سلامت نیوز : محمد‌علی محققی در گفت‌وگو با فارس در مورد ایجاد تخصص پزشک خانواده در کشور تصریح کرد: دوره MPH پزشک خانواده تا به حال در چند دانشگاه برگزار شده که یک دوره پودمانی و نیمه حضوری است که پزشکان خانواده در حال خدمت این دوره‌ها را می‌گذرانند.

وی افزود: این دوره دو ساله در قالب چهار ترم تحصیلی تنظیم شده است و مقدمه ورود به تخصص پزشک خانواده است. تخصص پزشک خانواده از سایر تخصص‌ها متفاوت است و ضرورت‌های نظام ارجاع و سیستم پزشک خانواده کشور در آن طراحی شده و به ماندگاری پزشکان در این سیستم کمک می‌کند.محققی تصریح کرد: افرادی که دوره MPH پزشک خانواده را گذرانده‌اند برای ورود به تخصص پزشک خانواده اولویت دارند و به نوعی ورودی به دوره تخصص هم محسوب می‌شود.

وی گفت: پیش‌بینی ما این است که از ترم دوم سال تحصیلی جدید (بهمن‌) از طریق آزمون، دوره‌های جدید تخصص پزشک خانواده را به طور پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی تهران جذب کنیم.معاون وزیر بهداشت در مورد ایجاد تخصص طب سالمندان گفت: این دوره مصوب شده، برنامه درسی آن هم مشخص شده و مجوز آن برای برگزاری دوره آزمایشی به دانشگاه علوم پزشکی تهران داده شده است و امیدواریم در همین سال تحصیلی جدید این دوره برگزار شود.

وی در مورد میزان ظرفیت جذب در دوره تخصص سالمندی گفت: ظرفیت دوره‌های تخصصی محدود است. چون امکانات خاص خود را می‌طلبد و معمولاً ظرفیت 15 نفر در نظر گرفته می‌شود.محققی در پاسخ به اینکه با توجه به روند رو به رشد سالمندی جمعیت کشور و نیاز به تربیت متخصص طب سالمندی چه تدبیری در این راستا اندیشیده‌اید تصریح کرد: دوره phd سالمند‌شناسی از سالهای قبل در دانشگاه علوم پزشکی توانبخشی برقرار است که بیشتر به جنبه‌های علمی مربوط به سالمندان می‌پردازد. اما دوره تخصصی بالینی طب سالمندی را در بر می‌گیرد است برای اولین بار است که دایر می‌شود.

وی تاکید کرد: البته قرار دادن آموزه‌های مرتبط با سالمندان در سایر رشته‌های تخصصی، دوره‌ پزشکی عمومی و سایر مقاطع مانند پرستاری ضروری است و علوم سالمندی باید در مجموعه برنامه درسی آموزش پزشکی گنجانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha