مردم روستا چینو با ساخت جاده مخالفت و اعلام کردند که از بین رفتن محیط‌زیست، جنگل، رانش زمین و ایجاد سیلاب‌ها در پایین دست از عوارض اصلی ساخت جاده است

پارك ملی گلستان زیر تیغ تصمیم‌گیری‌های اشتباه
سلامت نیوز :زیستگاه‌ مرال‌های در حال انقراض گلستان به معدنكاران واگذار شد. سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور 400 هكتار از اراضی پارك ملی گلستان را به مردم منطقه «دشت شاد» بخشید. درختان جاده جنگلی منطقه «چینو» با مجوز منابع طبیعی استان قطع شده‌اند. «محمدجواد محمدی‌زاده» رئیس سازمان محیط‌زیست هم از ساخت موزه دفاع‌مقدس به‌رغم شایعه منتفی‌شدن آن در جنگل‌های ناهارخوران خبر داد، تا این سوال پیش بیاید كه چه بر سر پارك ملی و جنگل گلستان خواهد آمد؟ سوال دیگری هم ذهن افكار عمومی را به خود مشغول كرده است، آیا محمدی‌زاده كه در نخستین سال مدیریت خود بر محیط‌زیست كشور، طرح جاده‌سازی در جنگل ابر را متوقف كرده بود، قصد دارد در آخرین سال مدیریت خود در دولت دهم جنگل‌های گلستان را _ كه از كهن‌ترین جنگل‌های جهان هستند_ به سرنوشتی نامعلوم دچار كند؟

مدیر محیط‌زیست دوست!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ آن روز كه «محمدجواد محمدی‌زاده» بر صندلی ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست در پارك پردیسان تكیه زد بسیاری فاتحه محیط‌زیست را خواندند. اما محمدی زاده در یك حركت غیرقابل انتظار پرونده جاده‌سازی در پارك ملی گلستان را برای همیشه بست و همه را شگفت‌زده كرد و البته تا حدودی خیال آنها را درباره حوزه تحت مدیریت خود راحت كرد. اما محمدی‌زاده خیلی زود به مدیری تبدیل شد كه همگان انتظار داشتند. در آخرین سال مدیریت او باز هم جنگل‌های گلستان در صدر اخبار نگران‌كننده محیط‌زیست قرار گرفته است. جنگل‌هایی كه پس از آتش‌سوزی‌های سال گذشته، می‌رفتند تا كمی آرامش بیابند. همگان امیدوار بودند همانطور كه سازمان محیط‌زیست قول داده بود برای‌ببرهای‌سیبری حداقل درجه حفاظت از آنها را بالا برد. چون محمدی‌زاده بارها در مقابل معترضان به طرح احیای ببر مازندران، حفاظت از جنگل‌های گلستان (میانكاله) را یكی از دلایل اصرار بر انجام این طرح دانسته بود. اما در كمال تعجب به جای ببرهای سیبری بخش خصوصی در میانكاله پالایشگاه زد تا یكی از مهم‌ترین بخش‌های این جنگل هم فدای یك جانمایی غلط اقتصادی شود. اعتراض‌ها هم هیچ‌گاه به نقطة روشنی نرسید.

موزه دفاع‌مقدس

جنگل ناهار‌‌خوران یكی از مهم‌ترین مراكز و مناطق گردشگری شهر گرگان است كه علاوه بر ارزش اكولوژیكی درختان یكی از منابع درآمد مردم این منطقه از راه توسعه گردشگری است، اما به یكباره و پس از 3 سال خبر قطع درختان آن برای ساخت موزه دفاع‌مقدس لرزه بر اندام دوستدارن محیط‌زیست انداخت. اعتراض‌ها بلند شد و در نهایت مسئولان به این نتیجه رسیدند كه جانمایی موزه دفاع‌مقدس اشتباه بوده و نباید درختان قربانی یك طرح ارزشمند فرهنگی می‌شدند. هرچند برخی از درختان قطع شدند اما بسیاری خوشحال بودند كه طرح به طور كامل اجرا نشد. اما این خوشحالی عمری نداشت و باز هم این محمدی‌زاده بود كه خبر داد كه ساخت‌وسازی كه به عنوان باغ موزه در منطقه ناهارخوران در حال انجام است مربوط به منطقه حفاظت شده پارك ملی گلستان نیست و اراضی آن متعلق به سازمان جنگل‌هاست و موافقت كمیسیون ماده 5 را گرفته است. او دربارة جنگل ابر هم همین سیاست را در پیش گرفت. این جنگل‌ها كه در زمره كهن‌ترین جنگل‌ها جهان به شمار می‌روند، به طور اتفاقی بخشی از جنگل‌های گلستان را تشكیل می‌دهند. زمانی كه ساخت جاده جنگل ابر به‌رغم همه اعتراض از سر گرفته شد، محمدجواد‌محمدی‌زاده اعلام كرد كه این بخش از جنگل تحت مدیریت سازمان جنگل‌هاست. او در جمع خبرنگاران گفت هرچند موافق با ساخت جاده است اما اگر سوال یا ابهامی درباره ساخت آن وجود دارد باید از سازمان جنگل‌ها پرسیده شود! هرچند سازمان جنگل‌ها، متولی دیگر حفاظت از جنگل‌ها هم همین رویه را در پیش گرفت تا در میان این پاسكاری هر روز بخش دیگری از جنگل‌های كشور نابود شود!

واگذاری 400 هكتار از دشت شاد

همزمان با سیلاب‌هایی كه بخش‌های بسیار زیادی از استان‌های شمالی را درنوردیده است، شبیخون تخریب‌ها هم به جان جنگل‌های شمال افتاده است. در تازه‌ترین اقدام سازمان محیط‌زیست با واگذاری 400 هکتار از اراضی پارک ملی به مردم منطقه «دشت شاد» موافقت کرد. این اراضی مرتعی هستند و از زمانی که منطقه تحت عنوان پارک ملی قرار گرفت، در اختیار سازمان محیط زیست بوده است. به گفته یک کارشناس محیط زیست؛ این 400 هکتار در منطقه دشت شاد واقع است که در حوزه استحفاظی استان سمنان قرار دارد اما نکته جالب این است که استانداری سمنان هیچ اطلاعی از این واگذاری ندارد. او می‌گوید: «این اقدام در پی جلسه‌ای میان رئیس سازمان محیط‌زیست و معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان و نمایندة منطقه در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده است. گفته می‌شود کارشناسان دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با این اقدام موافق نیستند و فقط معاون دفتر زیستگاه‌ها در کنار رئیس سازمان بر سر این اقدام توافق دارند.»‌

معدن آهک در زیستگاه مرال‌

همچنین عملیات اکتشاف سنگ معدن آهک در جنگل‌های دره محمدآباد در غرب علی‌آباد کتول با موافقت اداره کل محیط‌زیست استان گلستان در حالی آغاز شده که از یک ماه پیش چادر گاوبانگی برای حفاظت از گوزن‌های مرال در این منطقه بر پا شده است اما سر و صدای ناشی از فعالیت‌های اکتشافی معدن کاوان لحظه‌ای در منطقه قطع نمی‌شود. به گفته «علی‌نقی مقصود‌لو» فعال محیط‌زیست تلاش

3 ساله فعالان محیط‌زیست برای متقاعد كردند مسئولان به ارزش اكولوژیكی منطقه وجلوگیری از صدور مجوز اكتشاف آهك بی‌نتیجه ماند. اومی گوید: «از آنجایی که تصمیمات در محیط زیست معمولا بر اساس سلیقه افراد است اداره کل محیط زیست استان گلستان چندی قبل مجوز اکتشاف سنگ معدنی آهک را در دره محمد آباد واقع در جنوب غرب فاضل آباد در منطقه جنگلی غرب شهرستان علی آباد کتول صادر کرده است.» مرال یکی از گونه‌های در معرض تهدید انقراض است و در لیست قرمز IUCN قرار دارد.


و باز هم علی‌آباد كتول

تخریب‌ها در این منطقه به معدن آهك محدود نشد و «رسول مقسم» رئیس اداره منابع طبیعی علی‌آبادکتول از قطع درختان جنگلی در منطقه چینو برای ساخت جاده دفاع كرد و آن را یك طرح ملی دانست. این درحالی است كه ساکنان دهنه زرین‌گل علی آبادکتول نسبت به ساخت جاده جدید جنگلی و قطع درختان در محدوده روستای چینو اعتراض کرده و خواهان تعطیلی این طرح مخرب طبیعت شدند. البته این جنگل تنها جنگلی نیست كه قربانی یك جاده‌سازی می‌شود، جاده ابر در همین منطقه و به اسم جاده روستایی قربانی یك جاده برای بسترسازی ویلاسازان می‌شود. به گفته رسول مقسم، ساخت این جادة جنگلی بر اساس طرح بهره‌برداری از جنگل که به مدت 10 سال قرارداد بستة شده است، انجام می‌شود. البته او نمی‌گوید كه جاده‌ای كه 10 سال ساخت آن طول می‌كشد برای چه كسانی ساخته می‌شود. در عین حال «تقی زنگانه» دهیار روستای چینو می‌گوید: «در جلسه ای که با مسئولان منابع طبیعی و نمایندگان روستا برگزار شد، روستاییان با احداث جاده جدید جنگلی مخالفت کرده‌اند.»‌ او می‌گوید: «مردم روستا اعلام کرده‌اند که از بین رفتن محیط‌زیست، جنگل، رانش زمین و ایجاد سیلاب‌ها در پایین دست از عوارض اصلی ساخت جاده است.»

سخن آخر

مسئولان برای مردمی جاده می‌سازند كه جاده نمی‌خواهند. جاده‌هایی كه سیلاب‌ها را به خانه مردم روانه می‌كنند اما هیچ‌كس مسئولیت آنها را نمی‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha