چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 55821
سلامت نیوز : حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی عسگر در نخستین همایش بین‌المللی پزشکی حج و زیارت کشورهای اسلامی با اشاره به اینکه حج دارای ظرفیت‌های بسیار فردی، سیاسی و اقتصادی است، اظهار داشت: بر این اساس توجه به بحث سلامت مقوله‌ بسیار مهمی به حساب می‌آید.

استطاعت روحی و روانی حجاج بررسی شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه بعضی موارد در قبل از اعزام به ححاج به حج باید مورد بازنگری قرار گیرد، افزود: در این زمینه باید همان طور که استطاعت جسمی افراد مورد بررسی قرار گیرد، استطاعت روحی و روانی آنان نیز توسط کارشناسان حوزه و دانشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

لزوم ارتقای نظافت شهرهای مکه و مدینه

حجت‌الاسلام قاضی عسگر با اشاره به اینکه باید شهرهای مکه و مدینه به عنوان شهرهای نمونه شناخته شود، تصریح کرد: متأسفانه امروز ما شاهد این مسئله نیستیم و این دو شهر در مقایسه با شهرهای دیگر عربستان دچار مشکلاتی در زمینه نظافت است و باید کشور عربستان به عنوان میزبان به این مسئله توجه ویژه‌ای کند البته رعایت بهداشت از طرف حجاج نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی ما در صحرای عرفات با عدم نظافت روبه‌رو می‌شویم این مسئله به هیچ عنوان زیبنده اسلام نیست زیرا صحنه‌های بسیاری از انباشته شدن زباله‌ها در مناسک حج مشاهده می‌شود که متأسفانه رسانه‌های خارجی نیز از این صحنه‌ها فیلم و عکس تهیه می‌کنند و مناسک حج مسلمانان را با این فقدان نظافت به دیگران نشان می‌دهند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی بیان داشت: باید در زمینه پیشگیری قبل از بیماری نیز حساب ویژه‌ای باز کرد زیرا زائری که در طول عمر خود فقط یک بار به حج مشرف می‌شود اگر نتواند قبل از اعزام به پیاده‌روی عادت کند مسلماً نخواهد توانست مناسک حج را به خوبی به پایان برساند که در این زمینه باید به مسئله آموزش قبل از تشرف به حجاج توجه ویژه‌ای شود که الحمدالله در سال‌های اخیر این مسئله اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

بدترین صحنه‌ها در مکه مسئله «حلق» (تراشیدن سر) است

حجت‌الاسلام قاضی عسگر ادامه داد: یکی از بدترین صحنه‌ها در مکه مسئله «حلق» (تراشیدن سر) است که مشاهده می‌شود. در روز عید قربان در هر گوشه یک حاجی سر خود را می‌تراشد و موها و تیغ سرتراشی به هر طرفی پراکنده می‌شود که این مسئله با توجه به ازدحام جمعیت در مناسک حج می‌تواند مشکلات عدیده‌ای از جمله شیوع بیماری هپاتیت را ایجاد کند.

وی با اشاره به اهمیت ویژه مسئله تغذیه حجاج اظهار داشت: حاجی که با سن بالا به حج مشرف می‌شود نباید به او هر روز نوشابه و غذای پر چرب داد زیرا طبیعی است که چنین حجاجی با این سن بالا نمی‌تواند چنین تغذیه‌ای را استفاده کند و حجاج هم باید آگاه باشند که سفر حج یک سفر ریاضتی است نه یک سفر تفریحی، که هر چه دوست داشتند بخورند.

برنامه غذایی حجاج براساس رعایت مباحث کالری غذایی

حجت‌الاسلام قاضی عسگر ادامه داد: در سال جاری برنامه غذایی حجاج بر اساس رعایت مباحث علمی، میزان و نوع کالری حجاج بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مسئله استفاده از مصرف ظروف یکبار مصرف و شیوع بیماری سرطان نیز بسیار شایع شده بود، افزود: خوشبختانه امسال تمهیداتی لحاظ شده است تا در حدود 60 درصد از ظروف از نوع ظروف جنس چینی در مراکز اقامتی حجاج مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانیم در ادامه استفاده از این ظروف را به پوشش 100 درصدی ارتقا دهیم.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر با اشاره به مسئله اعتیاد در بین حجاج نیز گفت: واقعاً یک زائر معتاد مستعد اعزام به حج نیست زیرا چنین فردی بر خلاف قوانین کشور خودمان و کشور میزبان «عربستان» عمل می‌کند و بدون شک حیثیت ایران از بین می‌رود و حتی اگر چنین فردی به عربستان نیز اعزام شود به دلیل اعتیادش همیشه نیز دچار اضطراب است و نمی‌تواند مناسک حج را به خوبی انجام دهد.

فرد معتاد شرعاً استطاعت رفتن به حج را ندارد

وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با تلاش نیروی انتظامی اجازه خروج معتاد برای مناسک حج داده نشده است و این مسئله باید ادامه یابد و شرعاً نیز فرد معتاد استطاعت رفتن به حج را ندارد مگر اینکه قبل از عزیمت اعتیاد خود را ترک کند.حجت‌الاسلام قاضی عسگر بیان داشت: زائران به هیچ وجه نباید برای مراسم حج استرس داشته باشند زیرا مناسک حج دقیق است ولی سخت نیست.

درخواست ارتقاء حمل و نقل حجاج در عربستان

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: شناخت بیماری‌های حج بسیار مهم است و ما برای انتقال این تجربیات به دیگر کشورهای اسلامی آمادگی داریم. کشور عربستان نیز باید برای رفاه حال حجاج مسئله منوریل را در مناطقی که مناسک حج اجرا می‌شود بیشتر مورد توجه قرار دهد زیرا دیگر اتوبوس‌هایی که از گذشته حجاج را منتقل می‌کردند به دلیل انتشار سرب بالا و مشکلات بیماری ریوی نمی‌تواند جوابگوی سیستم حمل و نقل مناسک حج باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha