی را بکنیم.

بعضا بیماری بسیار عصبانی به ما مراجعه کرده ولی در نهایت احترام به وی خدمت رسانی کردیم. از این موارد بیشمار برای ما اتفاق افتاده است. دکتر علیپور ادامه داد: در طول روز به بیش از 2500 نفر مراجعه کننده ، خدمات دارویی ارائه داده و حدود 15 داروخانه بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز را پوشش می دهیم. در این راستا همواره بیماران را تکریم کرده و به آنان احترام گذاشتیم و از هیچ کوششی برای جلب رضایت آنان فروگذار نکردیم. وی تصریح کرد: بسیار پیش آمده که بیمار به دو کلینیک مراجعه و دو نسخه دارویی دریافت کرده است. اگر داروهای هر دو نسخه با یکدیگر ناسازگاری داشته باشند ، داروساز وظیفه دارد که این موضوع را به بیمار گوشزد کند و یا به اطلاع پزشکان معالج بیمار برساند. خوشبختانه با تلاش مدیریت بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ،کلینیکی به نام کلینک مشاوره دارویی در بیمارستان بزرگ نفت اهواز راه اندازی شده که توانسته تا حدود زیادی به حل بسیاری از این قبیل مشکلات کمک کند.

 وی همچنین خاطر نشان کرد: کمتر بیمارستانی درکشور وجود دارد که کلینیکال فارمسی داشته باشد و این یک حرکت خوب در بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز است. دکتر علیپور در خصوص صرفه جویی در مصرف دارو نیز گفت: تا آنجایی که در توان داشتیم تلاش کردیم تا با برخی اقدامات فرهنگی از جمله نصب پوستر در داروخانه ها یا ارائه بروشور به بیمار ، مصرف منطقی دارو را ترویج کنیم چرا که مصرف بی رویه دارو عوارضی دارد که ممکن است جبران آن عوارض بسیار مشکل باشد.

 دکتر علیپور ادامه داد: خوشبختانه با درایت دکتر کلانتری ، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و نیز متولیان امور دارویی این بهداشت و درمان ، راهکارهایی در جهت کاهش مصرف دارو تدوین شد و همچنین با بررسی های صورت گرفته توسط کمیته بررسی نسخ ، کاهش هزینه خریدهای اضافی دارو و نیز کنترل سوابق بیماران مصرف کننده دارو توسط کارکنان امور دارویی ، میزان مصرف دارو در سطح این بهداشت و درمان اهواز حدود 15 درصد کاهش پیدا کرد. این پیشکسوت داروساز در پایان افزود: در خدمات دارویی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز بیماری نداریم که بدون تجویز پزشک دارو دریافت کند. مکانیسم ارائه دارو به بیمار اصولی است و هیچ فردی بدون نسخه پزشک دارو دریافت نمی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha